Cum a ajuns un medic liderul liderul pieţei de agribusiness din România cu compania creata de la zero de el. Acum veniturile companiei sale depăşesc 2,5 miliarde de lei

Autor: Florentina Niţu Postat la 23 aprilie 2023 1501 afişări

Jabbar Kanani, de profesie medic, punea în anul 2000 bazele Agricover, ajuns astăzi liderul pieţei de agribusiness din România. Veniturile grupului s-au ridicat la 2,5 miliarde de lei în 2022, ceea ce înseamnă 5% din businessul total din agricultură. Antreprenorul cu origini azere a crescut afacerea organic şi următoarea etapă a dezvoltărIi este listarea la Bursa de Valori Bucureşti, intenţie pe care o avea încă din 2012, când a acordat primul interviu pentru presă, unui jurnalist al BUSINESS Magazin.

Jabbar Kanani, născut în oraşul Mianeh, care aparţine de Azerbaidjanul de Est, a venit în anii ’90 la Bucureşti să studieze medicina, pentru că i se părea o meserie stabilă. La începutul anilor 2000 a schimbat macazul şi a riscat în antreprenoriat. A pariat pe agrobusiness, iar două decenii mai târziu, Agricover, afacerea căreia i-a pus bazele la 27 de ani, este liderul pieţei de profil şi el mişcă o cincime din agricultură. Afacerea a prosperat de la an la an şi următoarea etapă a dezvoltării este listarea la Bursa de Valori Bucureşti. „În ciuda faptului că ne-am confruntat cu provocări fără precedent în ultimii ani, Agricover a furnizat în mod constant rezultate financiare îmbunătăţite şi a crescut cota de piaţă pe care o deţine.

Ca parte a strategiei noastre de dezvoltare durabilă şi în concordanţă cu ambiţia noastră de a defini agricultura de mâine, suntem încântaţi să anunţăm intenţia noastră de a lista Agricover la Bursa de Valori Bucureşti. Având la bază succesul emisiunii noastre de obligaţiuni în valoare de 40 de milioane de euro din anul 2021, obiectivul nostru este să atragem în continuare capital pentru dezvoltare şi noi investitori, care să se alăture parcursului nostru către succes”, a spus Jabbar Kanani, preşedintele Consiliului de Administraţie al Agricover Holding.

Grupul Agricover, liderul pieţei de agribusiness din România, a raportat venituri de aproximativ 2,55 miliarde de lei în 2022, în creştere cu 50% comparativ cu anul 2021 şi un profit net de 91,3 milioane de lei, plus 7% an/an. Avansul major a rezultat din extinderea portofoliului de clienţi, furnizând inputuri agricole şi oferind finanţare la peste 10.000 de fermieri. Performanţa din 2022 validează modelul de afaceri sinergic, care conduce la obţinerea de rezultate continue şi susţinute, sublinia, odată cu acest anunţ, Liviu Dobre, CEO al Agricover Holding. Agricover Holding este format din mai multe filiale, Agricover Distribution, Agricover Credit IFN şi Agricover Technology. Acum, grupul îşi anunţă intenţia de a desfăşura o ofertă publică iniţială, listarea la Bursa de Valori Bucureşti fiind o dorinţă pe termen lung a antreprenorului Jabbar Kanani încă din 2012, atunci când a acordat primul său interviu presei, unui jurnalist al revistei BUSINESS Magazin. Oferta va include un număr maxim de 145 de milioane de acţiuni noi, ordinare, emise de ca parte a unei majorări a capitalului social, precum şi până la 800 de milioane de acţiuni ordinare existente, deţinute de actualii acţionari ai Agricover Holding, Jabbar Kanani (87,269%) şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD – 12,727%). Practic, Agricover se pregăteşte de listare la Bursa de Valori Bucureşti până în iunie 2023, ofertă care va cuprinde atât majorare de capital, cât şi vânzarea de acţiuni.

În 2012, antreprenorul cu origini azere Jabbar Kanani acorda primul interviu din presa locală Ioanei Mihai-Andrei, jurnalistă la BUSINESS Magazin.

Cum a ajuns Agricover Holding în acest punct?

Prima companie înfiinţată de Jabbar Kanani a fost Agricover Distribution, activă în distribuţia de inputuri agricole. La început, povestea el, adesea mergea la negocieri cu clienţii fermieri, chiar la ei în curte. Astfel, ştia după nume toţi cei aproape 3.000 de fermieri cu care lucra Agricover acum un deceniu, când a acordat interviul pentru Business Magazin. Principala lui grijă era să gândească noi modele de afaceri, pe care le supravegheze până când merg ca pe roate sau, dimpotrivă, să le închidă. Pe segmente de activitate, în 2022, Agricover Distribution a înregistrat venituri de 2,5 miliarde de lei din vânzarea de inputuri agricole precum seminţe certificate, produse de protecţie a plantelor, produse de nutriţie a plantelor, biostimulatori şi combustibili. La nivelul Agricover Credit, valoarea contabilă brută a creditelor şi avansurilor în sold la 31 decembrie 2022, a ajuns la 2,84 miliarde de lei, o creştere cu 42% faţă de sfârşitul anului anterior. Acest segment de business s-a dezvoltat puternic atunci când Jabbar Kanani a făcut o mişcare îndrăzneaţă şi, după rezultate, înţeleaptă, aducându-l la cârmă, în 2012, pe Robert Rekkers, fostul director general al Băncii Transilvania.

Olandezul este unul dintre cei mai cunoscuţi bancheri de pe piaţă şi îl leagă o istorie de 9 ani de Banca Transilvania. „Agricover Credit este un jucător important în finanţarea agriculturii româneşti, cu o cotă de piaţă de 6,9% la sfârşitul anului 2022, în creştere de la 5,7% la finalul anului 2021, având din 2018 o tendinţă generală de creştere. Estimăm că potenţialul acestui segment de activitate este în continuare considerabil, ţinând cont, în special, de nevoia de a investi în soluţii de digitalizare pentru a creşte productivitatea şi de a eficientiza lucrările în cadrul fermelor. În acest context, chiar dacă dobânzile în piaţă sunt ridicate, aceste investiţii realizate acum vor duce la creşterea randamentelor, rămânând în acelaşi timp competitivi pe pieţele respective”, a spus Liviu Dobre, CEO al Agricover Holding, într-un interviu acordat recent Ziarului Financiar. Sectorul instituţiilor financiare nebancare a avut o evoluţie ascendentă anul trecut, expunerile totale faţă de companiile nefinanciare şi gospodăriile populaţiei situându-se la nivelul de 42,1 miliarde lei în septembrie 2022, în creştere cu 12% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Creditarea firmelor de către instituţiile financiare nebancare a consemnat o creştere anuală de 12,7% în septembrie 2022, arată raportul asupra stabilităţii financiare din decembrie 2022 al BNR.

Liviu Dobre, care a preluat în 2012 funcţia de director general al Agricover Credit IFN, spune că acest segment de business a acoperit o lacună a sectorului agricol local, care a ajutat fermierii români să îşi dezvolte afacerile, prin finanţarea operaţiunilor agricole, a achiziţiilor şi investiţiilor. Dincolo de nevoia de bani a agricultorilor români, miza lui Kanani a fost pe echipa sa, astfel că a adus oameni bine pregătiţi în funcţii cheie, cum sunt Rekkers şi Dobre, pe care i-a promovat ulterior, menţinându-i astfel în companie. Robert Rekkers a fost numit în 2012 membru nonexecutiv al Consiliului de Administraţie al Agricover, iar în 2022 a preluat poziţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie Agricover Credit IFN. La sfârşitul anului 2022, Agricover avea 518 angajaţi, o creştere cu 11% în comparaţie cu anul anterior. Oficialii grupului susţin că acordă o importanţă deosebită selecţiei competitive a noilor angajaţi prin anunţarea tuturor rolurilor deschise pe piaţa muncii, integrării noilor angajaţi prin furnizarea de programe de iniţiere în primele trei luni de angajare, precum şi prin oferirea unui pachet atractiv de compensaţii şi a unor oportunităţi de dezvoltare. „Angajăm, formăm şi păstrăm unii dintre cei mai buni profesionişti din domeniul agriculturii, al serviciilor financiare şi al tehnologiei informaţiei. Obiectivul nostru este de a le oferi angajaţilor noştri cariere provocatoare şi satisfăcătoare. (...) În plus, oferim programe de stagiu şi de internship concepute în principal pentru studenţii aflaţi la început de carieră. Majoritatea tinerilor care au participat la programele noastre de internship au astăzi roluri active în companie”, a explicat Liviu Dobre. Executivul completează că Agricover a implementat un sistem de management al performanţei prin care angajaţii sunt evaluaţi periodic şi cel puţin o dată pe an, pe baza unui set de criterii calitative şi cantitative, inclusiv pe baza unor KPI (indicatori de performanţă) individuali specifici, stabiliţi la începutul fiecărui ciclu anual. 

Kanani nu s-a limitat doar la businessuri în agricultură

S-a format pentru a deveni doctor, deşi spunea că i-ar fi plăcut mai degrabă să studieze dreptul, poate pentru că tatăl său era avocat, însă specializarea în medicină nu l-a împiedicat să investească în sectorul băuturilor alcoolice. Prodal 94, acum un important producător de pe piaţa băuturilor spirtoase, a fost primul experiment de business al lui Jabbar Kanani. Prodal 94 are în portofoliu mai multe băuturi spirtoase, precum vodca Stalinskaya şi ginul Wembley, spumantul Rose Mary, vodca Stolichnaya, whiskey-ul Label 5, dar şi brandurile Săniuţa şi Drobeta care se vând în peste 20 de ţări şi îi aduc lui Jabbar Kanani venituri anuale de peste 100 de milioane de lei. Compania este condusă din funcţia de director general de Marius Gogoriţa, care are o experienţă de aproape 25 de ani în cadrul Coca-Cola HBC România, ceea ce arată, din nou, că antreprenorul cu origini azere a ales un om foarte pregătit în sectorul de profil. În 2020, în luna ianuarie, Prodal 94 s-a extins şi a cumpărat companiile producătoare de apă minerală plată şi apă minerală carbogazoasă Carpatina şi Lipomin.

Astfel, în prezent Prodal 94 concurează pe piaţa de băuturi spirtoase cu companii precum Alexandrion, Scandic Distillieris, Prodalcom şi Prodvinalco, iar pe piaţa apelor se luptă cu Romaqua (Borsec), Coca-Cola HBC (Dorna - Izvorul Alb), Carpathian Spring (Aqua Carpatica), Maspex (Bucovina) şi Perla Harghitei. Prodal 94 mai este acţionar (51%) în compania Randdis, distribuitor naţional de băuturi alcoolice. Alţi asociaţi în firmă sunt Jabbar Kanani (24,5%) şi iranianul Mohammad Bagher Karimzadeh Hagh, fost acţionar la Dinamo (24,5%), care a încheiat anul 2021 cu afaceri de 120 de milioane de lei şi un profit de 250.000 de lei, potrivit platformei Termene.ro. Cu câţiva ani în urmă, Agricover a intrat şi în sectorul producţiei de carne. În 2015, Agricover a cumpărat Abatorul Periş din Niculeşti, judeţul Dâmboviţa, de la Romsuintest Periş, companie aflată în procedură de faliment. Apoi, Agricover a făcut investiţii de peste 20 milioane de euro, devenind astfel una dintre cele mai mari unităţi de procesare a cărnii de porc din România.

Achiziţia a marcat revenirea Agricover în zona procesării din industria alimentară după o pauză de opt ani de la momentul în care grupul a vândut fabrica de ulei din Buzău către americanii de la Bunge. Sursele Business Magazin susţin că acum Kanani tatonează ideea vânzării companiei Abatorul Periş, iar BERD a ieşit din acţionariat. „Au trimis propuneri către câţiva jucători mari“, „au tot cochetat cu vânzarea, pentru că Agricover nu are core businessul în acest domeniu şi îi încurcă, mâncându-le mult focus şi resurse“, afirmă sursele din piaţă, precizând că „nu s-a concretizat nimic încă, ci sunt doar tatonări“. Abatorul Periş a încheiat anul 2021, ultimul pentru care există date disponibile, cu o cifră de afaceri de 309,9 milioane de lei, în scădere cu 6% faţă de anul precedent, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. De asemenea, compania a intrat pe pierdere, care a fost de 12,2 milioane de lei. Businessul este condus de Bogdan Grama, un executiv care a condus timp de cinci ani grupul Aaylex, producătorul brandului de carne de pui CocoRico. „Privind retrospectiv, creşterea noastră a fost organică şi nu a fost susţinută de achiziţii. Nu preconizăm o schimbare majoră a acestei strategii”, spune Liviu Dobre, întrebat dacă la nivel de grup analizează businessuri pe care să le achiziţioneze sau iau în calcul vânzarea unor divizii ori dezvoltarea unor noi divizii de business. „Astăzi, considerăm că modelul nostru de afaceri este sinergic şi include trei segmente majore de care fermierii au nevoie: inputuri, finanţare şi tehnologie, iar în perioada următoare ne vom concentra pe asigurarea faptului că clienţii noştri pot obţine randamente mai mari, rămânând în acelaşi timp competitivi, beneficiind de soluţiile noastre complete. Bineînţeles, rămânem deschişi pentru valorificarea de oportunităţi în cazul în care acestea vor exista”, a spus Liviu Dobre. În 2019, Adama Agriculture a devenit un investitor strategic semnificativ în una dintre filialele sale, Agricover Distribution, cu o participaţie de 10% din capitalul său social. Adama, compania care a cumpărat acţiuni la principalul distribuitor de inputuri agricole din România, este listată la bursa din Shenzhen (China). Acţionarul majoritar al Adama, China National Agrochemical, este deţinut integral de ChemChina, una dintre cele mai mari corporaţii din Asia cu vânzări.

De la medicină la investiţii în sănătate

Jabbar Kanani, cu toate că nu a profesat în domeniul medical, a investit în acesta. El este acţionar minoritar (15%) în Intermedicas Worldwide, un business în domeniul serviciilor medicale care intermediază accesul pacienţilor la o a doua opinie medicală, controlat majoritar de medicul Wargha Enayati (61%), fondatorul reţelei Regina Maria. Celălalt acţionar este Ana Maria Marian (24%), potrivit platformei Termene.ro. Cu acceaşi cotă, de 15%, Jabbar Kanani este acţionar şi al companiei Intermedicas Parteners. 

Dincolo de nevoia de bani a agricultorilor români, miza lui Kanani a fost pe echipa sa, astfel că a adus oameni bine pregătiţi în funcţii cheie, cum sunt Robert Rekkers şi Liviu Dobre, pe care i-a promovat ulterior, menţinându-i astfel în companie.

„Angajăm, formăm şi păstrăm unii dintre cei mai buni profesionişti din domeniul agriculturii, al serviciilor financiare şi al tehnologiei informaţiei. Obiectivul nostru este de a le oferi angajaţilor noştri cariere provocatoare şi satisfăcătoare. (...) În plus, oferim programe de stagiu şi de internship concepute în principal pentru studenţii aflaţi la început de carieră. Majoritatea tinerilor care au participat la programele noastre de internship au astazi roluri active În companie.”

Liviu Dobre, CEO al Agricover Holding

Robert Rekkers, fostul director general al Băncii Transilvania

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.