Jakub Zagorski, Center of Excellence Director: Business Digitalization, Divizia de dezvoltare comercială a Skanska în ECE

Postat la 09 septembrie 2022 21 afişări

1. Cum aţi defini transformarea digitală în domeniul dvs. de activitate?

Într-o industrie dinamică aşa cum este cea de real estate, integrarea tehnologiei în activităţile de business devine un criteriu esenţial în crearea si dezvoltarea unor beneficii pe termen lung.

Un prim aspect important pe care ne concentrăm la Skanska este digitalizarea datelor şi conversia acestora din date nestructurate în unele structurate, aducându-le astfel într-o formă organizată care simplifică semnificativ procesul de stocare, scalare şi analiză a datelor, susţinând procesele de raportare şi de luare a deciziilor. Tehnologia şi automatizarea proceselor reprezintă un alt aspect definitoriu. Ne asigurăm astfel că utilizăm cele mai potrivite tehnologii de tip „future-proof” şi cloud.  Pentru eficientizarea activităţilor de lucru în cadrul companiei, folosim soluţii IT pentru automatizarea şi standardizarea proceselor de business. Nu în ultimul rând, educarea şi încurajarea oamenilor în ceea ce priveşte adoptarea şi utilizarea noilor tehnologii reprezintă cheia către o transformare de succes.

2. Cum a stimulat pandemia digitalizarea în cazul companiei pe care o reprezentaţi?

Pe timpul pandemiei, am apelat la soluţiile de tip cloud pentru facilitarea muncii virtuale. Folosim platforme digitale atât pentru colaborarea internă cât şi pentru cea cu partenerii şi avem posibilitatea de a desfăşura chiar şi procese legale în spaţii de lucru online securizate.

3. Cum poate deveni digitalizarea un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul în care activaţi?

Un business poate supravieţui fără digitalizare, dar integrarea tehnologiei în proces devine un atu real, mai ales dacă este utilizată corespunzător. Piaţa imobiliară este una foarte dinamică, aşa că este important să ţinem pasul cu tehnologia şi să menţinem standardele ridicate, ceea ce noi facem la Skanska prin implementarea diferitelor tipuri de tehnologii inovatoare. Considerăm că un diferenţiator important pentru compania noastră îl constituie flexibilitatea şi eficienţa utilizării datelor, precum şi rezultatele mai bune pe care le putem obţine cu acestea. Datele colectate din proiectele anterioare ne oferă posibilitatea de a analiza şi a îmbunătăţi atât proiectele actuale, cât şi pe cele viitoare, asigurând astfel un proces continuu de reevaluare şi optimizare ale serviciilor. Mai mult decât atât, instrumentele inovatoare, cum ar fi BIM şi Digital Twin reprezintă un diferenţiator valoros. Modelarea virtuală a clădirilor îmbunătăţeşte eficienţa din punct de vedere financiar, dar şi calitatea produsului şi a rezultatului final. Cu ajutorul tehnologiei şi a modelării 3D, ne putem crea o imagine asupra clădirii operaţionale încă dinaintea procesului de construcţie.


Experienţă: Are studii în tehnologia informaţiei şi managementul afacerilor şi a acumulat peste 10 ani de experienţă în domeniul imobiliar – conducând echipe de marketing, echipe de vânzări, în diferite sectoare ale industriei imobiliare (comercial şi rezidenţial). În ultimii cinci ani, s-a concentrat pe transformarea digitală a companiei, platformele de clădiri inteligente, digital twin şi date digitale, automatizările proceselor de afaceri.

Domeniile pe care se concentrează în prezent: Se axează acum pe dezvoltarea de clădiri inteligente şi soluţii IoT de autoînvăţare (self-learning), precum şi pe adoptarea tehnologiei, interconectarea clădirilor, stimularea interacţiunilor utilizatorilor cu mediul de lucru. De asemenea, atenţia sa merge către utilizarea întregului potenţial al BIM şi aplicarea conceptului de digital twin în procesul de dezvoltare comercială, standardizarea datelor şi a mediilor de lucru comune.


4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale în care v-aţi implicat şi ce investiţii au fost direcţionate în acestea?

Skanska Spaces, parte din procesul de digitalizare Customer Journey, este unul din proiectele la care lucrăm. Proiectul pilot a fost lansat în primă fază în România, iar, după o evaluare de succes, îl vom implementa şi în alte ţări din ECE. Platforma reprezintă o soluţie digitală inovatoare, care ne permite să prezentăm spaţiile într-un mod interactiv şi adaptat nevoilor şi cerinţelor clientului. Această soluţie nu numai că oferă utilizatorilor o experienţă digitală completă, dar contribuie şi la stabilirea unui nou punct de referinţă în ceea ce priveşte prezentarea virtuală a spaţiilor de birouri. Prin accesarea platformei Skanska Spaces, potenţialii utilizatori pot vizualiza online toate spaţiile disponibile din cele două clădiri Equilibrium, în timp real şi în realitate virtuală web 3D, de pe orice dispozitiv. De asemenea, platforma oferă viitorilor chiriaşi posibilitatea de a ajusta opţiunile de amenajare a spaţiilor pentru a vizualiza modul în care spaţiul îşi va putea găzdui viitoarele echipe, să programeze tururi live pentru spaţiile preferate şi să ceară oferte personalizate. Mai mult, Skanska Spaces permite utilizatorilor săi să descopere toate detaliile necesare despre clădire sau despre principalele puncte de interes, dintr-o singură sursă: imagini, videoclipuri, tururi virtuale, caracteristici tehnice, sustenabilitate, accesibilitate şi caracteristici de siguranţă ale clădirilor.

5. Care sunt top 3 obiective pe care vi le-aţi propus prin prisma digitalizării pentru compania pe care o reprezentaţi?

Unul dintre obiectivele noastre este acela de a crea un mediu de date comun, accesibil, bine centralizat şi structurat, care să sprijine procesele de luare a deciziilor şi care să contribuie la îmbunătăţirea curbei de învăţare a companiei. Un alt obiectiv vizează transformarea Customer Journey, prin care ne propunem să digitalizăm procesul de colaborare cu clienţii, chiriaşii şi investitorii noştri, astfel încât să putem facilita şi eficientiza întregul proces, făcându-l cât mai flexibil.

Ne propunem de asemenea să dezvoltăm şi un concept – Smart Building, care să interconecteze clădirile.

6. Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi când vine vorba despre transformarea digitală?

Transformarea sistemelor vechi de date reprezintă un aspect considerabil când vorbim despre transformarea digitală. Avem 130 de ani de tradiţie care ne fac foarte mândri şi care ne consolidează poziţia pe piaţă, iar această experienţă îndelungată este şi moştenirea noastră pe care o ducem mai departe. Folosim soluţii care au fost implementate cu multă vreme în urmă, iar acesta este un aspect de care trebuie să ţinem cont atunci când planificăm transformarea digitală. Uneori e nevoie să depăşim „provocări” suplimentare pentru a ne asigura că „noile” instrumente se potrivesc cu peisajul „vechi”. Dar, odată duse la bun sfârşit, rezultatele sunt pe măsură atunci când îmbinăm datele existente, anterioare, cu noul mod digital de lucru. Pe lângă adaptarea şi transformarea datelor vechi, una dintre cele mai mari provocări atunci când vorbim despre transformarea digitală ţine, în cele din urmă, de latura umană.

Acomodarea, instruirea şi adoptarea de noi tehnologii de către angajaţi este probabil una dintre cele mai mari provocări, dar, la sfârşitul zilei, este cu siguranţă o provocare care merită efortul pentru o transformare care are ca obiectiv redefinirea şi eficientizarea modului în care lucrăm.

*pentru divizia de dezvoltare comercială a Skanska în România, 2020

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.