Evoluţie? Nu. Re-voluţie: De la AI la metavers industrial
Grupul Renault a lansat o strategie de transformare industrială bazată pe inteligenţă artificială şi metavers, cu scopul de a reduce costurile de producţie, a accelera lansările de modele şi a îmbunătăţi calitatea vehiculelor. De la digital twin şi senzori în timp real până la AI vizual care identifică şi corectează erorile pe linia de asamblare, Renault încearcă să reinventeze uzina viitorului şi să depăşească în agilitate sistemul Toyota, etalonul istoric al industriei.
Renault vrea să schimbe regulile jocului într-o industrie auto aflată sub presiunea transformării electrice, a exploziei costurilor şi a ofensivei chinezilor. „Industria noastră a fost construită pe modelul Toyota Production System, dar lumea de azi nu mai este stabilă. Trebuie să fim mai agili ca niciodată”, afirmă Thierry Charvet, chief industry & quality officer al Grupului Renault.
Această agilitate vine prin ceea ce Renault numeşte „metavers industrial” – o reţea de uzine, senzori, date în timp real şi gemeni digitali (digital twins), prin care fiecare vehicul şi componentă sunt urmărite, analizate şi optimizate de la proiectare până la livrare.

De la kaizen la salturi tehnologice
Charvet admite că filosofia Toyota de îmbunătăţire continuă – kaizen – rămâne valabilă, dar insuficientă. „Cu noile provocări – electrificare, software, baterii – nu mai putem aştepta zece ani să atingem nivelul de productivitate avut cu maşinile pe combustie internă. Avem nevoie de salturi, nu doar de paşi mărunţi.”
Răspunsul Renault este Re-Industry, un plan industrial lansat în 2023 şi gândit până în 2027, care urmăreşte o reducere de 50% a costurilor de producţie pentru vehicule electrice şi de 30% pentru cele clasice. În paralel, consumul de energie per vehicul trebuie redus cu 40% faţă de 2021, iar timpul de dezvoltare a unui nou model va scădea de la patru ani la doi.
„Pentru viitorul Twingo spre exemplu, vom avea doar 650 de componente, faţă de 1080 la Megane. Mai puţine piese înseamnă producţie mai rapidă, mai puţine erori, şi automat o calitate mai bună”, explică Charvet.

AI care vede, decide şi învaţă
Un exemplu practic: la uzina din Palencia, Spania, Renault a instalat mii de camere care analizează fiecare vehicul aflat în producţie. Inteligenţa artificială observă dacă, de pildă, un conector de pe bord nu a fost bine fixat, şi alertează imediat un operator. „O eroare de un milimetru poate fi corectată în câteva secunde, înainte să devină o problemă pentru client”, spune Eric Marchiol, senior digital officer în cadrul grupului.
Această supraveghere inteligentă a dus la o îmbunătăţire semnificativă a calităţii. „Din 90.000 de maşini produse, doar două au avut probleme raportate în perioada de rodaj. Fiecare caz este analizat în detaliu şi corectat”, adaugă Marchiol.
La Valladolid, uzina care produce Captur şi Symbioz, eficienţa este de 99,8%. Renault monitorizează în timp real nu doar producţia, ci şi uzura timpurie. „Dacă o maşină nouă se strică, chiar şi pe drum cu o platformă de tractare, uzina primeşte alertă imediat şi datele sunt încărcate în metaversul industrial.”

Digital twins care trăiesc în cloud
François Lavernos, CIO al Renault Brand şi coordonator al tehnologiei industriale, explică fundamentul metaversului industrial: „Captăm date în timp real de la mii de senzori, de la roboţi, de la furnizori, dar şi din trafic sau vreme. Fiecare componentă importantă are un geamăn digital – un model virtual care o însoţeşte în producţie”.
După fabricarea motorului
electric la Cleon, de exemplu, geamănul digital este transferat în cloud, apoi revine la uzina de asamblare, cum ar fi Douai, pentru a fi „reunit” virtual cu maşina completă. Apoi, din nou, este mutat în cloud, unde poate fi accesat pentru monitorizare pe tot ciclul de viaţă.
„Avem deja peste un milion de gemeni digitali. Viziunea noastră este ca în viitor să putem urmări fiecare maşină şi după ce a fost livrată, cu acordul clientului, evident. Ar însemna o trasabilitate totală a calităţii”, explică Lavernos.

Timp redus la jumătate pentru „ramp-up”
Datorită metaversului industrial, Renault reuşeşte să accelereze punerea în producţie a noilor tehnologii.
„Am redus timpul de ramp-up cu 40%. Acum nu mai aşteptăm finalizarea sculelor sau a liniilor pentru a valida produsul. Lucrăm simultan la dezvoltare şi producţie, aşa cum fac deja chinezii”, spune Thierry Charvet.
Acest tip de sincronizare a dus la scurtarea dezvoltării noului Twingo la doar doi ani – o performanţă considerabilă pentru industria auto europeană.

Tehnologie care reduce şi emisiile
Transformarea nu e doar digitală. Jet Print Paint, o tehnologie de vopsire folosită pe Renault 4 şi Dacia Bigster, permite reducerea consumului de vopsea şi de apă. Exoscheletul Calvin, dezvoltat cu startup-ul Wundercraft, le oferă lucrătorilor capacitatea de a manipula piese grele precum anvelope sau panouri de caroserie, cu mai puţin efort.
În paralel, AI-ul optimizează şi logistica: „Am redus cu 20% numărul de camioane pe drum prin optimizarea încărcăturii. Reacţionăm în timp real la blocaje, vreme nefavorabilă sau lipsă de stoc”, adaugă Lavernos.
De la hacking la standard industrial
Drumul nu a fost uşor. „La început a fost foarte greu. A trebuit să obligăm furnizorii de roboţi să ne deschidă software-ul. Practic, i-am «hack-uit» ca să putem colecta datele”, spune Marchiol. Astăzi, Renault nu doar că vizualizează producţia, ci o controlează în detaliu.
Totuşi, grupul nu îşi dezvoltă propriile camere sau senzori, ci un strat software peste echipamentele furnizorilor. „Problema este că fiecare furnizor vine cu propriul sistem, iar noi integrăm totul într-o platformă unică, transversală. Asta dă competitivitate.”
Europa, între China şi Silicon Valley
„Acum 25 de ani mergeam în Silicon Valley să învăţăm. Acum ne uităm la China. Ei sunt cei mai rapizi în utilizarea noilor tehnologii”, recunoaşte Lavernos. Renault nu vrea să devină un Microsoft european, dar vrea să fie lider în aplicarea tehnologiei în producţie.
„Nu putem concura cu platformele globale, dar putem deveni cei mai buni în a le folosi eficient în uzinele noastre. Europa are o şansă aici, şi Renault poate fi lider”, încheie Lavernos.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













