Tratament pentru dublare

Postat la 30 ianuarie 2006 1 afişăre

O cutie pe cap de locuitor, adica 45 de milioane de euro pe an. Doua numere care cuantifica piata romaneasca a vitaminelor si suplimentelor nutritivi.

O cutie pe cap de locuitor, adica 45 de milioane de euro pe an. Doua numere care cuantifica piata romaneasca a vitaminelor si suplimentelor nutritivi. Celor doua valori li se adauga si ceva mai putin cuantificabil: promisiunile de crestere.

 

La jumatatea anului 2003, 53 de companii vindeau in Romania suplimente nutritive. Doar doi ani mai tarziu, numarul a crescut la 85. Potrivit unor surse, alte firme - din tari precum Cehia sau Danemarca - intentioneaza sa aduca pe piata romaneasca noi marci de suplimente nutritionale.

Miza? Imbatranirea populatiei, cresterea gradului de informare a consumatorilor, problemele de alimentatie, dar si promovarea insistenta a unor produse au dus la dezvoltarea pietei de vitamine si suplimente nutritive. Iar ritmul de crestere va depasi avansul pietei totale de medicamente, apreciaza companiile din domeniu.

 

Fie ca este vorba de produse naturiste, fie ca sunt medicamente de sinteza, producatorii de vitamine si suplimente minerale sunt din ce in ce mai interesati de piata autohtona, mai ales dupa ce - in 2002 - preturile au fost liberalizate.

 

Astfel s-a ajuns ca, in 2004, piata sa fie evaluata la circa 45 de milioane de euro, in crestere cu aproape 25% fata de anul precedent. Estimarile pentru anii urmatori sunt foarte optimiste. "Este posibil ca pana in 2007 piata sa se dubleze fata de valoarea de anul trecut, ajungand la 80 de milioane de euro", considera Horia Vilcu, director general al Walmark Romania, una dintre cele mai mai importante firme din domeniu.

Dan Vasile, directorul general al companiei bucurestene Biofarm, preconizeaza o crestere anuala de minimum 15% a pietei de vitamine din Romania pentru urmatorii cinci ani.

 

Piata de vitamine nu este inca una matura, astfel ca exista importante resurse de crestere, considera si reprezentantii Sicomed, cel mai mare producator roman de medicamente si unul dintre principalii actori ai sectorului de suplimente.

 

Pe ce se bazeaza aceste estimari? "Pe masura ce nivelul de trai va creste, populatia va deveni din ce in ce

mai constienta de nevoia de a avea o dieta echilibrata, ce trebuie intregita prin aport suplimentar de vitamine", spune Dan Vasile.

 

In fapt, consumul de vitamine si suplimente naturale este influentat in special de nivelul scazut de educatie medicala si de puterea scazuta de cumparare a populatiei. Ca urmare, piata va creste in acelasi timp cu formarea obisnuintei romanilor de a cumpara acest gen de produse, dar si concomitent cu ameliorarea nivelului de trai, apreciaza reprezentantii companiilor.

 

Pe de alta parte, un rol esential il are si recomandarea acestor produse de catre medici si farmacisti. Din acest punct de vedere, interesul sporit acordat acestui segment de catre producatorii de medicamente - materializat in special prin investitii consistente in promovare - isi face simtit efectul.

 

Un alt argument in favoarea dezvoltarii este eterna comparatie cu tarile din jur. Astfel, daca in Romania consumul de vitamine per capita ajunge la 2-2,5 euro anual, fiecare ceh, de exemplu, consuma in fiecare an suplimente nutritionale de circa 10 euro. Nu mai vorbim de tarile occidentale, unde exista o adevarata cultura a consumului de vitamine. Ca urmare, interesul companiilor straine este justificat. "Piata de vitamine din Romania va continua sa atraga noi companii farmaceutice din doua motive.

 

Pe de-o parte, procesul de introducere a produselor pe piata este foarte simplu in comparatie cu medicamentele, iar pe de alta parte potentialul de dezvoltare este considerabil", apreciaza Robertina Cosac, marketing manager al Sicomed. De aceeasi parere este si Dan Vasile. "Un domeniu dinamic, precum piata farmaceutica, atrage in mod natural jucatori noi in fiecare an", spune directorul Biofarm. "Piata farmaceutica din Romania este departe de a-si fi atins maturitatea, ceea ce inseamna ca asistam inca la o reimpartire a «teritoriilor» terapeutice, tendinta dublata si de tranzactiile de la nivel mondial", completeaza Dan Vasile.

 

Practic, numai in ultimii doi ani, pe segmentul vitaminelor si suplimentelor nutritive au intrat 30 de companii, printre care Ozone, Larofarm sau Zdrovit. Iar companiile incearca sa ocupe pozitii cat mai puternice, astfel ca lupta pentru cote cote din piata se intensifica. Tendinta va continua si in urmatorii ani. Iar noii producatori de suplimente vor investi atat in promovare catre medici si farmacisti, cat si in comunicarea catre publicul larg, Crina Ancuta, marketing manager al GlaxoSmithKline Romania - principalul actor in acest segment de piata (impreuna cu Europharm, firma preluata de GSK), cu vanzari de 5,7 milioane de euro in 2004.

 

Nici companiile care domina in acest moment piata nu stau cu mainile-n san. Ca urmare, acest an ar putea fi un varf al lansarilor de noi produse pe segmentul vitaminelor si suplimentelor nutritive. "In momentul de fata pregatim lansarea unor noi game de produse efervescente si suplimente nutritive, care vor beneficia de promovare sustinuta", afirma reprezentantul Sicomed. De altfel, fabrica din Bucuresti a relansat recent si brandul Gerovital.

 

Biofarm urmareste largirea portofoliului de suplimente nutritive, prin lansarea unor terapii complete care sa garanteze aportul zilnic necesar prevenirii unor afectiuni contemporane, spune Dan Vasile. In acelasi timp, Crina Ancuta afirma ca - pe langa lansarea de noi produse preconizata pentru acest an - "investitia in portofoliul de vitamine consta in diversificarea acestuia si comunicarea importantei consumului de vitamine catre beneficiari".

 

Promovarea produselor este de fapt un atu important in lupta pentru cota de piata. Vitaminele si suplimentele nutritive sunt, in general, produse care se elibereaza fara reteta, astfel ca gradul de recunoastere al unei marci sta de cele mai multe ori la baza deciziei de cumparare. In cazul multor companii, portofoliul de suplimente aduce o cota importanta din venituri, cu mai putine batai de cap decat in cazul altor segmente de produse, a caror vanzare este afectata de criza financiara din sistemul de sanatate.

 

Chiar situatia "nesanatoasa" a finantelor sistemului de sanatate ar putea contribui la dezvoltarea pietei de suplimente. "Tinand cont de dificultatile actuale din sistemul de sanatate, cred ca ritmul de majorare a pietei de vitamine va depasi cresterea globala", spune Robertina Cosac de la Sicomed.

 

Si Horia Vilcu de la Walmark apreciaza ca segmentul vitaminelor si suplimentelor va avea un ritm de crestere superior pietei farmaceutice. Insa reprezentanta GSK estimeaza ca piata de vitamine, minerale si tonice va avea o crestere mai mica comparativ cu piata totala a medicamentelor, in conditiile in care datele pe primul trimestru arata un avans mult mai important al produselor vandute cu prescriptie decat a celor fara prescriptie. Date fiind problemele bugetare ale sistemului, piata de medicamente nu este usor predictibila, astfel ca estimarile privind vanzarile nu sunt intotdeauna coerente sau corecte.

 

Cert este ca numarul companiilor care vor activa pe piata suplimentelor nutritionale va creste in urmatoarea perioada. Iar peste doi ani vom sti si daca romanul consuma doua cutii de vitamine pe an sau daca in conturile producatorilor intra mai mult de 80 de milioane de euro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tratament pentru dublare
/actualitate/tratament-pentru-dublare-978835
978835
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.