MANAGEMENT: Ce carti de business citeste un CEO si ce recomanda

Postat la 08 august 2006 202 afişări

Daca ar fi sa recomande cuiva o carte de business, trei CEO din Romania - Liliana Solomon (Vodafone), Calin Dragan (Coca-Cola Hellenic Bottling Company) si Theodor Alexandrescu (AIG Life) - ar alege "Execution, The Discipline of Getting Things Done", de Larry Bossidy si Ram Charan.

Daca ar fi sa recomande cuiva o carte de business, trei CEO din Romania - Liliana Solomon (Vodafone), Calin Dragan (Coca-Cola Hellenic Bottling Company) si Theodor Alexandrescu (AIG Life) - ar alege "Execution, The Discipline of Getting Things Done", de Larry Bossidy si Ram Charan.

Despre cartile de business se spune ca, in proportie de 90%, sunt maculatura. In primul rand pentru ca autorii lor repeta ce au spus, inaintea lor, si asa prea multi autori de carti de business. Criticii literaturii de business isi exprima deseori indignarea in presa straina fata de acest fenomen, prin afirmatii de genul "nu exista lectura despre leadership la fel de buna ca opera lui Shakespeare" sau "oricum, Peter Drucker a spus totul despre management acum 40 de ani".

Prezenta cifrelor in titluri ("Sapte reguli de aur", "Zece cai catre succes") e luata de asemenea in deradere de critici din cauza frecventei acestora pe copertile cartilor de business, la fel cum animalele au fost obiectul amuzamentului unui editorialist de la The Economist ("How 51 Gorillas Can Make You Seriously Rich"), dupa ce, anul trecut, au contaminat titlurile din raioanele de literatura de afaceri.

Intr-o piata cu atat de multe carti de business - The Economist estimeaza ca numai in Statele Unite apar anual circa 3.000 de titluri in acest segment - recomandarile devin absolut necesare. Publicatiile de business straine ofera frecvent recomandarile de lectura ale celor mai cunoscuti CEO. BUSINESS Magazin va recomanda acum, cu ajutorul a zece CEO romani, cateva carti care merita citite. Dintre cartile pe care le-a citit in ultimul timp, Liliana Solomon - CEO Vodafone Romania - ar recomanda doua, fara a le da insa atributul de carti preferate: "The Smartest Guys in the Room: The Amazing Rise and Scandalous Fall of Enron", de Bethany McLean si Peter Elking.

Liliana Solomon argumenteaza: "Este cea mai buna carte pe care am citit-o referitor la frauda comisa la Enron. E extrem de bine documentata, bazandu-se pe interviuri cu peste 1.000 de angajati si parteneri de afaceri ai firmei Enron. Cu toate ca acopera multe aspecte financiare legate de modul in care a fost comisa frauda, cartea este scrisa intr-un mod care face lectura foarte interesanta si accesibila unui segment larg de cititori". A doua carte recomandata de CEO-ul Vodafone este cartea preferata atat a lui Calin Dragan, country manager al Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC), cat si a lui Theodor Alexandrescu, general manager AIG Life: un best seller editat de Financial Times - "Execution, The Discipline of Getting Things Done", de Larry Bossidy si Ram Charan.

Liliana Solomon descrie cartea drept "pragmatica si cu o intelegere aprofundata a subiectului. Larry Bossidy a fost CEO-ul Allied Signal in perioada 1991-1999 (dupa 34 de ani petrecuti la GE, in timpul lui Jack Welsh). El a transformat compania intr-una dintre cele mai de succes si mai admirate business-uri americane ale anilor ‘90. Larry Bossidy spune ca: «Cea mai importanta sarcina a unui lider - cea de a alege si a evalua oamenii - nu ar trebui niciodata delegata». Personal, sunt intru totul de acord cu acest punct de vedere".

Calin Dragan de la CCHBC a remarcat aceeasi carte "pentru ca este foarte aproape de realitatea din business-ul de fiecare zi si legata de dilemele unui manager intr-o companie mare. Pune mult focus pe importanta implementarii strategiilor si mai cu seama pe importanta calitatii oamenilor din organizatie care fac lucrurile sa se intample".

Patrick Lencioni este un alt autor favorit al lui Dragan, cu "The Four Obsessions of an Extraordinary Executive". Radu Georgescu, presedintele grupului GeCAD, a preferat "Get Real", de Mahan Khalsha. "Dupa parerea mea e cea mai buna carte de vanzari. Si, pana la urma, business-ul este despre vanzari: trebuie sa vinzi o idee oamenilor pe care ii conduci, sa vinzi un plan celor care trebuie sa-l aprobe, sa vinzi un produs clientilor. Si morala acestei carti (dupa ce iti explica ce important este sa vinzi) este ca nu vanzarea este importanta, ci ceea ce livrezi «dupa». Senzational si de un mare adevar".

Nikolaos Tsolas, CEO al Cosmote Romania, spune ca s-a simtit inspirat de cartea Don't Sweat the Small Stuff - and it's all small stuff, de Richard Carlson, o carte care te face sa apreciezi lucrurile in viata chiar atunci cand te confrunti cu presiuni si responsabilitati legate de job-ul de CEO".

Autorii preferati de Dan Ostahie, presedintele Altex, sunt Jack Welch, Robert Kaplan, Larry Bossidy si Ram Charan. Ostahie defineste cititul ca pe "un dialog in care eu emit o opinie proprie, referitor la tema dezbatuta, pe care o opun teoriei autorului cartii respective. Pentru mine a citi o carte este ca o negociere continua intre mine si autor, cu argumente, opinii, demonstratii logice. Uneori cadem de acord, alteori nu. Cam ca in board-ul Altex, probabil.

Dragos Simion, presedintele Flamingo, recunoaste ca a fost influentat profesional de cartea "Principles of Corporate Finance", de Richard Brealey si Stuart Myers, "o carte care excede substantial barierele unei carti pur financiare si care suscita pasiunea pentru business facut in mod sistematic, nu insa rigid".

Doru Lionachescu de la Capital Partners spune ca evita cartile de "popularizare manageriala sau investitionala. In locul unor opinii personale despre cum ar trebui sa ne investim banii sau ce ar trebui sa facem fiecare cu viata si cariera noastra, prefer sa citesc relatari faptice, precise si verificabile, sau studii despre a) oameni pe care ii admir (de exemplu Warren Buffett), b) companii pe care le admir (de exemplu am savurat recent doua istorii memorabile ale bancilor de investitii JP Morgan si Goldman Sachs) sau c) sectoare economice care ma fascineaza (de exemplu acum citesc tot ce prind pe partea de comportament financiar, un sector la granita dintre psihologie, sociologie si economie).

Paul Pop, CEO al Rompetrol Downstream, s-a oprit la "parintele marketingului", Philip Kotler: "Urmarindu-l pe Kotler in «Marketingul de la A la Z», am apreciat modul simplu si eficient de explicare a conceptelor, cu exemple debordant de elocvente".

Cartea preferata a lui Nikos Coumettis, Coca-Cola Region Manager, Adriatic & Balkan Region, este "Winning" a lui Jack Welsh, fost CEO al General Electric. "Este o carte exhaustiva in ce priveste leadership-ul dar intr-o abordare foarte pragmatica, vorbeste despre viziune, pasiune si energie". Din aceasta carte, Nikos Coumettis sustine ca a invatat cum sa inspire si sa invete oamenii intr-un mod foarte pragmatic.

Cartile de business, zice-se, nu influenteaza prea mult stilul managerial al unui CEO, dar sunt bune pentru ca, o data la cateva sute de aparitii, reusesc sa articuleze o idee care le explica managerilor ceea ce incercau sa faca.

"Mi s-a intamplat de multe ori sa citesc o carte si sa descopar ca multe dintre tehnicile si strategiile descrise sau sugerate sunt lucruri pe care eu deja le-am facut, dar pe care nu am avut inca timp sa stau sa le gandesc intr-un mod teoretic si abstract", confirma presedintele Altex, Dan Ostahie.

In schimb, Radu Georgescu, presedintele GeCAD, accepta ca o carte poate influenta stilul managerial al cuiva, dar nu mai mult decat o face un training. "Parerea mea este ca cel mai important factor care influenteaza stilul de management este experienta, apoi mentoring-ul si abia la urma training-ul... Deci cartea poate influenta, dar intr-o masura foarte mica".

Theodor Alexandrescu, general manager al AIG Life, considera ca aceste carti pot influenta stilul managerial "daca sunt citite si aplicate pe parcursul momentelor de dezvoltare profesionala individuala si mai ales in momentele cand te afli in pozitia in care poti pune in practica ceea ce ai invatat sau citit".

Cel mai convins de utilitatea cartilor de business pare a fi presedintele Flamingo, Dragos Simion. El considera ca "un manager bun al zilelor noastre este acela care combina in proportii apropiate experienta personala, cu experienta altora, regasita in literatura de specialitate". Simion atrage insa atentia asupra pericolului de a adopta anumite modele din carti nepotrivite mediului de afaceri local. Poate ca e timpul sa apara primele carti de business inspirate de mediul de afaceri local.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.