Tinerii care au renunţat la locurile de muncă pentru a face produse românesti pentru clienţii sătui de produsele din export

Autor: Andra Stroe Postat la 25 octombrie 2020 2713 afişări

În urmă cu un an, arădeanca Tiana Momirov lansa primul produs românesc al unei mici firme de cosmetice pe care o pornise alături de soţul său şi căreia a ales să i se dedice full-time, renunţând la un post în care petrecuse ultimii şapte ani din carieră. Deşi pandemia a prins-o la început de drum, nu regretă că „a dat” jobul din CV pe antreprenoriatul cu multe provocări, ci spune că noua criză i-a dat curajul de a se baza mai puţin pe import şi de a lansa „linii serioase de produse locale”.

Ideea de a fonda Momirov Cosmetics ne-a venit pentru că eu şi soţul meu călătorim foarte mult, de fiecare dată când avem ocazia, mai ales în destinaţii mai puţin populare, iar de fiecare dată când mergem undeva ne uităm după două lucruri: condimente şi cosmetice. Am găsit de-a lungul călătoriilor foarte multe cosmetice care ne-au plăcut, produse pe care nu le găsim în România, iar unele din ele nici măcar în Europa, aşa că ne-am spus: «hai să vedem dacă putem să aducem câteva branduri aici», iar apoi ne-am întrebat: «dar de ce să nu facem în România, de ce să doar importăm când există loc pe piaţă”, povesteşte Tiana Momirov cum a luat naştere afacerea sa.

Deşi firma a fost lansată la sfârşitul anului 2018, antreprenoarea spune că abia în iulie 2019 a început să se ocupe serios  de business, după ce a renunţat la jobul de manager de marketing în care lucra deja de şapte ani. „Eu speram să le pot face în paralel, doar că, pentru a fi la curent cu ce se întâmplă – să vezi ambalaje, să vezi ingrediente, să vezi ce circulă pe piaţă, care sunt cerinţele, trebuie să participi la conferinţe de beauty, să călătoreşti, şi toate aceste lucruri nu sunt compatibile cu un job full time.” La început businessul a fost gesionat doar de cei doi soţi, însă ulterior li s-a mai alăturat un angajat, iar în viitorul apropiat antreprenorii iau în calcul să mai aducă încă o persoană în echipă. „Încercăm să creştem treptat, sustenabil, nu vrem salturi uriaşe pe care să nu le putem gestiona.”

În primele şase luni de activitate, din iulie până în decembrie 2019, businessul a înregistrat o cifră de afaceri de 26.000 de euro, iar în primul semestru al acestui an veniturile au ajuns la 62.000 de euro, ceea ce o face pe fondatoarea afacerii să estimeze că va încheia anul cu circa 140.000 de euro. Încă dinainte de pandemie, provocările nu au lipsit. „O primă provocare a pornit de la faptul că oamenii sunt uneori reticenţi faţă de produsele locale, pentru că nu avem foarte multe businessuri care să facă producţie în România, iar unii preferă produse de import, pentru că există firme care aduc un produs similar cu al nostru, tot pe bază de aur, din China, dar care nu este calitativ, însă lumea nu face neapărat diferenţa, în ciuda faptului că România este foarte competitivă ca şi preţuri.”

O altă problemă, spune antreprenoarea, este cea a ambalajelor. „România are cam tot ce-i trebuie, mai puţin ambalaje calitative. A fost greu să găsim o companie care să ne asigure ambalajele, iar apoi a venit pandemia, când nu se făceau exporturi spre România, aşa că ne-a pus frână din punctul acesta de vedere, pentru că la puţin timp după ce a început pandemia ni s-au terminat stocurile şi nu puteam să importăm ambalaje ca să facem loturi noi de produse, aşa că am cam stat pe tuşă. Acesta e dezavantajul când lucrezi cu cantităţi mai mici. Lockdown-ul ne-a luat pe nepregătite.”

Investiţia iniţială în lansarea companiei s-a ridicat la circa 20.000 de euro din fonduri proprii şi, iniţial, soţii Momirov au vândut doar produse de import. Spre sfârşitul verii trecute au lansat primul produs propriu, fabricat local – un ser facial cu aur, iar de curând au lansat şi o cremă marcă proprie, urmând ca până la sfârşitul acestui an să extindă gama de articole româneşti cu alte două produse. „Vom lansa un ser depigmentant şi o cremă antirid pentru ochi, care sperăm să fie gata cât mai repede. Încă suntem în faza de calibrare a reţetei pentru ambele produse, dar până în iarnă vrem să le avem online.” Partea de producţie a hotărât să o externalizeze către un partener din Timişoara care are un laborator, deoarece, spune ea, „în România există oameni care fac o treabă genială şi preferăm să lăsăm pe fiecare să îşi facă bucata la care este bun, deşi ne implicăm 100% în tot procesul şi lucrăm la fiecare reţetă împreună cu o echipă de chimişti din ţară”.

Potrivit Tianei Momirov, procesul de lansare a unui nou produs durează, în medie, câteva luni. „Depinde în primul rând de complexitatea sa. Durează câteva luni pentru că reţetele ni le crează chimiştii cu care lucrăm în funcţie de ce ne dorim să facă produsul respectiv. După ce ne e clar acest aspect căutăm ingrediente – pe unele le găsim în România, pe altele trebuie să le importăm. Facem apoi teste până când ajungem la reţeta ideală, o testăm într-o anumită perioadă de timp şi ulterior o trimitem în producţie. Obţinerea aprobărilor din partea instituţiilor de profil e foarte rapidă – de când suntem în UE există un set de reguli pe care trebuie să le urmăm – asta e partea care durează cel mai puţin”, explică antreprenoarea. Din punct de vedere financiar, ea spune că e greu de apreciat costul lansării unui produs, deoarece există multe variabile: „depinde ce ingrediente folosim, pentru că loturile pe care le facem noi în prima fază sunt mici, undeva la 1.000 de produse, însă unii furnizori care cer o cantitate minimă de 50 de kilograme. Clar că noi într-o mie de produse nu vom folosi toată cantitatea, ci mult mai puţin, aşa că lansarea unui produs poate să aibă costuri foarte diferite.”

În paralel cu cele două produse româneşti, portofoliul businessului include alte circa 100 de produse de import, din ţări precum Franţa, Italia, Norvegia, India şi Coreea de Sud, cu preţuri cuprinse între 24 şi 300 de lei. Lunar, afacerea înregistrează în jur de 500-600 de comenzi iar numărul este în creştere, valoarea medie a unei comenzi fiind de 140 de lei. Clienţii sunt în procent majoritar – 70% – femei, majoritatea cu vârste de peste 30 de ani, cu venituri medii şi provin, în mod egal, din zona rurală şi urbană. „Din Bucureşti avem cele mai multe comenzi, apoi din Constanţa, Arad şi Timişoara, dar şi din mai multe oraşe mici din zona Moldovei.” Un aspect pe care antreprenoarea l-a remarcat în urma unui studiu efectuat este că, faţă de alte pieţe europene, în România femeile conştientizează necesitatea îngrijirii constante, zilnice, la o vârstă destul de înaintată. „Publicul tânăr, şi aici mă refer la majoritate, se axează mult mai mult pe make-up şi mult mai puţin pe îngrijirea pielii cu diverse produse de skin care. Asta poate fi însă şi datorită faptului că româncele au o frumuseţe naturală şi un ten sănătos, şi poate de aceea nu consideră că e necesară neapărat îngrijirea.” Tiana Momirov spune că, pentru moment, nu a făcut promovare în zona B2B, deşi recunoaşte că s-ar bucura să înceapă să primească comenzi şi de pe acest segment de piaţă.

În momentul de faţă produsele businessului sunt vândute doar prin intermediul site-ului propriu şi în câteva saloane de înfrumuseţare din Arad şi Timişoara. „Mi-ar plăcea să intrăm şi pe retail, doar că aici vorbim de cantităţi mari, iar producţia noastră este momentan destul de mică – facem loturi de puţine bucăţi şi frecvent, pentru că acesta este modelul pe care ni-l putem permite.” Lunar, compania produce şi vinde cam 2.500 de seruri marcă proprie, iar crema e în primul lot.

Magazin fizic nu plănuiesc momentan să deschidă, deoarece preferă să investească banii în lansarea altor produse, în cercetare, în studii clinice. „Putem să face lucruri mult mai de folos, care să ne ajute şi pe noi, şi pe clienţii noştri, mult mai mult decât să deschidem un magazin propriu.”

Deşi nu a avut cel mai bun teren pe care să se desfăşoare la început de drum ca antreprenor, Tiana Momirov spune că actuala criză a învăţat-o o lecţie importantă: că nu trebuie să se mai bazeze pe importuri şi că poate să facă lucrurile acasă. „Faptul că ne-am bazat atât de mult pe importuri cred că ne-a blocat un pic, dar ne-a şi dat un reset total. Pandemia mi-a dat curajul să zic: «hai să facem linii serioase de produse pentru că se poate, este loc pe piaţă, oamenii vor să încerce şi chiar nu e nevoie să importăm în proporţia în care o făceam». Noi am găsit colaboratori excelenţi, de la grafică, la tipografie, laborator de analiză, consultanţă cosmetică, chimişti, am găsit tot ce ne trebuie în România. Ambalajele sunt încă o provocare dar eu sunt convinsă că lumea va începe să facă ambalaje frumoase şi în România”, încheie ea într-o notă optimistă.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenori,
cosmetice,
crema,
timisoara

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.