Florăria care nu doarme niciodată: Povestea Mariei din Târgu-Mureş şi a automatului de flori 24/7 sau, cu alte cuvinte, de ce a renunţat o tânără la profesia de inginer şi a ales antreprenoriatul

De formaţie inginer şi cu o pasiune pentru design floral, Maria Bunea a fondat în 2021 florăria Marié din Târgu-Mureş. Îmbinând munca creativă cu o viziune organizată şi orientată spre digitalizare, ea a reuşit să creeze un model de business adaptat la realităţile locale, dar deschis inovaţiei – cel mai recent exem-plu în acest sens fiind lockerul de flori cu temperatură controlată, ce poate fi accesat la orice oră din zi sau din noapte.
Maria Bunea a început activitatea antreprenorială în domeniul floral în 2021, cu florăria ce îi poartă nu-mele, Marié, după mai bine de un deceniu de experienţă în aranjamente pentru evenimente. De profesie inginer, şi-a propus să aducă un plus de funcţionalitate şi inovaţie în acest sector. „Sunt inginer la bază, dar legătura mea cu florile a început încă din 2008, când am început să lucrez aranjamente florale pentru nunţi şi evenimente. Antreprenoriatul a devenit cu adevărat serios în 2021, odată cu înscrierea mea la EMC Belgia – un program internaţional de specializare în floristică.
Acel curs mi-a schimbat complet perspectiva şi mi-a dat încredere să fac paşi înainte. M-a făcut să înţeleg cu adevărat ce înseamnă: If you know your medium, you can do anything”, îşi descrie ea începuturile antreprenoriale.
Chiar dacă nu a ales să îşi dezvolte profesia în domeniul în care s-a format, pregătirea de inginer pare că a ajutat-o în business - în 2024, Maria Bunea a lansat un sistem de lockere pentru flori – funcţional 24/7, cu tempera-tură controlată de până la 10°C, pentru a menţine prospeţimea aranjamentelor. „Ideea a venit din dorinţa de a aduce ceva nou şi util clienţilor mei.
Am simţit că oamenii sunt tot mai deschişi la inovaţie şi au nevoie de soluţii care se potrivesc stilului lor de viaţă. Aşa a apărut automatul de flori valabil 24/7, cu temperatură controlată, unde florile sunt păstrate la maximum 10 grade şi sunt mereu proaspete. A fost un pas firesc pentru mine, o combinaţie între grija pentru detalii şi dorinţa de a moderniza un gest clasic: oferirea unei flori.” Valoarea totală a investiţiei în automat a fost puţin peste 20.000 de euro, sumă aco-perită integral din fonduri proprii. Lockerele sunt amplasate în exteriorul florăriei şi sunt accesibile oricând, printr-un cod unic trimis clienţilor după plasarea comenzii. „Automatul de flori a fost gândit ca o extensie a florăriei, dar şi ca o modalitate de a creşte veniturile. Practic, este o florărie nonstop, am-plasată în exterior, accesibilă 24/7 pentru oricine are nevoie de flori, oricând.
Pentru mine, e un sistem «doi în unu»: oferim flexibilitate clienţilor, dar ne oferim şi nouă, ca echipă, puţin spaţiu – weekenduri, duminici sau seri târzii, când şi noi vrem să fim alături de familiile noastre.” Implementarea tehnologică nu a fost cea mai dificilă etapă, potrivit antreprenoarei. Provocarea principală a fost însă decizia de a investi. „Cea mai complicată parte nu a fost nici tehnologia, nici implementarea locală şi nici mentali-tatea clienţilor. Cea mai grea decizie a fost, de fapt, să am curajul să investesc în acest automat.
Din fer-icire, am colaborat cu oameni deschişi şi profesionişti, iar clienţii – indiferent de vârstă – s-au adaptat uşor. Trăim într-o perioadă în care oamenii sunt tot mai deschişi la soluţii moderne, iar reacţiile pozitive m-au confirmat că am făcut alegerea potrivită.” Pe termen scurt, Maria Bunea estimează recuperarea investiţiei într-un an. „Estimez că voi recupera investiţia într-un an, dar, desigur, totul depinde de evoluţia pieţei.
În ceea ce priveşte extinderea, există un plan de a instala încă un automat în oraşul nostru. Nu am în vedere extinderea în alte oraşe din ţară pentru moment, însă sunt reprezentantul în România al firmei producătoare, aşa că pot sprijini colegii din alte locaţii să implementeze acest sistem.” Modelul de busi-ness propus de Maria Bunea îmbină experienţa tehnică cu specializarea în floristică şi oferă un exemplu local de aplicare a soluţiilor automatizate în retailul tradiţional. „Motivul pentru care am ales să fac această investiţie a fost flexibilitatea – atât pentru mine, cât şi pentru clienţi. Ne îndreptăm spre digi-talizare, iar acest lucru ne oferă flexibilitatea de care vorbeam. Clienţii ştiu că în acest automat găsesc flori proaspete, frumoase, aranjate cu grijă într-un mediu controlat, disponibile 24 din 24”, explică fonda-toarea. Totuşi, Maria nu crede că tehnologia va înlocui complet interacţiunea umană – mai ales într-un domeniu creativ.
Automatizarea este complementară, nu substitutivă: „Cred că un astfel de model au-tomatizat va completa normalitatea, dar nu va deveni neapărat o nouă normalitate. Oamenii vor avea întotdeauna nevoie de interacţiune, mai ales într-un mediu creativ. Sunt multe situaţii când clienţii vor prefera să interacţioneze cu un designer, pentru a-şi exprima nevoile şi pentru a obţine un produs per-sonalizat.” Această combinaţie de eficienţă şi empatie este cu atât mai importantă într-un oraş mic pre-cum Târgu-Mureş, unde relaţiile directe cu clienţii contează enorm. „Într-un oraş mic, oamenii apreciază o abordare prietenoasă şi personală.
Echipa noastră este întotdeauna deschisă, ceea ce ne ajută să construim legături puternice cu clienţii. În plus, pentru a ieşi în evidenţă, trebuie să te provoci mereu”, îşi descrie Maria filosofia de afaceri. De asemenea, ea încearcă să încurajeze aceste principii şi în rândul colegilor. „Le spun mereu colegelor mele că astăzi trebuie să fim mai buni decât ieri. Aşa cum un soft-ware se actualizează constant, şi noi trebuie să ne îmbunătăţim continuu. Mergând pe această premisă, ne provocăm constant şi, astfel, creativitatea noastră creşte.
Oamenii observă acest lucru şi îl apre-ciază.” Florăria Marié nu este astfel doar un spaţiu de vânzare – este un loc cu personalitate, pe care Ma-ria îl defineşte drept „spaţiul care mă reprezintă cu adevărat”. Din acest motiv, nu are în plan deschiderea mai multor unităţi, ci o dezvoltare mai profundă a celei existente: „Vreau ca locul nostru ac-tual să rămână acelaşi spaţiu cochet, cu suflet, care ne reflectă pe noi. Îmi doresc, însă, să extind atel-ierul într-un spaţiu 2-in-1 sau 3-in-1, unde să pot organiza workshopuri, ateliere de relaxare şi activităţi creative.
E modul meu de a rămâne aproape de oameni şi de a crea experienţe care ating emoţia, nu doar privirea”. În paralel, echipa florăriei se ocupă şi de organizarea de evenimente private şi corporate, printr-o divizie de event planning care completează activitatea principală. „Nu urmărim extinderea în volum, ci în profunzime. Vrem să rămânem pasionaţi, autentici şi să îmbunătăţim continuu ceea ce facem cu drag.” Referindu-se la rezultatele financiare, ea spune că estimările pentru anul trecut indică o cifră de afaceri de aproximativ 900.000 de lei şi un profit de circa 130.000 de lei, cu o echipă formată din patru angajaţi.
Cât despre investiţia necesară să înceapă afacerea, Maria subliniază că nu a fost nevoie de un buget uriaş, ci, mai degrabă, de multă implicare. „Am început acum exact patru ani cu o linie de credit de doar 35.000 lei. A fost greu la început, dar cu paşi mici, multă implicare şi pasiune, am reuşit să cresc florăria pas cu pas. Aşadar, investiţia nu trebuie neapărat să fie mare, ci bine gândită.”
Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Maria Bunea, fondatoARE, Florăria Marié
Ce sfat ai oferi unui antreprenor care vrea să intre în domeniul floristicii?
Să nu pornească la drum fără o bază solidă de cunoştinţe. Floristica nu înseamnă doar aranjamente frumoase, ci şi o înţelegere a plantelor, a tendinţelor, a gestionării stocurilor şi a relaţiei cu clienţii. E im-portant să te pregăteşti, fie prin cursuri, fie prin practică. Totodată, cred că este posibil să porneşti şi cu un buget minim, dacă ai o idee clară şi eşti dispus să munceşti mult. Eu, de exemplu, am început acum exact 4 ani, cu o linie de credit de doar 35.000 de lei. A fost greu la început, dar cu paşi mici, multă im-plicare şi pasiune, am reuşit să cresc florăria pas cu pas. Aşadar, investiţia nu trebuie neapărat să fie mare, ci bine gândită.
Cum arată o zi obişnuită în activitatea ta de antreprenoare?
O zi obişnuită din viaţa mea este plină de activităţi diverse. Încep dimineaţa cu întâlniri şi discuţii cu cli-enţii pentru a crea concepte personalizate şi a înţelege nevoile lor. În paralel, mă ocup de partea admin-istrativă – gestionarea finanţelor, contabilitate, economie şi alte aspecte organizatorice. Avem două site-uri – unul dedicat aranjamentelor funerare şi altul pentru florărie – plus automatul de flori. Împreună cu echipa, lucrăm constant la campanii de marketing şi planificăm evenimente. Eu stabilesc şi finalizez taskurile şi le dau mai departe echipei, care este coordonată de un shop manager minunat.
Care a fost cea mai bună decizie de business pe care ai luat-o? Dar cea mai grea?
Cea mai bună decizie a fost atunci când am deschis florăria. A fost momentul în care mi-am creat pro-priul loc, un loc care mă reprezintă cu adevărat. Cea mai grea decizie a fost când m-am înscris la Euro-pean Master Certification în Belgia. A fost un curs destul de scump, dar nu regret nimic. A fost o in-vestiţie valoroasă, care mi-a consolidat profesionalismul.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro