Sistemul de plăţi instant a rămas pe loc în ultimii doi ani, cu doar patru bănci aderate. De ce nu se grăbesc alte bănci să treacă la sistemul de plăţi instant folosit în Vest?

Autor: Mircea Nica Postat la 21 iunie 2021 1060 afişări

Sistemul de plăţi interbancare instant a rămas la nivelul a doar patru bănci din sistemul bancar local în ultimii doi ani, deşi băncile au în planul strategic aderarea la acest serviciu. Plăţile interbancare instant vor fi noua normalitate, dar până acum doar trei bănci, Vista Bank, BRD şi Patria Bank, au mai demarat implementarea plăţilor instant, potrivit informaţiilor transmise de reprezentanţii băncilor pentru ZF.

Sistemul de plăţi instant a rămas pe loc în ultimii doi ani, cu doar patru bănci aderate. De ce nu se grăbesc alte bănci să treacă la sistemul de plăţi instant folosit în Vest?

Sistemul de plăţi interbancare instant a rămas la nivelul a doar patru bănci din sistemul bancar local în ultimii doi ani, deşi băncile au în planul strategic aderarea la acest serviciu. Plăţile interbancare instant vor fi noua normalitate, dar până acum doar trei bănci, Vista Bank, BRD şi Patria Bank, au mai demarat implementarea plăţilor instant, potrivit informaţiilor transmise de reprezentanţii băncilor pentru ZF.

Cele patru bănci care au deja implementat serviciul de plăţi interbancare instant sunt Banca Transilvania, CEC Bank, Libra Internet Bank şi BCR.

Infrastructura pentru procesarea plăţilor a fost dezvoltată de către Transfond, operatorul Casei de Compensare Auromate a plăţilor interbancare, în colaborare cu băncile comerciale, Asociaţia Română a Băncilor, care este administratorul schemei naţionale de plăţi, şi BNR, care este supraveghetorul schemelor de plăţi.

Cu toate acestea, din anul 2019, când s-au alăturat sistemului de plăţi instant cele patru bănci, nici o altă bancă nu a mai făcut acest pas, până când în aprilie 2021, Vista Bank, fosta Marfin Bank, a anunţat demararea proiectului de implementare a plăţilor interbancare instant.

Ulterior, şi BRD a spus pentru ZF că lucrează la acest proiect şi estimează că undeva în prima parte a anului viitor îl va lansa pentru clienţi.

De asemenea, Patria Bank are în plan ca până la finalul anului 2021 să facă disponibil tuturor clienţilor băncii serviciul de plăţi interbancare instant.

“Credem că există interes în rândul băncilor, însă priorităţile sunt specifice fiecărei bănci, iar contextul extern, pandemic, din 2020-2021 a condus la reprioritizări. Cu siguranţă, acest produs va deveni uzual în perioada următoare, fiind adoptat de mai multe bănci pe măsură ce infrastructura necesară se va dezvolta”, au spus reperzentanţii Patria Bank pentru ZF.

Banca Transilvania a fost printre primele bănci care a dat startul plăţilor instant, alături de CEC Bank, prin aderarea la sistemul de plăţI interbancare instant pus la dispoziţie de Transfond de la lansarea acestui serviciu, de pe data de 22 aprilie 2019.

Reprezentanţii BT au spus pentru ZF în ianuarie 2020 că plăţile instant fac parte din normalitate, iar promovarea acestui sistem se va accentua pe măsură ce noi bănci se vor înrola în sistem.

Din punctul de vedere al utilizării sistemului de plăţi instant, Mugur Podaru, director al direcţiei de operaţiuni la distanţă din cadrul CEC Bank, a spus recent în cadrul unei emisiuni ZF Live că serviciul este unul foarte utilizat, iar clienţii care au decontări în relaţia cu cele patru bănci cu opţiunea de plată instant folosesc numai acest serviciu.

Libra Internet Bank este a treia bancă care a implementat serviciul de plăţi instant. Reprezentanţii băncii au spus pentru ZF că implementarea serviciului de plăţi instat ţine de strategia fecărei bănci în parte, iar probabil că odată cu creşterea gradului de conştientizare a beneficiilor pe care această soluţie de plată le aduce, tot mai mult bănci vor implementa această metodă.

În acelaşi timp, BCR, a patra bancă care a aderat la sistemul de plăţi a spus anterior pentru ZF că a lansat plăţile instat în luna decembrie 2019 la nivel operaţional şi au fost anunţate în ianuarie 2020.

În luna aprilie a anului 2020, Sabin Carantină, CEO al Transfond, spunea că aşteptările pentru anul 2020 erau de o aderare a încă 11 bănci la serviciul de plăţi instant, dar până în prezent nicio altă bancă nu a mai optat pentru acest serviciu, cu excepţia Vista Bank, care are în derulare testarea serviciului şi pe care ar trebui să îl lanseze în al doilea trimestru din 2021.

Din persepectiva băncilor care nu au aderat încă la sistemul plăţilor instant, implementarea serviciului se află pe masă, dar au avut prioritate alte dezvoltări tehnologice, în timp ce se aşteaptă o tracţiune mai mare a serviciului.

Reprezentanţii OTP Bank au spus pentru ZF că aspectul plăţilor interbancare instant este unul important şi va fi urmărit ca în viitorul apropiat să îl poată oferi clienţilor. În acelaşi timp, acest serviciu are în mod normal un grad de utilizare mult mai redus faţă de operaţinile de cont curent şi operaţiunile bancare uzuale ale unui client, au mai susţinut reprezentanţii băncii.

UniCredit are, de asemenea, proiectul implementării serviciului de plăţi interbancare instant în vedere, dar prioritatea a fost pentru proiecte foarte importante precum semnătura electronică pentru companii, noul Mobile Banking, implementarea semnăturii electronice pentru persoane fizice şi fluxuri de creditare 100% de  la distanţă, au spus reprezentanţii băncii pentru ZF.

Printre motivele pentru care sistemul de plăţi interbancare instant nu a prins tracţiunea necesară este faptul că este văzut ca un canal alternativ, fiind încă în stadiul incipient, după cum au spus reprezentanţii ING pentru ZF. Astfel, opţiunea plăţilor instant necesită participarea întregii comunităţi bancare.

First Bank, deţinută de fondul de investiţii J.C. Flowers, are în plan implementarea serviciului de plăţi interbancare instant până la finalul acestui an.

“Agilitatea ne-a ajutat să dezvoltăm şi să lansăm multe inovaţii într-un interval de timp scurt precum o aplicaţie nouă de mobile banking, consultanţă de ultimă generaţie prin serviciul nostru de video banking, împreună cu FintechOS am lansat deja două soluţii care reduc cu 80% timpul de răpsuns pentru cererile de creditare ale microîntreprinderilor şi IMM-urilor. Au fost aşadar, alte priorităţi, însă sistemul de plăţi interbancare instant rămâne în atenţia noastră”, a spus Gabriel Bătăiosu, process optimizaion and digital adoption leader în cadrul First Bank, pentru ZF.

Din punct de vedere operaţional, implementarea serviciului de transfer interbancare instant ar presupune o serie de dezvoltări interne de complexitate redusă şi în paralel o serie de dezvoltări de nivel mediu realizate împreună cu Advahoo, procesarotul de plăţi al First Bank, a mai adăugat Gabriel Bătăiosu.

“Fiecare bancă are propriile obiective de business şi propria strategie de a aborda piaţa. Suntem aliniaţi standardului bancar. Pentru plăţile setate ca urgenţă sau plăţile ordonate până în ora 13, transferul se face în aceeaşi zi, iar pentru transferurile standard, ordonate în afara orei limită de procesare a plăţilor, în ziua imediat următoare. Nu am identificat în rândul clienţilor noştri o cerere pronunţată pentru serviciul de transfer instant. Potrivit unui studiu recent, utilizatorul obişnuit de servicii de mobile banking foloseşte în medie 2- 3 aplicaţii diferite, deţinute la bănci şi neobănci. Deci dispune de alternative şi flexibilitate în ceea ce priveşte efectuarea de transferuri”, a mai explicat Gabriel Bătăiosu.

În acelaşi timp, el susţine că sunt alte functionalităţi mult mai apreciate, de exemplu cea de “top-up”, care permite alimentarea instant a contului curent folosind fonduri existente în conturi deschise la alte bănci. Acesta este un serviciu pe care First Bank îl va prioritiza şi pe care îl are în vedere pentru perioada imediat următoare.

Sistemul de plăţi instant s-a transformat de la o opţiune la o necesitate, având în vedere boom-ul digitalizării odată cu anul 2020, un an marcat de pandemie, care a forţat toate industriile să accelereze proiectele tehnologice.

Plăţile instant funcţionează doar între cele patru bănci, care au implementate acest serviciu. În cazul în care clientul uneia dintre băncile care are serviciul de plăţi instant efectuează o plată sau un transfer interbancar către altă bancă care nu are acest serviciu, se aplică durata normală de la câteva ore (dacă tranzacţia este efectuată printre primele ore ale dimineţii) până la câteva zile în cazul în care transferul este efectuat, vineri, în a doua parte a zilei, urmând ca plata să fie înregistrată luni.

În luna martie, Banca Transilvania şi CEC Bank, băncile care au dat startul implementării serviciului de plăţi instant, au implementat, de asemenea, o soluţie prin care clienţii pot iniţia plăţi între două conturi deschise la aceste bănci utilizând doar numărul de telefon mobil al beneficiarului plăţii, prin intermediul serviciului AliasPay, dezvoltat şi pus la dispoziţie comunităţii bancare de către Transfond.

Ce spun băncile care au implementat sistemul de plăţi instant

Banca Transilvania:

♦ Banca Transilvania vede plăţile instant ca parte din normalitate privind plăţile interbancare din România.

♦ În cazul persoanelor juridice, aceste plăţi sunt introduse în pachetele de cont curent ca tranzacţii obişnuite.

♦ O plată interbancară obişnuită durează mai mult decât o plată intrabancară sau, mai nou, decât o plată instant, pentru că presupune parcurgerea fluxului clasic de decontare Transfond.

♦Într-o luna, BT înregistrează câteva zeci de mii de tranzacţii cu băncile care au aderat până în prezent în sistem, iar cifrele vor creşte odată cu numărul de bănci aderente.

BCR:

♦ Am lansat plăţile instant încă din decembrie 2019, cel puţin la nivel operaţional. Oficial, le-am anunţat în ianuarie 2020

♦ Am integrat această capabilitate în ecosistemul de plăţi George, aşa că nu i-am alocat o secţiune dedicată pe site, dar îl promovăm în secţiunea specială George.

♦ Plăţile instant se comisionează în funcţie de pachet: la George sunt 0, la TotalCont, la ERSTE Private Banking şi ONE sunt 1 leu, iar la restul 4 lei (standard).

Libra Internet Bank:

♦ Ne-am înscris chiar în primul val al băncilor care au aderat la sistemul de plăţi instant.

♦ La momentul lansării din noiembrie 2019, am fost singura bancă din sistem care a inclus acest serviciu în mod gratuit în oferta standard pentru clienţii persoane fizice, atât pentru încasări, cât şi pentru plăţi.

♦ Am prioritizat aderarea la sistemul de plăţi instant cu scopul asigurării celei mai bune experienţe de utilizare pentru clienţii noştri.

♦ Foarte probabil că odată cu creşterea gradului de conştientizare a beneficiilor pe care această soluţie de plată le aduce, tot mai multe bănci vor implementa această metodă de plată spre beneficiul unui număr cât mai mare de consumatori.

♦ În prezent, plăţile instant reprezintă cel mai rapid mod de a transfera fonduri între clienţii care au conturi la bănci diferite, putând fi realizate (24/7/365) şi în condiţii de maximă siguranţă.

CEC Bank:

♦ Doar 4 bănci au serviciul de plăţi instant. Este cel care gestionează atât plăţile instant, cât şi noile lansate AliasPay, servicii de transfer între două numere de telefon, fără cunoaşterea IBAN-ului.

♦ Noi şi Banca Transilvania suntem primele bănci care am făcut disponibile aceste servicii şi încercăm oferim servicii de transfer şi către celelalte bănci, numai că durata de procesare este mai mare, întrucât se utilizează alt canal.

♦ Este un serviciu foarte utilizat. A fost gratuit circa 8 luni şi a fost folosit inclusiv cu iniţiere din ghişeu. Existau clienţi care veneau să solicite transferuri bazate pe un ordin de plată pe hârtie, care se deconta în regim instant, pentru că aşa solicitau în unităţile băncii.

♦ Clienţii care au decontări în relaţia cu cele 4 bănci folosesc numai plăţile instant

Ce spun băncile care nu au implementat sistemul de plăţi instant incă:

OTP Bank:

♦ Trebuie să luăm în considerare faptul că tranzacţiile interbancare instant au în mod normal un grad de utilizare mult mai redus faţă de operaţiunile de cont curent şi operaţiunile bancare uzuale ale unui client.

♦ În anii trecuţi, am considerat prioritară implementarea prevederilor Directivei privind Serviciile de Plată (PSD2), pentru o mai mare transparenţă şi pentru creşterea securităţii acestora.

♦ În dezvoltarea serviciilor bancare şi a operaţiunilor de cont curent disponibile, aspectul plăţilor interbancare instant este unul important şi urmărim ca în viitorul apropiat să îl putem oferi clienţilor noştri.

UniCredit:

♦ Implementarea serviciului de plăţi interbancare instant (Instant payment) este un proiect pe care îl avem în vedere şi este în continuarea strategiei noastre de digitalizare şi de a fi disponibili 24/7 pentru clienţii noştri

♦ Accelerarea proiectelor de digitalizare din anul 2020 a dus la implementarea unor proiecte foarte importante: semnatura electronică pentru companii, noul Mobile Banking, implementarea semnăturii electronice pentru persoane fizice, fluxuri de creditare 100% la distanţă.

♦ Toate acestea ne-au permis ca, în noul context marcat de pandemie, să reducem la minimum nevoia interacţiunilor fizice

ING Bank:

♦ Credem cu tărie că plăţile interbancare instant vor fi noua normalitate, soluţia în cazul nostru fiind proiectarea unei infrastructuri care să suporte direct traficul tuturor plăţilor de mică valoare odată ce vom lansa.

♦ Este un produs pe care l-am aşteptat să capete tracţiune, deoarece participarea întregii comunităţi bancare, inclusiv a ING Bank România, este cheia acestui demers naţional.

♦ Încă aflat în stadiu incipient, el este perceput momentan ca un canal alternativ, deşi este esenţialmente un canal de masă.

♦ În ceea ce priveşte implementarea în cadrul ING, suntem conectaţi la dezvoltările din piaţa naţională şi ale zonei unice euro, lucrând în acelaşi timp la infrastructura de plăţi instant pentru a seta standardul anilor ce vor urma.

Vista Bank:

♦ Vista Bank a demarat deja şi se află în faza de testare a proiectului de implementare a plăţilor interbancare instant, un serviciu care asigură efectuarea de plăţi în timp real, în beneficiul clienţilor

♦ Serviciul va deveni disponibil clienţilor băncii pe parcursul celui de-al doilea trimestru al acestui an

BRD:

♦ Actualmente lucrăm la acest proiect şi estimăm că undeva în prima parte a anului viitor îl vom lansa pentru clienţi.

Patria Bank:

♦ Vom adera la sistemul de plăţi interbancare instant, proiectul fiind în curs de implementare.

♦ Sistemul de plăţi instant va fi disponibil tuturor clienţilor băncii, persoane fizice şi companii, spre finalul acestui an.

♦ Credem că există interes în rândul băncilor, însă priorităţile sunt specifice fiecărei bănci, iar contextul extern, pandemic, din 2020-2021 a condus la reprioritizări

♦ Acest produs va deveni uzual în perioada următoare, fiind adoptat de mai multe bănci pe măsură ce infrastructura necesară se va dezvolta.

♦ În prezent un transfer poate fi efectuat în câteva minute dacă se utilizează seerviciul Internet Banking, banii ajungând în contul celeilalte bănci în 2-3 ore, media pieţei, sau a doua zi, dacă ora efectuării transferului este înaintată.

First Bank:

♦ Au fost alte priorităţi, însă sistemul de plăţi interbancare instant rămâne în atenţia noastră. Este un proiect pe care dorim să îl realizăm până la finalul acestui an.

♦ Din punct de vedere operaţional, implementarea serviciului de transfer interbancar instant ar presupune o serie de dezvoltări interne de complexitate redusă şI, în paralel, o serie de dezvoltări de nivel mediu, realizate împreună cu Advahoo, procesatorul de plăţi al First Bank.

♦ Pentru plăţile setate ca urgenţă sau plăţile ordonate până în ora 13, transferul se face în aceeaşi zi, iar pentru transferurile standard, ordonate în afara orei limită de procesare a plăţilor, în ziua imediat următoare.

♦ Sunt alte functionalităţi mult mai apreciate, de exemplu cea de “top-up“, care permite alimentarea instant a contului curent folosind fonduri existente în conturi de la alte bănci. Este un serviciu pe care îl vom prioritiza.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.