Ce nu stie concurenta

Postat la 13 mai 2008 55 afişări

Firmele de training din Romania nu mai vor sa ofere servicii pe principiul magazinului universal. Asa incat incearca sa gaseasca elemente care sa faca diferenta atunci cand vine vorba de atragerea clientilor.

“Training gratuit pentru companiile cu minimum 500 de angajati.” Asa suna anuntul unei firme de training care incearca sa-si faca un loc in piata. Studiind mai atent oferta, observam ca e vorba de o strategie cu adresa precisa. Potrivit Legii 448/2006, fiecare companie este obligata fie sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut de incadrare inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, fie sa achizitioneze produse sau servicii de la “unitatile protejate autorizate”, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul statului. Cu alte cuvinte, companiile care nu vor sa vireze banii respectivi statului ii pot folosi pentru training de personal. O gaselnita cat se poate de buna, atunci cand firma care ofera servicii de training este pregatita in permanenta cu suficienti traineri pentru a face fata afluxului de companii care prefera sa investeasca in propriile resurse umane decat sa cotizeze la stat.

“Este foarte important sa vii mereu pe piata cu un produs nou, sa oferi ceva ce alte firme nu au - mai ales pentru firmele mici sau noi, care nu si-au creat inca un nume si nu au o valoare confirmata”, spune Madi Radulescu, director general al MMM Consulting, care estimeaza ca anul acesta multe firme mici de training vor ajunge in pragul falimentului, pentru ca nu au nimic care sa le scoata in fata si nici nu au bugete suficiente pentru a investi in publicitate si comunicare. Firma pe care o conduce va intra anul acesta pe segmentul training-urilor pentru managerii de resurse umane, nisa despre care Radulescu crede ca are un mare potential de dezvoltare, alaturi de retentia de personal si simularile de afaceri. “Anul acesta va fi, fara indoiala, anul retentiei de personal, pentru ca firmele si-au dat seama cat de important este sa-ti pastrezi oamenii buni si vechi. Atunci cand cineva vine la tine din alta parte pentru 100 de euro in plus, poti sa fii sigur ca va si pleca pentru 100 de euro in plus”, comenteaza Madi Radulescu.

Pentru compania Qualians, asul din maneca sunt cursurile deschise tinute de oameni care si-au creat deja un renume in domeniul unde activeaza. “Atunci cand vrei sa vinzi ceva e foarte important sa-l impachetezi astfel incat sa fie cat mai atragator pentru un potential client. Faptul ca aducem oameni foarte cunoscuti la aceste cursuri deschise ne ajuta mult si e principalul motiv pentru care avem atat de multi participanti”, spune Mihaela Pantis, managing director al Qualians. Astfel, printre trainerii Qualians pentru aceste cursuri se numara Bogdan Naumovici de la Leo Burnett pentru advertising, Gabriel Biris de la casa de avocatura Biris Goran pentru probleme de fiscalitate sau Ruxandra Stoian de la PricewaterhouseCoopers pentru resurse umane. Pentru cursurile deschise sunt organizate anual doua sesiuni de o zi sau doua, primavara si toamna, la care iau parte, in medie, circa o mie de persoane. Tarifele practicate pentru cursurile de o zi se ridica la 369 de euro de persoana, iar pentru cursurile de doua zile, pretul ajunge la 539 de euro de persoana.

Una dintre oportunitatile cu mare potential pentru firmele de training o vor constitui anul acesta proiectele cu finantare europeana. Suma totala pe care Romania o poate primi din partea Uniunii Europene pentru dezvoltarea resurselor umane este de 3,5 miliarde de euro, bani care vor putea fi utilizati pana in 2011. Aproximativ 40% din aceasta suma este destinata pentru promovarea invatarii continue si a adaptarii fortei de munca la conditiile pietei. Aceste proiecte se vor plia insa mai degraba pe profilul firmelor mari si foarte mari de training, intrucat cresterea volumului de business inseamna si capacitatea de a-l sustine prin personal suficient ca numar si bine pregatit.

Principalii jucatori de pe piata de training din Romania sunt TMI, Ascendis, Codecs, Dale Carnegie si Achieve Global. Deocamdata, printre primii care s-au implicat in lansarea unor proiecte cu finantare europeana au fost cei de la TMI Romania. “Am inceput in martie un proiect cu finantare europeana, in valoare de 50.000 de euro, cu firma de vopsele Fabryo. Este vorba de pregatirea unei echipe de 25-30 de manageri”, explica Octavian Pantis, managing director al TMI Romania. Desi recunoaste ca este o sansa pe care firmele de training o asteptau de mult timp, Pantis spune ca intocmirea tuturor actelor, depunerea lor, obtinerea aprobarilor, realizarea proiectului si primirea raspunsului au insemnat un proces extrem de greoi, care a necesitat eforturi foarte mari atat din partea TMI, cat si din partea celor de la Fabryo, care au apelat la consultanta firmei de avocatura Bostina si Asociatii. “Cred ca am avut cam 20 de kilograme de dosare, hartii si alte asemenea. E foarte complicat sa primesti finantare europeana pentru orice proiect, nu doar pentru training”, spune Pantis.

Si cei de la Ascendis au pus ochii pe oportunitatea acestui an. Au in plan cinci asemenea proiecte, care necesita un ajutor de finantare intre 60 si 100.000 de euro. Desi proiectele sunt deocamdata in stadiu incipient, Costea Dumitrescu, partener in cadrul firmei Ascendis, a declarat ca este vorba despre training pentru personalul firmelor din domeniul IT. Pana cand vor fi obtinute aprobarile si banii necesari, compania, care anul trecut a avut cea mai mare cifra de afaceri de pe piata de training (3 milioane de euro), are in plan dezvoltarea zonei de hard skills, adica pregatire si specializare strict profesionala. “Pana acum, ne ocupam, ca toate celelalte firme din Romania, de soft skills (comunicare, lucrul in echipa), dar acum vrem sa imprumutam modelul de afara, unde daca nu ai o diploma in domeniul tau de activitate, obtinuta in urma unor astfel de trai¬ning-uri, nici nu te poti angaja”, sustine Dumitrescu.

Aceste training-uri se adreseaza nu doar celor care lucreaza sau ocupa o functie importanta intr-o companie, ci si celor care nu au nici un fel de experienta si vor sa porneasca de la zero intr-un domeniu. Training-urile vor acoperi domeniul serviciilor financiare - pentru care Ascendis va colabora cu Limra, unul dintre cei mai mari consultanti pe piata mondiala a serviciilor financiare -, transporturile si logistica, in parteneriat cu o firma germana, precum si zona IT&C. Pentru aceasta din urma, Costea Dumitrescu a anuntat ca vrea sa aduca in Romania un program al ciclurilor de vanzare si gestionare cu valoare adaugata mare, in colaborare cu o firma din Anglia. Motivul pentru care nu au facut pe cont propriu aceste programe, conform lui Dumitrescu, este ca “in Romania mai nimeni nu face training pe hard skills, drept pentru care am ales sa invatam si noi, la randul nostru, de la cei care se pricep”.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
resurse umane,
personal,
servicii,
training,
clienti
/analize/resurse-umane/ce-nu-stie-concurenta-2631729
2631729
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.