Fotoreportaj: Cum se produce un Bentley

Postat la 01 octombrie 2008 89 afişări

Intr-o vreme in care automatizarea a atins cote incredibile si intr-o industrie - auto - supusa permanent reducerilor de costuri, exista producatori care au gasit o reteta comuna de a face bani - folosirea fortei de munca manuale in locul robotilor.

Marcile de masini Dacia si Bentley nu au nimic comun la o prima vedere. Prima exista de doar 40 de ani, este destinata celor mai saraci dintre cei care isi permit o masina, in timp ce cea de-a doua are in gama doar masini al caror pret in euro se scrie cu cel putin sase cifre. Bentley este in proprietatea grupului Volkswagen, iar Dacia e detinuta de francezii de la Renault.

Si totusi, atat Dacia, cat si Bentley traverseaza acum cea mai buna perioada din istoria lor. Se afla printre cei mai profitabili producatori de masini din lume, cu marje ale profitului operational de 8% si, respectiv, 11% anul trecut. Fabricile pe care cei doi producatori le au la Mioveni si respectiv Crewe sunt una dintre principalele surse de venituri pentru locuitorii din micile orase din Romania si Anglia. In plus, ambele fabrici au decis sa nu apeleze la roboti industriali, ci se bazeaza aproape exclusiv pe abilitatile angajatilor.

Doar ca aici asemanarile se despart, motivatiile fiind complet diferite. In timp ce la Dacia folosirea fortei de munca manuale este determinata strict de argumente economice (cateva zeci de salariati sunt mai ieftini decat un robot), pentru britanici este o chestiune de imagine.

"Este foarte important pentru noi sa fim perceputi ca un brand britanic si nu doar ca origine", spune Tim Hodgson, care coordoneaza vanzarile de limuzine de lux Bentley Arnage sau, asa cum spune el, clientii premium (daca poate fi vorba de clienti premium cand pretul de baza al celui mai ieftin Bentley este de 150.000 de euro).

Hodgson lucreaza de peste 35 de ani in cadrul producatorului britanic de masini. Si exemplul lui este departe de a fi singular. Oliver Whitlock, ghidul care ne-a facut turul fabricii (si care face acest lucru in mod frecvent pentru clienti potentiali), lucreaza la randul sau la Bentley din anul 1972. Si probabil ca la fel de multi ani de experienta in spate au si Ben Parker, Russ Hodges, Rob Jones sau Chris Wood, cativa dintre cei aproape 4.000 de oameni care produc acum 40-45 de masini Bentley pe zi in cadrul fabricii de la Crewe.

Angajatii realizeaza manual toate operatiunile necesare pentru producerea masinii, de la asamblarea motoarelor si pana la transformarea furnirului de stejar in elegante tablouri de bord. Altfel spus, in timp ce alti producatori de masini renunta la anumite operatiuni sau chiar la fabrici intregi din tarile dezvoltate pentru a le muta in estul Europei, Bentley a decis sa pastreze in cadrul fabricii din Crewe chiar si operatiunile legate de realizarea tapiteriei.

"Am avut o mare problema in gasirea de angajati calificati pentru operatiunile textile, deoarece trebuie sa fim foarte atenti la detalii, dar am descoperit o firma de pe Savile Row (strada din Londra renumita pentru magazinele de croitorie - n. red.) care tocmai intrase in faliment si am preluat aproape intreg personalul, care s-a mutat cu tot cu familiile in aceasta zona", isi aduce aminte Whitlock.

Nu este de mirare astfel ca in cazul unora dintre familiile britanice - cum este chiar cazul lui Tim Hodgson - s-a ajuns in situatia ca mai multe generatii sa lucreze in paralel in cadrul fabricii, acesta fiind vazut ca un bun element de marketing pentru marca britanica achizitionata in urma cu zece ani de grupul german Volkswagen. "Am fost un pic speriati cand am fost cumparati de Volkswagen, insa lucrurile au mers foarte bine", recunoaste Oliver Whitlock. Intr-adevar, Bentley a depasit anul trecut pentru prima data pragul de 10.000 de masini produse, o valoare de neimaginat in urma cu cinci sau zece ani.

"Cresterea vine in special de la economii emergente precum China, Rusia sau de la tarile din estul Europei, precum Romania", spune Hodgson. El aminteste apoi de unul dintre clientii romani - desi refuza sa il numeasca - venit tocmai in Marea Britanie pentru a-si personaliza masina. "Mi s-a parut ca era foarte bine informat, stia ce vrea de la masina, dar nu a cerut nimic exotic (asa cum se intampla in unele cazuri cu marii bogatasi din lumea araba - n. red.)."

Iar numarul tot mai mare al romanilor care au ajuns sa descopere marca britanica a determinat producatorul sa demareze oficial de luna trecuta operatiuni de import. "Sunt deja 135 de Bentley inmatri­culate in Romania in ultimii ani, iar alte 15 probabil circula in Romania, dar cu numere straine", sustine Adrian Pascu, brand manager Bentley si Lamborghini in cadrul Porsche Romania, importatorul grupului Volkswagen.

Cu alte cuvinte, o baza initiala importanta pentru activitatea de service a Porsche Romania - cea mai profitabila dintre activitatile derulate in general de un dealer de masini. Iar service-ul din zona Pipera din nordul Capitalei a fost deja vizitat de multi dintre posesorii de Bentley din Romania (cu ocazia reviziilor programate la un anumit numar de kilometri sau pentru diverse alte operatiuni), aproape toti fiind deja identificati si contactati de importator.

"Pana acum nu aveam statut oficial de importator, dar chiar si asa am avut intre 20 si 30 de clienti pe care i-am indrumat catre Viena (sediul Porsche Holding, proprietarul Porsche Romania, unde se afla si un centru dedicat marcii Bentley - n. red.)", adauga Pascu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
industrie,
afaceri,
lux,
cost,
robotizare,
Bentley
/analize/industrie/fotoreportaj-cum-se-produce-un-bentley-3249858
3249858
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.