SERVICII: Vestul pierde, estul face bani

Postat la 15 noiembrie 2005 1 afişăre

Siemens Business Services (SBS), compania care a cumparat in martie 2005 integratorul local de solutii IT, Forte Company, se lupta sa reziste la nivel global. Ce se intampla cu reprezentanta din Romania?

Siemens Business Services (SBS), compania care a cumparat in martie 2005 integratorul local de solutii IT, Forte Company, se lupta sa reziste la nivel global. Ce se intampla cu reprezentanta din Romania?

 

München, 10 noiembrie 2005. Klaus Kleinfeld (47), presedinte si CEO al concernului Siemens, anunta intr-o conferinta de presa rezultatele financiare pe 2005. In ansamblu, desi vanzarile Siemens au crescut, profitul este in scadere, lucru prea putin placut pentru actionari. "Responsabile" pentru disconfortul acestora sunt doua dintre cele 12 grupuri care compun concernul Siemens: diviziile de comunicatii (Com) si consultanta IT (SBS).

 

"Siemens Com si SBS sunt copiii problema ai concernului nostru", afirma cu autoironie Klaus Kleinfeld. Daca problemele diviziei de comunicatii constau in nerealizarea marjelor de profit estimate la inceputul anului, managerii SBS au fost nevoiti sa foloseasca cerneala rosie in bilantul pe 2003, inregistrand o pierdere de 690 mil. euro. Ce relevanta au aceste contraperformante pentru piata IT romaneasca? Din martie 2005, SBS, prezent pe piata locala din 1998, si-a consolidat pozitia prin achizitia companiei Forte Company, devenita Forte Business Services.

 

Cristian Constantinescu, fondatorul Forte si actionar principal in momentul tranzactiei, crede ca problemele financiare ale actualui proprietar nu vor afecta activitatea din Romania. "Forte Company a fost achizitionata de SBS Austria, care nu are nici un fel de probleme, fiind, probabil, cea mai profitabila unitate teritoriala a SBS la nivel mondial", precizeaza acesta, actualmente director general al Forte Business  Services (FBS), pozitie pe care o imparte cu austriacul Markus Kaiser.

 

Constantinescu are un mandat pentru urmatorii trei ani, de indeplinirea obiectivelor de business asumate depinzand suma totala pe care fostii actionari urmeaza sa o primeasca in urma tranzactiei si care a fost estimata la circa 10 milioane de euro. In plus, business-ul din Romania evolueaza bine, in opinia lui Constantinescu, "o dovada fiind faptul ca, in prezent, la cinci luni de la «closing», Forte Business Services ocupa o pozitie de top pe piata serviciilor IT, cu rezultate foarte bune in 2005 comparativ cu 2004 si cu perspective considerabile de dezvoltare".

 

Totusi, chiar daca SBS Austria si filiala din Romania au rezultate bune, asta nu inseamna ca o eventuala accentuare a problemelor financiare ale SBS nu ar afecta si afacerea pe plan local. "Ingerul pazitor" al Forte Business Service este insusi Klaus Kleinfeld, presedinte si director general al  Siemens. Venit la managementul grupului in ianuarie 2005, job-ul sau principal este chiar redresarea mamutului industrial.

 

"Focarul infectiei" la SBS se afla chiar in Germania, tara in care a inceput istoria Siemens acum 158 de ani. Constantinescu accentueaza ideea ca problemele grupului SBS se limiteaza in principal la Germania, unde operatiunile PRS (Product Related Services) au fost extinse nejustificat, in raport cu piata, "probleme pentru care s-au luat deja masuri operationale de rezolvare". Kleinfeld a vorbit pe larg de aceste masuri in timpul prezentarii raportului anual una ar fi disponibilizarea a 2.400 de angajati germani pana in 2007, anul cand este asteptata redresarea SBS. Reducerile totale de costuri pana in 2007 sunt estimate la 1,5 mld. euro. Care este insa cauza dificultatilor financiare ale SBS? Prima e supradimensionarea serviciilor IT din Germania in raport cu piata, plus o presiune pe costuri si competitia pe zona de servicii cu valoare adaugata mica, cum este cazul mentenantei unei retele de PC-uri dintr-o companie, a afirmat Kleinfeld.

 

Nu in ultimul rand, investitiile mari in extinderea serviciilor de outsourcing au grevat asupra profitului net, din cauza amortizarilor. Investitiile in extindere si costurile generate de restructurare sunt, de altfel, principalii factori care au dus la inregistrarea unei pierderi de 690 mil. de euro, din care 262 mil. euro sunt trecute la capitolul "goodwill" iar 228 mil. euro sunt costuri de restructurare. "Goodwill" (fond comercial, intr-o traducerere aproximativa) reprezinta diferenta dintre valoarea contabila a unui activ achizitionat si valoarea sa de piata. "Goodwill" afecteaza profitul companiei pe termen scurt, neputand fi amortizat ca un activ obisnuit pe termen mai lung.

 

Toate bune si frumoase la noi (in Est), insa la ei (in Vest), problemele inca nu sunt rezolvate. Va reusi Kleinfeld sa redreseze grupul SBS pana in 2007? Nu are incotro. Motivul numarul unu: pierderile SBS afecteaza profitul intregului grup si cursul actiunilor pe Bursa. Foarte probabil, el va reusi sa-si indeplineasca misiunea, mai ales ca Siemens are nevoie de SBS pentru servicii interne. Ce ii va fi mai greu sa repare este insa credibilitatea concernului. Din acest punct de vedere, efectele negative se resimt la cele mai neasteptate nivele. Un sofer de taxi din München marturiseste ca, in urma cu 20 de ani, un job la Siemens era considerat sigur pe viata. Acum insa, nu mai este acelasi lucru.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/servicii-vestul-pierde-estul-face-bani-1004963
1004963
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.