Care este ţara în care a fost inventat valul artificial perfect, ce atrage tot mai mulţi miliardari şi vedete? Şi cât costă o vacanţă care include… valul perfect?
Cel mai lung val artificial din lume are 690 de metri şi îi atrage pe miliardari şi vedete la Surf Abu Dhabi. Preţul? De la 950 DE DOLARI pentru câteva valuri, până la 5.450 de dolari pentru închiriere privată. Cum se transformă deşertul Abu Dhabi într-o destinaţie globală de surfing, cu valuri perfecte, pentru clienţi celebri precum Chris Hemsworth sau Lewis Hamilton?
Abu Dhabi are multe dintre lucrurile pe care surferii le caută în goana lor după valul perfect: vreme caldă, soare tot timpul anului şi apă limpede. Singurul lucru pe care nu îl avea erau valurile. Asta s-a schimbat în octombrie 2024, când s-a deschis Surf Abu Dhabi. Oferind cel mai lung val artificial din lume, compania speră să transforme Abu Dhabi într-o destinaţie globală de surfing. Un articol publicat recent de CNN vorbeşte despre cum acolo piscina de valuri are 755 de yarzi (690 de metri) lungime, iar un surfer poate „încăleca” un val timp de până la un minut. Toate celelalte piscine de valuri sunt cu apă dulce, dar Surf Abu Dhabi este umplută cu 80 de milioane de litri de apă de mare pompată din Golful Persic. Apa este mai sărată decât în majoritatea părţilor lumii, aşa că Surf Abu Dhabi o desalinizează uşor. Valul este produs de o aripă subacvatică trasă de scripeţi de-a lungul piscinei.
Aripa deplasează apa, iar podeaua special modelată a piscinei, cunoscută sub numele de batimetrie, face ca valul să se spargă. Batimetria piscinei din Abu Dhabi, „acolo unde se întâmplă magia”, este brevetată, spune Ryan Watkins, director general la Surf Abu Dhabi. Tehnologia a fost concepută de Kelly Slater, cel mai de succes surfer profesionist din istorie. În timp ce majoritatea surferilor profesionişti au o linie de pantaloni scurţi cu semnătura lor, Slater are o linie de valuri. El a lucrat cu Adam Fincham, specialist în mecanica fluidelor la Universitatea din California de Sud, pentru a crea valul perfect. Proiectul a fost „matematic îngrozitor”, a spus un profesor de la USC într-un interviu pentru Science. Tehnologia a fost prezentată pentru prima dată în 2015 la Surf Ranch din California, iar World Surf League (WSL), cea mai înaltă competiţie profesionistă de surfing, a inclus un eveniment la piscina Surf Ranch în sezonul 2018. WSL a organizat un eveniment şi la piscina din Abu Dhabi în februarie 2025. În 2016, WSL Holdings, compania-mamă a World Surf League, a cumpărat Kelly Slater Wave Company, deţinătoarea tehnologiei.
Cum a devenit valul perfect plan de business
Ideea valului perfect a fost cimentată în psihologia surfingului de documentarul „The Endless Summer” din 1966, despre doi surferi californieni aflaţi într-o călătorie în jurul lumii pentru a găsi valul perfect. Urmărind vara din emisfera nordică până în cea sudică, aceştia l-au descoperit la Cape St. Francis, în Africa de Sud. Filmul este hipnotizant pentru surferi – tuburi rapide pe o plajă cu nisip, cu valuri ce se succed unul după altul. „Aceste valuri par făcute de o maşinărie”, spune naratorul. Totuşi, Cape St. Francis este notoriu de capricios. Dezvoltările de pe cap au împiedicat nisipul să mai modeleze plaja, iar valul nu va mai fi niciodată perfect. Dar valul de la Surf Abu Dhabi este mereu acelaşi. „Am adoptat o metodologie de calitate, nu de cantitate”, spune Watkins pentru CNN. „Oferim cele mai bune valuri din lume; cu siguranţă nu cele mai multe.” Peste 80% dintre clienţii lor sunt vizitatori internaţionali care vin să facă surf pe acest val, iar Surf Abu Dhabi se adresează pieţei de turism de lux. În piscină sunt admişi doar patru surferi simultan pe valul intermediar sau avansat, fiecare plătind 3.500 AED (aproximativ 950 de dolari). Fiecare primeşte garantat şase valuri, dar poate prinde mai multe dacă un alt surfer cade. Totuşi, Watkins spune că majoritatea preferă să închirieze piscina în privat pentru 20.000 AED (circa 5.450 de dolari) pentru 90 de minute. Watkins spune că preţurile ridicate merită. „Călătoria noastră durează 55 de secunde de la un capăt la altul şi ai parte de două tuburi perfecte.” Clienţii primesc antrenament în apă şi recenzii video ulterior. Industria globală a turismului de surf a ajuns la 68,3 miliarde de dolari în 2024 şi se estimează că va atinge 95,93 miliarde până în 2030. Surf Abu Dhabi crede că poate capta segmentul de lux al pieţei. Dar pentru asta trebuie să-i convingă pe clienţi că surfingul în piscină e mai bun decât cel în ocean.

Cifrele surfului de lux în Abu Dhabi
Surf Abu Dhabi a inaugurat în 2024 cel mai lung val artificial din lume – 690 m, cu o cursă de până la 55 de secunde. Baza este umplută cu 80 milioane litri de apă de mare, desalinizaţi pentru condiţii optime.
1. Accesul este exclusivist:
• 3.500 AED (+950 $) pentru 6 valuri garantate;
• 20.000 AED (+5.450 $) pentru închiriere privată, 90 min.
2. Piaţa globală de turism de surf a valorat 68,3 mld. $ în 2024 şi va atinge aproape 96 mld. $ până în 2030. Surf Abu Dhabi mizează pe segmentul de lux, atrăgând CEO, miliardari şi vedete – printre clienţi, Chris Hemsworth, Lewis Hamilton sau Steve Aoki.
3. Creat de Kelly Slater, legenda surfingului, proiectul a costat +90 mil. $ şi promite „valul perfect” pe care surferii îl caută de zeci de ani.
Un loc, dar nu un înlocuitor
Când Felippe Bonella Dal Piero şi-a început afacerea de turism de lux în surf, Mahalo Surf Experience, spune că nimeni nu înţelegea conceptul. „Surferii sunt săraci”, îi spuneau oamenii. Dar acum, Dal Piero îşi petrece viaţa ghidând CEO şi miliardari spre colţuri ascunse ale lumii, în căutare de valuri pustii. Are o echipă de meteorologi care urmăresc furtunile, iar când condiţiile se aliniază perfect, îşi sună clienţii pentru o misiune de ultim moment. O excursie de patru zile costă în jur de 150.000 de dolari. Preţul, spune Dal Piero, e atât de mare pentru că „nu există marjă de eroare”. Clienţii lui nu vor să plece de la birou pentru valuri slabe, cazări incomode sau alţi oameni în apă. „Este ca o operaţiune James Bond”, spune el pentru CNN, folosind bărci rapide şi hidroavioane pentru a-i duce pe clienţi la cele mai bune valuri. Tot mai des, clienţii săi învaţă să facă surf în piscine de valuri. Predictibilitatea şi controlul fac piscina atractivă pentru profesioniştii ocupaţi care nu au timp să urmărească furtunile, iar cluburile exclusive de surf se înmulţesc, cum este São Paulo Surf Club din Brazilia, unde abonamentul de familie ar costa în jur de 174.000 de dolari. Acest lucru schimbă aşteptările clienţilor, ale căror abilităţi sunt formate în valurile previzibile ale unei piscine, nu în oceanul imprevizibil. „Oceanul îi coboară cu picioarele pe pământ pe mulţi dintre aceşti oameni, pentru că în piscină totul e controlat”, spune Dal Piero. Unii clienţi trebuie chiar împinşi în valuri, neavând condiţia fizică pentru a înota ca în ocean. Totuşi, piscinele de valuri au un rol. Dal Piero le foloseşte pentru antrenamente specifice în medii controlate, oprindu-se adesea la Surf Abu Dhabi în drum spre Maldive sau Indonezia. Însă el crede că piscinele nu vor înlocui oceanul. „Să te ridici pe un val şi să mergi 100 de metri nu înseamnă surfing.” Clienţii săi vor „conexiunea cu natura, cu ritmul oceanului” şi lipsa de control. „Dacă eşti miliardar, CEO, îţi ai toată viaţa programată. Odată ce intri în ocean, totul dispare”, spune el. „Nu ştii dacă următorul val va fi cel mai bun din viaţa ta sau cea mai dură căzătură.” Watkins, pe de altă parte, crede că această lipsă de control îi descurajează pe mulţi şi că piscinele fac sportul mai accesibil. „Cel mai vârstnic surfer pe care l-am avut avea 86 de ani”, spune el. Siguranţa şi exclusivitatea piscinei atrag CEO şi vedete care nu vor să se lupte pentru valuri în ocean. Chris Hemsworth, Steve Aoki şi Lewis Hamilton sunt clienţi fideli ai Surf Abu Dhabi, iar prinţul Harry şi Ivanka Trump au fost văzuţi la Surf Ranch în California. „Din perspectiva unui teren de golf, noi am fi Augusta”, spune Watkins, referindu-se la Augusta National Golf Club, celebru pentru exclusivitate. Comparaţia e potrivită: acum câteva decenii, executivii şi profesioniştii la care se adresează Surf Abu Dhabi ar fi jucat golf. Acum „toată lumea vrea să fie surfer”, spune el. Dar nu orice fel de surfer – ci unul cu valul perfect.
La fel de mainstream ca fotbalul
Slater visa la piscine de valuri cu mult timp înainte de a deschide Surf Ranch. În memoriile sale din 2003 scria că „surferii au visat mereu să creeze maşina de valuri supremă. Configuraţia perfectă ar aduce surfingul în fiecare oraş din America şi ar face sportul la fel de mainstream ca fotbalul”. Cu toate acestea, doar două piscine din lume folosesc în prezent tehnologia lui Slater: Surf Ranch din California şi Surf Abu Dhabi. O a treia este în construcţie la Austin, Texas. Surf Abu Dhabi nu a confirmat costurile de construcţie, dar Bloomberg a raportat suma de 90 de milioane de dolari. Sistemul lui Slater nu este singurul disponibil. În 2024, existau 36 de piscine de valuri în funcţiune la nivel mondial şi alte 76 în dezvoltare. Majoritatea folosesc sisteme diferite, care necesită bazine mai mici şi oferă curse mai scurte, dar mai ieftine. O oră de surfing la The Wave din Bristol, Marea Britanie, costă 55 de lire (75 de dolari) pentru o sesiune avansată.
Fiecare are propria idee despre ce înseamnă un val perfect. Pentru un începător, poate fi să reuşeşti să stai în picioare trei secunde, în timp ce un profesionist îşi doreşte un tub de 30 de secunde, explică Watkins. „Este foarte subiectiv.” Cu toate acestea, toţi surferii urmăresc idealul valului perfect. A reuşit Surf Abu Dhabi să îl creeze? „Am făcut o versiune a lui”, spune Watkins.
Traducere şi adaptare: Ioana Matei
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













