Un robot programat să se comporte ca o fetiţă de 7 ani luptă împotriva fricii în spitale
Robin este un robot terapeutic programat să se comporte ca o fetiţă de 7 ani, care vizitează aziluri de bătrâni şi secţii pediatrice ale spitalelor, oferind sprijin emoţional şi ajutând la combaterea lipsei de personal.
La cinci ani de la lansarea în SUA, a devenit o prezenţă familiară în 30 de unităţi medicale din California, Massachusetts, New York şi Indiana.
„Asistentele medicale şi personalul medical sunt foarte suprasolicitaţi, se află sub o presiune mare şi, din păcate, de multe ori nu au capacitatea de a se implica şi de a stabili o legătură cu pacienţii”, a spus Karen Khachikyan, CEO al Expper Technologies, compania care a dezvoltat robotul. „Robin îi ajută să se descurce mai uşor în această privinţă”.
Pe măsură ce inteligenţa artificială devine din ce în ce mai prezentă în viaţa de zi cu zi, ea şi-a găsit locul şi în domeniul medical, oferind servicii care variază de la luarea de notiţe în timpul examinărilor până la asistenţă medicală electronică. În timp ce unii o laudă pentru eficienţa pe care o aduce, alţii sunt îngrijoraţi de impactul ei asupra îngrijirii pacienţilor, potrivit ABC.
Robin este autonom în proporţie de aproximativ 30%, în timp ce o echipă de operatori care lucrează de la distanţă controlează restul sub supravegherea atentă a personalului clinic. Khachikyan a spus că, cu fiecare interacţiune, ei sunt capabili să colecteze mai multe date – respectând în acelaşi timp Legea privind portabilitatea şi responsabilitatea asigurărilor de sănătate (HIPAA) – şi să se apropie de momentul în care robotul va putea funcţiona independent.
Samantha da Silva, logoped la spital, a spus că pacienţii se înveselesc când Robin intră în camera lor şi nu numai că le aminteşte numele, ci şi muzica preferată.
„Ea aduce bucurie tuturor”, a spus da Silva. „Ea merge pe holuri, tuturor le place să discute cu ea, să o salute”.
Robin oglindeşte emoţiile persoanei cu care vorbeşte, a explicat Khachikyan. Dacă pacientul râde, atunci şi robotul râde, dar dacă îi împărtăşeşte ceva dificil, faţa sa reflectă tristeţe şi empatie.
În azilurile de bătrâni, Robin joacă jocuri de memorie cu persoanele care suferă de demenţă, le ajută să facă exerciţii de respiraţie în zilele dificile şi le oferă o formă de companie care seamănă cu cea dintre un nepot şi un bunic.
Khachikyan şi-a amintit un moment de anul trecut, într-o instituţie din Los Angeles, când o femeie a avut un atac de panică şi a cerut în mod special robotul. Robin i-a pus melodii ale muzicianului ei preferat şi videoclipuri cu animalul ei preferat până când s-a calmat.
Robotul urmează să fie dezvoltat şi mai mult
Însă, având în vedere că Asociaţia Colegiilor Medicale Americane prevede că Statele Unite se vor confrunta cu un deficit de până la 86.000 de medici în următorii 11 ani, viziunea lui Khachikyan pentru Robin depăşeşte cu mult acest tip de asistenţă.
El a declarat că se lucrează la dezvoltarea robotului pentru a putea măsura semnele vitale ale pacienţilor, a verifica starea lor de sănătate şi a trimite apoi aceste informaţii echipei medicale. Planurile pe termen lung includ proiectarea lui Robin pentru a ajuta pacienţii vârstnici să se îmbrace şi să meargă la toaletă.
„Obiectivul nostru este să proiectăm următoarea evoluţie a lui Robin, astfel încât acesta să preia din ce în ce mai multe responsabilităţi şi să devină o parte şi mai esenţială a furnizării de îngrijiri medicale”, a spus Khachikyan.
El a clarificat că nu este vorba despre înlocuirea personalului medical, ci despre completarea lacunelor din forţa de muncă.
La UMass, robotul face parte din echipa de sprijin pentru pacienţi. Când Luca a avut nevoie de o perfuzie după ce nu mai primise una de ceva timp, Micaela Cotas, specialistă certificată în viaţa copiilor, a venit cu robotul şi i-a arătat perfuzia şi ce urma să se întâmple, iar apoi Robin i-a arătat un desen animat în care i se punea perfuzia.
„Ajută să arate că Robin a trecut şi el prin acele proceduri, la fel ca un coleg”, a spus Cotas.
Dezvoltatorii l-au testat în diverse industrii
Robin a fost dezvoltat de Khachikyan în timp ce îşi făcea doctoratul. El a spus că a crescut într-o familie monoparentală în Armenia şi s-a simţit singur, aşa că, ani mai târziu, a vrut să construiască un tip de robot care să poată fi prietenul unei persoane.
Dezvoltatorii l-au testat în diverse industrii, înainte ca un investitor să sugereze că spitalele pediatrice ar fi o alegere potrivită, având în vedere stresul şi singurătatea pe care le resimt adesea copiii.
„A fost un moment de revelaţie”, a spus el. „Am decis să încercăm”.
Au avut succes cu introducerea lui într-un spital pediatric din Armenia şi, până în 2020, au lansat un program pilot la Spitalul de Copii Mattel al UCLA.
De când a fost creat Robin, personalitatea şi caracterul său s-au schimbat semnificativ pe baza răspunsurilor persoanelor cu care interacţionează.
Khachikyan a dat exemplul răspunsului lui Robin la întrebarea: „Care este animalul tău preferat?”. Iniţial, au încercat să-l facă pe robot să răspundă „câine”. Au încercat şi „pisică”. Dar când au încercat „găină”, copiii au izbucnit în râs. Aşa că au rămas la această variantă.
„Am creat personalitatea lui Robin luând în considerare opiniile utilizatorilor”, a spus el. „De aceea spunem adesea că Robin a fost proiectat de utilizatori”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













