TENDINTE: Firma de leasing, administrez flote

Postat la 06 decembrie 2005 1 afişăre

Mai matura si "cu pretentii". In plina valtoare legislativa, asteptand doua legi care vor aduce schimbari importante, piata leasingului se pregateste de un nou asalt in 2006. Cu mai multi actori si cu o cerere sporita, castigatorul anului viitor poate fi leasingul operational.

Mai matura si "cu pretentii". In plina valtoare legislativa, asteptand doua legi care vor aduce schimbari importante, piata leasingului se pregateste de un nou asalt in 2006. Cu mai multi actori si cu o cerere sporita, castigatorul anului viitor poate fi leasingul operational.


Cererea pentru leasing operational exista deja, in special din partea companiilor multinationale, al caror numar creste foarte rapid", explica pentru BUSINESS Magazin Dudy Perry, director general al New Kopel Romania, decizia companiei de a intra pe piata romaneasca. "Cred ca produsul va deveni rapid foarte utilizat", completeaza managerul firmei de leasing operational.


Perry nu este singurul de aceasta parere. Mai multe semne arata ca leasingul operational are sanse sa devina mult mai prezent pe piata leasingului decat pana acum. In opinia actorilor din piata, acest produs va fi din ce in ce mai atractiv atat pentru marile companii, cat si pentru intreprinderi mici si mijlocii.


"Am ales acest moment pentru ca unii dintre clientii internationali ai BRD au cerut sa aiba acces la acest produs si aici", a spus si Philippe Valigny, directorul general al ALD Automotive Romania, citat de Ziarul Financiar. Dupa o analiza de doi ani a pietei romanesti, compania - filiala specializata in leasing operational a grupului francez Société Générale - si-a inaugurat in urma cu doua saptamani filiala din Romania. In fapt, leasingul operational este unul dintre cele mai bune exemple de outsourcing, in conditiile in care externalizarea activitatilor este unul dintre cele mai folosite instrumente din arsenalul managerilor actuali. "Este (leasingul operational - n.r.) utilizat in mod curent in Europa de Vest si nu sunt motive ca in Romania sa nu se intample la fel", completeaza directorul New Kopel.


Leasingul operational este potrivit in special pentru achizitiile de active imobiliare sau autovehicule, dar si pentru echipamente industriale care pot fi ulterior vandute usor pe piata secundara, apreciaza Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei de Leasing Bancar (ALB), organizatie care grupeaza firme de leasing subsidiare ale bancilor. In prezent, ponderea leasingului operational este de numai cateva procente, dintr-o piata a  leasingului estimata la peste doua miliarde de euro in acest an. Mai mult, potrivit datelor furnizate de catre Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), in prima jumatate a anului, ponderea (din punctul de vedere al valorii) contractelor de leasing operational a scazut fata de cifra din 2004, de la peste 7% la sub 4%. La nivel european, ponderea a fost de circa 17% in 2004, potrivit asociatiei europene de profil Leaseurope.


Pentru anul viitor se anunta insa mai multe schimbari in domeniul leasingului, care ar putea favoriza acest tip de operatiune. Pe de-o parte, in Parlament a fost introdusa o noua lege a leasingului, care defineste si clarifica anumiti termeni specifici domeniului, printre care chiar diferenta dintre leasing financiar si leasing operational.


Pe de alta parte, in prezent se poarta discutii asupra unui alt proiect de lege care va transforma societatile de leasing in institutii financiare nebancare (IFN), sub supravegherea BNR. Insa proiectul se refera strict la activitatea de leasing financiar. Iar propunerea legislativa i-ar putea determina pe unii operatori sa renunte la partea de leasing financiar si sa se ocupe exclusiv de leasingul operational. "Unele firme ar putea renunta la leasingul financiar pentru a nu intra «sub umbrela BNR», deruland numai leasing operational", spunea recent pentru BUSINESS Magazin Cornel Coca Constantinescu, presedinte de onoare al ASLR.


Dudy Perry crede totusi ca nu vor fi astfel de transformari. "Majoritatea companiilor de leasing existente nu au dobandit expertiza si nici infrastructura necesara pentru a presta servicii eficiente de leasing operational sau administrare a flotei", crede el.


Leasingul operational se adreseaza mai ales marilor clienti care vor sa-si externalizeze servicii precum administrarea flotei de autovehicule, ceea ce presupune o valoare mare a contractului.


Pe langa companiile deja lansate - cum ar fi New Kopel sau ALD Automotive - pe piata romaneasca vor mai aparea si alti jucatori pe segmentul de leasing operational.


Daca legea va fi adoptata in actuala forma, societatile de leasing financiar nu vor putea sa mai desfasoare operatiuni de leasing operational decat in anumite limite. Dar ele vor dori sa-si pastreze si clientii care doresc acest tip de activitate. "Marile firme de leasing isi vor deschide sucursale de leasing operational", crede Adriana Ahciarliu.


De fapt, ce inseamna leasing operational? Practic, aceasta operatiune se aseamana mai mult cu o inchiriere decat cu un credit. De aceea, leasingul operational nici nu a fost inclus in proiectul de reglementare a institutiilor financiare nebancare (IFN). Cu toate acestea, leasingul operational difera de inchiriere atat din punct de vedere fiscal, cat si prin anumite prevederi contractuale.


Potrivit legislatiei in vigoare, leasingul operational reprezinta operatiunea prin care locatorul/finantatorul transmite, pe o perioada determinata, dreptul de folosinta asupra unui bun al carui proprietar este utilizatorului. Acesta plateste periodic rata de leasing, urmand ca la sfarsitul perioadei de leasing, finantatorul sa se oblige sa respecte dreptul de optiune al utilizatorului de a cumpara bunul, de a prelungi contractul ori de a inceta raporturile contractuale.


In cazul chiriei, utilizatorul nu beneficiaza de aceasta tripla optiune la sfarsitul contractului. In plus, locatorul - in cazul unui contract de inchiriere - nu trebuie sa fie si proprietar, pe cand in cazul leasingului, locatarul detine bunul furnizat utilizatorului, remarca Horia Gusta, consilier juridic al International Leasing, intr-un material publicat pe site-ul companiei. Spre deosebire de leasingul operational, contractul de leasing financiar prevede una sau mai multe dintre urmatoarele conditii: riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului sunt transferate utilizatorului; contractul prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre utilizator la momentul expirarii contractului; perioada de leasing depaseste 75% din durata normala de utilizare a bunului.


Din aceste date rezulta motivele pentru care leasingul financiar are o pondere atat de ridicata pe piata autohtona. Potrivit datelor ASLR, circa 90% din contractele de leasing vizeaza achizitia de autovehicule.


Dat fiind ca leasingul era ceva mai accesibil decat un credit bancar, cea mai mare parte a clientilor a optat pentru aceasta metoda de finantare pentru a-si cumpara un autoturism. Dar la sfarsitul perioadei, clientii nu intentionau sa renunte la masina, astfel ca cele mai multe contracte de leasing deveneau - prin prevederea expresa a transferului catre utilizator - contracte de leasing financiar.

 Doar in ultimii ani ponderea contractelor pentru echipamente sau proprietati imobiliare a mai crescut.
Aceasta evolutie este explicata de Adriana Ahciarliu prin faptul ca leasingul se extinde mai ales in segmentele in care valorificarea pe piata secundara este mai usoara - cum ar fi piata mijloacelor de transport.


Iar daca in cazul leasingului financiar exista optiunea expresa a cumpararii bunului la finalul contractului, finantatorii contractelor de leasing operational sunt aproape convinsi ca vor fi nevoiti sa gaseasca variante de vanzare a bunului peste cativa ani.


"Leasingul operational se dezvolta, de obicei, intr-o piata matura, unde exista atat posibilitati de valorificare second-hand, cat si furnizori de servicii specializate", spune reprezentanta ALB.


Si asta pentru ca exista tendinta ca leasingul operational sa fie de fapt un leasing full-service, care sa nu se limiteze doar la furnizarea bunurilor, ci si la activitati de intretinere si mentenanta. In plus, rata de leasing va include pe langa rata propriu-zisa si dobanda, un beneficiu negociat, precum si cheltuieli cu amortizarile si cu alte servicii, explica Ahciarliu. Iar aceste servicii se vor dezvolta pe masura ce marii consumatori internationali vor veni in Romania si le vor cere - intrarea pe piata a celor doua companii mentionate mai devreme este atat un indiciu al maturizarii pietei, cat si al unei cereri din partea multinationalelor.


"Piata de leasing operational din Romania va creste in urmatorii ani, in special pe segmentul de leasing operational full-service", crede si Philippe Valigny de la ALD Automotive. Divizia de profil a Société Générale se va concentra pe subsidiarele multinationalelor care sunt deja familiarizate cu produsul, urmand ca apoi sa atace si clientii mai mari locali, companii cu flote de minim 10 autovehicule. New Kopel Romania, parte a grupului israelian Shlomo, vizeaza administrarea unui parc auto de 1.000 de vehicule la finalul primului an de activitate. Intr-un termen de trei ani, firma tinteste atingerea unui obiectiv de 5.000-6.000 de masini administrate la un cost mediu de 300-400 de euro lunar.


Si pe piata imobiliara, companii ca Immorent sau Immoconsult, ambele cu "radacini" austriece, au in plan sau in derulare finantari de tipul leasingului operational.


Aceasta activitate intensa va duce la dublarea ponderii leasingului operational in totalul pietei de leasing, crede Adriana Ahciarliu. "Dar clientul trebuie sa treaca peste complexul proprietatii: nu posesia asupra bunului, ci utilizarea acestuia iti aduce profit", incheie ea.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/tendinte-firma-de-leasing-administrez-flote-1005133
1005133
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.