Radiografia industriei HoReCa în pandemie: cifre de afaceri cu 80% mai mici, activitate redusă la jumătate, cereri pentru credite, angajaţi trimiţi în şomaj tehnic şi restaurante închise

Autor: Andra Stroe Postat la 28 iulie 2020 334 afişări

Radiografia industriei HoReCa în pandemie: cifre de afaceri cu 80% mai mici, activitate redusă la jumătate, cereri pentru credite, angajaţi trimiţi în şomaj tehnic şi restaurante închise

Criza provocată de pandemia COVID-19 a dus la pierderi majore în industria restaurantelor. Potrivit unui studiu realizat de aplicaţia de rezervări la restaurante Restograf în parteneriat cu HORA (Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România), peste 85% din restaurante au deschis terasele odată cu ieşirea din starea de urgenţă, la 1 iunie. Dintre acestea, mai mult de jumătate au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019, iar 43% din respondenţi cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019, mai ales în condiţiile în care măsurile de ajutor din partea statului nu au fost suficiente – doar 23.9% dintre respondenţi spun că au primit TVA-ul şi alte restanţe fiscale din partea autorităţilor. 

În ceea ce priveşte angajaţii, în toată această perioadă, dintr-un număr mediu de 88 de angajaţi, cât numărau echipele restaurantelor incluse în sondaj, 71 au fost trimişi în şomaj tehnic, iar 14 au fost disponibilizaţi, doar 3 fiind păstraţi activi. 83.8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu.

Majoritatea celor care au răspuns în cadrul studiului administrează unul sau două restaurante (61,4%), iar 32% deţin cel puţin 3 restaurante. Dintre acestea, 85.3% s-au redeschis la 1 iunie. Dintre locaţiile închise de lanţurile de restaurante 48,3% au fost închise parţial, în timp ce 39,7% au rămas deschise.

Principalele măsuri luate de operatori

Cele mai populare măsuri luate de operatori au fost de amânare a obligaţiilor fiscale aferente Stării de Urgenţă, precum şi obţinerea unui Certificat de Urgenţă şi a indemnizaţiei de 75% din salariul angajaţilor trimişi în şomaj tehnic. Astfel:

• 83,8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu;

• 74,3% au solicitat Certificatul de Urgenţă;

• 59,2% dintre operatori au solicitat un credit prin IMM Invest;

• 58,1% au cerut amânarea obligaţiilor fiscale scadente;

• 4,1% au decis să amâne ratele la bănci.

Doar 1,4% spun că livrările reprezintă una din principalele măsuri pe care le-au luat. Asta deoarece procentul încasat din livrările de mâncare abia ajunge la 10%-30% din cifra de afaceri în cazul celor mai multe dintre localuri (76%).

Doar 23.9% din respondenţi au primit TVA-ul şi alte restanţe fiscale din partea autorităţilor

64,8% dintre respondenţi spun că nu au beneficiat de rambursări din partea statului. În schimb, operatorii din HoReCa susţin că impactul deciziilor luate de autorităţi a dus la:

• Activitate redusă cu peste 50% (60% dintre respondenţi);

• Venituri reduse (57,3%);

• Reducerea numărului de angajaţi (49,3%);

• Activitate suspendată / Locaţii complet închise (42,7%);

• Insolvenţă (1,3%).

În aceste condiţii 46,7% dintre respondenţi se declară nemulţumiţi faţă de măsurile de ajutor luate de stat, iar 40% spun chiar că sunt foarte nemulţumiţi. Doar 10,7% se declară mulţumiţi.

Studiul realizat de Restograf în parteneriat cu HORA s-a desfăşurat în rândul proprietarilor şi managerilor de localuri, în perioada 07-22 iulie, şi a colectat date de la 423 de respondenţi, iar vechimea medie a localurilor incluse în sondaj este de peste 8 ani.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
restaurante,
angajati,
inchidere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.