Radiografia industriei HoReCa în pandemie: cifre de afaceri cu 80% mai mici, activitate redusă la jumătate, cereri pentru credite, angajaţi trimiţi în şomaj tehnic şi restaurante închise
Criza provocată de pandemia COVID-19 a dus la pierderi majore în industria restaurantelor. Potrivit unui studiu realizat de aplicaţia de rezervări la restaurante Restograf în parteneriat cu HORA (Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România), peste 85% din restaurante au deschis terasele odată cu ieşirea din starea de urgenţă, la 1 iunie. Dintre acestea, mai mult de jumătate au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019, iar 43% din respondenţi cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019, mai ales în condiţiile în care măsurile de ajutor din partea statului nu au fost suficiente – doar 23.9% dintre respondenţi spun că au primit TVA-ul şi alte restanţe fiscale din partea autorităţilor.
În ceea ce priveşte angajaţii, în toată această perioadă, dintr-un număr mediu de 88 de angajaţi, cât numărau echipele restaurantelor incluse în sondaj, 71 au fost trimişi în şomaj tehnic, iar 14 au fost disponibilizaţi, doar 3 fiind păstraţi activi. 83.8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu.
Majoritatea celor care au răspuns în cadrul studiului administrează unul sau două restaurante (61,4%), iar 32% deţin cel puţin 3 restaurante.
Dintre acestea, 85.3% s-au redeschis la 1 iunie. Dintre locaţiile închise de lanţurile de restaurante 48,3% au fost închise parţial, în timp ce 39,7% au rămas deschise.
Principalele măsuri luate de operatori
Cele mai populare măsuri luate de operatori au fost de amânare a obligaţiilor fiscale aferente Stării de Urgenţă, precum şi obţinerea unui Certificat de Urgenţă şi a indemnizaţiei de 75% din salariul angajaţilor trimişi în şomaj tehnic. Astfel:
• 83,8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu;
• 74,3% au solicitat Certificatul de Urgenţă;
• 59,2% dintre operatori au solicitat un credit prin IMM Invest;
• 58,1% au cerut amânarea obligaţiilor fiscale scadente;
• 4,1% au decis să amâne ratele la bănci.
Doar 1,4% spun că livrările reprezintă una din principalele măsuri pe care le-au luat. Asta deoarece procentul încasat din livrările de mâncare abia ajunge la 10%-30% din cifra de afaceri în cazul celor mai multe dintre localuri (76%).
Doar 23.9% din respondenţi au primit TVA-ul şi alte restanţe fiscale din partea autorităţilor
64,8% dintre respondenţi spun că nu au beneficiat de rambursări din partea statului. În schimb, operatorii din HoReCa susţin că impactul deciziilor luate de autorităţi a dus la:
• Activitate redusă cu peste 50% (60% dintre respondenţi);
• Venituri reduse (57,3%);
• Reducerea numărului de angajaţi (49,3%);
• Activitate suspendată / Locaţii complet închise (42,7%);
• Insolvenţă (1,3%).
În aceste condiţii 46,7% dintre respondenţi se declară nemulţumiţi faţă de măsurile de ajutor luate de stat, iar 40% spun chiar că sunt foarte nemulţumiţi. Doar 10,7% se declară mulţumiţi.
Studiul realizat de Restograf în parteneriat cu HORA s-a desfăşurat în rândul proprietarilor şi managerilor de localuri, în perioada 07-22 iulie, şi a colectat date de la 423 de respondenţi, iar vechimea medie a localurilor incluse în sondaj este de peste 8 ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













