Pariul Magyar Telecom pentru Romania

Postat la 28 februarie 2006 1 afişăre

Magyar Telekom a lansat prin filiala din Romania - compania Combridge - un nou serviciu de telefonie fixa alternativa. Mizand pe tarife mai mici pentru convorbirile interurbane si internationale, compania spera sa castige cel putin 15% din piata. Totusi, in conditiile scaderii numarului de abonati la telefonie fixa, cat este de corect rationamentul business?

Magyar Telekom a lansat prin filiala din Romania - compania Combridge - un nou serviciu de telefonie fixa alternativa. Mizand pe tarife mai mici pentru convorbirile interurbane si internationale, compania  spera sa castige cel putin 15% din piata. Totusi, in conditiile scaderii numarului de abonati la telefonie fixa, cat este de corect rationamentul business?

 

Un experiment" - astfel cataloga lansarea serviciului de telefonie fixa alternativa EUfonika, reprezentantul unuia din liderii pietei romanesti de comunicatii. In opinia sa, un operator telecom - in cazul de fata compania Combridge din Sfantu-Gheorghe, detinuta integral de operatorul Magyar Telekom, nu poate supravietui doar din servicii de telefonie fixa furnizate prin intermediul retelei unui tert - RomTelecom. 

 

La prima vedere, subsidiara unui operator de anvergura Magyar Telecom, al carui actionar majoritar este Deutsche Telekom (60%) ar fi trebuit sa atace intreaga piata, nu o nisa a ei. Iar cifrele de afaceri ale celor doua companii sunt cele mai bune premise pentru a lansa o astfel de ipoteza. Magyar Telekom a avut anul trecut o cifra de afaceri de 2,5 miliarde de euro, in vreme ce Deutsche Telekom a avut in primele noua luni ale lui 2005 vanzari de 45 de miliarde de euro.

 

"Cota de piata pe care mizam este de cel putin 15%, aceasta putand ajunge pana la 40%", explica Csenteri Levente, directorul executiv al Combridge, compania care opereaza noul serviciu EUfonika. Cel putin 15% din cat? La o prima vedere, raportarea ar trebui facuta la totalul veniturilor obtinute din minutele generate din convorbiri interurbane si internationale. Ca volum acest segment poate reprezenta 15-20% din totalul pietei de telefonie fixa, estimata la 0,95-1 miliard de euro, adica 150-200 mil. euro. Numai ca valorile amintite sunt valabile doar pentru operatorii care furnizeaza telefonie prin retele proprii: este vorba, in special, de RomTelecom (90% din piata) si operatori alternativi precum RCS&RDS si UPC-Astral.

 

Pe de alta parte, daca judecam piata furnizorilor de servicii de telefonie fixa prin retelele tertilor (prin inchiriere), valoarea acesteia se ridica la maximum doua milioane de euro pe an. Si aceasta in conditiile in care majoritatea clientilor sunt companii. Este clar insa ca EUfonika va miza, cel putin intr-o prima faza, pe convorbirile interurbane si internationale generate de clienti rezidentiali. Tarifele mai mici pentru interurban si international au fost principalul avantaj competitiv pe care l-au subliniat reprezentantii companiei din Sfantu-Gheorghe. "Serviciul EUfonika permite persoanelor fizice si juridice care au deja o linie telefonica RomTelecom sa economiseasca pana la 20% pentru convorbirile interjudetene si pana la 40% pentru convorbirile internationale", se arata intr-un comunicat oficial al companiei.

 

Pe de alta parte, pe segmentul convorbirilor interjudetene, au un statut de jucatori cu greutate si operatorii de telefonie mobila, pentru ca apelurile intre orase sunt taxate in regim de convorbiri locale. Este suficienta pentru business-ul Magyar Telekom, companie cu vanzari de 2,5 miliarde de euro,  o cota de 15% dintr-o asemenea nisa? Intrebarea este cu atat mai intemeiata daca ar fi sa ne raportam la o alta declaratie a lui Csenteri, care recunoaste ca, pentru a fi profitabil, business-ul EUfonika trebuie sa fie "unul de volum", adica sa atraga venituri semnificative, intrucat marjele de profit sunt mici. Referitor la planurile Combridge, exista mai multe scenarii. Primul, cel sugerat de reprezentantii companiei, presupune atacarea in timp si a altor segmente ale pietei de comunicatii.

 

Astfel, serviciilor de telefonie fixa ar urma sa li se adauge cele de date si Internet. Totusi, cei de la Combridge nu au prezentat un plan clar in acest sens. Analistul de telecomunicatii Nicoale Oaca, sustine ca cei de la Combridge investesc de fapt intr-un brand (EUfonika). De altfel, Csenteri a afirmat ca operatorul pe care il conduce va deveni pe termen scurt unul din primii patru investitori in publicitate (pe tot spectrul media) din industria telecom. Totusi, directorul Combridge nu a precizat cat va investi in achizitionarea de spatiu publicitar.

 

Un alt scenariu, imaginat de managerul unuia din concurentii EUfonika pe servicii de telefonie alternativa, ar fi acela conform caruia subsidiara Magyar Telekom face "un experiment tehnologic in Romania, pentru a ataca ulterior piete mai la est". In cazul in care EUfonika va deveni un brand, "adeptii" ei vor fi clienti de telefonie fixa din zonele mai putin dezvoltate din punct de vedere economic: orase mai mici si sate. Cel putin aceasta este pozitionarea pe care a sugerat-o Csenteri Levente in momentul lansarii serviciului: "Operatorii alternativi actuali s-au axat mai mult pe oferte pentru locuitorii marilor orase. Nu exista alternativa reala in orasele mai mici si in sate".

 

Cert este ca, desi compania poate supravietui (cu greu) doar din telefonia alternativa, lansarea EUFonika pare un prim pas dintr-o strategie mai ampla a Magyar Telekom care ramane, deocamdata, destul de neclara. Serviciul de telefonie alternativa nu este, de altfel, prima activitate a celor de la Combridge. Pana acum compania din Sfantu-Gheorghe a fost un mic furnizor de servicii de date si Internet pentru clienti corporate si reseller de Internet. Lansarea EUfonika vine ca o diversificare a activitatii si pe piata de retail.

 

In definitiv poate este exagerata pretentia ca subsidiara Magyar Telekom sa faca neaparat un business mare. Pe o piata destul de sedimentata, este greu sa mai creezi companii de talia RCS&RDS, Astral, Connex-Vodafone, Orange sau Zapp (RomTelecom iese din discutie). In aceste conditii, si o afacere de nisa este binevenita. Acest rationament este valabil daca zvonurile privind achizitia grupului RCS&RDS de Magyar Telekom nu se vor adeveri.

 

In ultimul timp, Magyar Telekom a inceput o politica de achizitii in sud-estul Europei. Compania din Ungaria este actionarul majoritar al operatorului de telefonie fixa MarkTel si al operatorului mobil Mobimak, ambii din Macedonia. Totodata, Magyar Telekom detine pachetul majoritar al celui mai mare furnizor de telefonie fixa, mobila si Internet din Muntenegru. La inceputul lui februarie, Magyar Telekom a cumparat Orbitel, cel mai mare operator de telefonie alternativa din Bulgaria pentru opt milioane de euro.

 

In sine, modelul de serviciu, bazat pe inchirierea unui alt operator (RomTelecom), asa cum face Combridge, nu este o noutate. "Astfel de servicii isi au un loc bine definit in Uniunea Europeana si SUA si pot sa acopere intre 10% si 20% din utilizatorii de telefonie fixa pe suport traditional", explica Valentin Stefan, senior consultant la Roland Berger Strategy Consultants.

 

O alta intrebare vizavi de oportunitatea deciziei Magyar Telekom de a investi in Romania poate fi legata de faptul ca piata de telefonie fixa a inregistrat anul trecut o scadere usoara a numarului de utilizatori, pe fondul diminuarii bazei de abonati a RomTelecom. Reprezentantii Combridge spun ca aceasta tendinta ar putea fi stopata daca utilizatorii ar avea de ales intre mai multe servicii si ar avea acces la mai multe pachete de comunicatii. Din acest punct de vedere, managerii Combridge au dreptate. EUfonika, desi se adreseaza exclusiv clientilor RomTelecom, nu este neaparat un concurent, putand fi privit si ca serviciu complementar: clientii vor continua sa poarte convorbirile locale prin operatorul traditional, EUfonika fiind mai ieftin pentru apelurile interurbane si internationale.

 

Cat de mare va fi impactul noului serviciu? Valentin Stefan de la Roland Berger spune ca este prematur de estimat cat de departe vor ajunge astfel de servicii in Romania, intrucat conjunctura competitionala in comunicatiile de voce este cu totul alta in comparatie cu momentul lansarii acestor servicii in UE sau SUA. Afirmatia sa ia in calcul "nivelul ridicat de dezvoltare si utilizare a serviciilor de telefonie mobila", specific Romaniei.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/pariul-magyar-telecom-pentru-romania-976973
976973
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.