MEDICAMENTE: Retetele succesului

Postat la 04 octombrie 2005 1 afişăre

14 milioane de retete. Peste 880 milioane de lei (8.800 de miliarde de lei vechi). Totul in doar sase luni. Perioada in care s-au schimbat multe in sistemul de sanatate. Cine a vandut cel mai mult in primul semestru?

 

14 milioane de retete. Peste 880 milioane de lei (8.800 de miliarde de lei vechi). Totul in doar sase luni. Perioada in care s-au schimbat multe in sistemul de sanatate.  Cine a vandut cel mai mult in primul semestru?

 

"Este jalnic pentru Romania ca medicamentele pentru tratamentul hepatitei sunt pe primele locuri in topul vanzarilor", spune cu amaraciune Dan Zamonea. Altfel dinamic si jovial, managerul reprezentatei locale a producatorului elvetian de medicamente Hoffmann La Roche se incrunta cand aminteste ca incidenta hepatitei B si C este de cinci-sase ori mai mare in Romania decat in Europa. Si o face chiar daca aceasta situatie aduce beneficii companiei pe care o reprezinta. Pegasys si Copegus, doua produse din portofoliul Hoffmann La Roche, sunt printre cele mai vandute medicamente de pe piata romaneasca in primele sase luni ale anului. Utilizate complementar in tratamentul hepatitei de tip C, cele doua marci se situeaza pe pozitiile 1, respectiv 3, in topul valoric al vanzarilor de medicamente gratuite pentru adulti, conform statisticilor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS).

 

In schimb, topul vanzarilor de medicamente compensate este dominat de produsele pentru afectiuni cardiologice, care au inregistrat avansuri consistente in prima jumatate a anului. Din punctul de vedere al valorii, toate cele trei marci "de pe podium" apartin companiei franceze Servier (Tertensif SR, Prestarium si Preductal MR).

Iar cvasidominarea pe piata medicamentelor pentru inima a celor de la Servier a ramas fara urmari. Fata de datele de la sfarsitul anului, compania franceza si-a majorat cota de piata cu 0,6%, conform raportarilor firmei de cercetare Cegedim. De altfel, Servier este performerul primei jumatati a anului, inregistrand cel mai mare salt din punctul de vedere al cotei de piata.

 

Conform datelor CNAS, vanzarile de medicamente gratuite si compensate din primul semestru al acestui an - 888 milioane de lei (8.881,2 miliarde de lei vechi) - au fost cu 65% mai mari decat cele realizate in aceeasi perioada a anului precedent. Din cele circa 250 de milioane de euro aferente primului semestru, medicamentele gratuite (compensate integral) au reprezentat circa 60%, restul fiind reprezentat de medicamentele compensate partial.

Iar aceasta evolutie a avut loc in contextul in care primul semestru al anului a fost o perioada foarte agitata pentru piata medicamentelor. Si asta nu doar din cauza atat de des invocatei crize financiare in care se zbate sistemul de sanatate, care face ca producatorii, distribuitorii de produse farmaceutice sau farmaciile sa aiba inca de recuperat de la stat datorii istorice.

 

Deocamdata, farmacistii si distribuitorii au ajuns la un acord cu Ministerul Sanatatii, privind plata datoriilor. In primele luni au fost operate mai multe schimbari menite sa eficientizeze sistemul. A fost schimbat sistemul de compensare, dar si lista medicamentelor compensate, s-au actualizat listele de preturi.

Ce se va intampla pe piata medicamentelor compensate in a doua parte a anului este destul de greu de estimat. Mai ales ca sarabanda schimbarilor a continuat si dupa sfarsitul lunii iunie, iar surse din piata apreciaza ca "vantul reformei" va continua sa se faca simtit.

 

Reprezentantii Cegedim sunt de parere ca piata va stagna in acest an. "Reducerea ritmului de crestere (in al doilea trimestru - n.r.) si cresterea gradului de confuzie ne confirma prognoza de stationare a pietei pentru 2005".

Pe de alta parte, reprezentantii companiilor sunt ceva mai optimisti. Ovidiu Popescu, country manager al Abbott Romania, crede ca, pana la sfarsitul anului, "piata va creste cu circa 20%". Iar Dragos Dinu, managerul grupului A&D Pharma (care reuneste distribuitorul de medicamente Mediplus si lantul de farmacii Sensiblu), declara recent pentru BUSINESS Magazin ca piata isi va pastra trendul de crestere, doar ca ramane de vazut cu ce procent.

 

Nu trebuie uitata nici piata produselor OTC (care pot fi eliberate fara prescriptie). Desi reprezinta doar 15% din totalul pietei, acest segment poate aduce cresteri importante companiilor din domeniu, pentru ca statul nu finanteaza achizitia acestor medicamente.

Totusi, cea mai mare parte a companiilor din domeniu - fie producatori, distribuitori sau farmacii - depinde de sistemul public de sanatate. De profitat, vor profita cei care se vor adapta cel mai bine schimbarilor. Iar modificarile din prima parte a anului pot da indicatii pentru ce se va petrece in a doua jumatate. Cine si-a luat elanul cel mai mare in primul semestru? Ramane de vazut. -

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
MEDICAMENTE: Retetele succesului
/actualitate/medicamente-retetele-succesului-1004747
1004747
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.