Mai bine de jumătate din corporatiştii din Bucureşti continuă să lucreze de acasă
Distanţarea fizică impusă de extinderea pandemiei de COVID-19 păstrează birourile din Capitală mai mult goale, în contextul în care sediile actuale nu au capacitatea de a acomoda toţi angajaţii, astfel încât să păstreze şi normele de distanţare.
♦ Din angajaţii companiilor care au închiriat birouri în cadrul clădirilor de birouri din Bucureşti, mai bine de jumătate lucrează de acasă ♦ “Sperăm la o revenire treptată de până la 90% până la finalul anului 2020“, spune Andrei Boca, senior leasing manager la Globalworth, cel mai mare proprietar de birouri din România, proiecte în care lucrează 35.000 de angajaţi.
Distanţarea fizică impusă de extinderea pandemiei de COVID-19 păstrează birourile din Capitală mai mult goale, în contextul în care sediile actuale nu au capacitatea de a acomoda toţi angajaţii, astfel încât să păstreze şi normele de distanţare.
„În total, portofoliul nostru deţine în jur de 150 de companii chiriaşe, cu un total 35.000 de angajaţi. În prezent, media prezenţei la birou este de 35-40%“, a spus Andrei Boca, senior leasing manager la Globalworth, cel mai mare proprietar de birouri din România.
Procentul celor care vin efectiv să lucreze de la sediu rămâne la mai puţin de jumătate, în contextul în care un birou din două este păstrat gol din cauza distanţării şi implementării măsurilor de prevenire a cazurilor de COVID-19.
„Lunile de vară (iulie şi august) sunt oricum perioade de concedii, motiv pentru care este dificilă realizarea unor estimări. Angajaţii revin la birou gradual. Credem că la începutul toamnei vom vedea un număr din ce în ce mai mare de angajaţi activi în clădirile noastre de birouri“, au spus oficialii Immofinanz, al treilea cel mai mare proprietar de birouri de pe piaţa locală după Globalworth şi AFI Europe (n. red. - după ce AFI a cumpărat portofoliul de birouri al NEPI-Rockcastle).
În contextul distanţării sociale şi al noilor norme aplicabile în spaţiile de birouri, chiriaşii trebuie să îşi estimeze cu atenţie spaţiul necesar. Acesta a crescut, în medie, de la 8 mp/angajat la 15 mp/angajat, care pare să compenseze impactul generat de munca de acasă.
În aceste condiţii, consultanţii se aşteaptă la mai multe renegocieri şi prelungiri ale contractelor, mai ales în condiţiile în care proprietarii vin cu oferte pentru chiriaşi.
„Din acest motiv, un total de peste 25.000 de metri pătraţi au fost închiriaţi în clădiri precum Globalworth Plaza, Globalworth Campus sau clădirea din Bulevardul Expoziţiei în ultimele 4 luni de zile. Odată cu ridicarea stării de urgenţă, companiile au luat în considerare reconfigurarea spaţiilor, astfel încât angajaţii să fie cât mai bine protejaţi când se întorc la muncă. Dacă în ultimii ani, trendul în zona de birouri a fost de open space, acum toată atenţia se concentrează pe distanţarea fizică dintre colegi. Noile planuri de amenajare pentru respectarea acesteia au condus la creşterea cererii de spaţiu de la 10 la 20 mp per angajat. Acestă creştere a cererii de spaţiu permite modificarea layouturilor birourilor, regândirea zonelor open space, extinderea bucătăriilor, spaţiilor comune sau sălilor de întâlniri şi/sau mărirea spaţiilor dintre birouri“, au subliniat oficialii Globalworth.
În acest context, în cazul în care impactul pandemiei se va reduce, proprietarii de birouri se aşteaptă ca spre finalul anului prezenţa la birou să crească.
„Depinde, fireşte, de evoluţia situaţiei, însă din discuţiile actuale pe care le avem cu chiriaşii, sperăm la o revenire treptată de până la 90% până la finalul anului 2020“, a subliniat Andrei Boca.
În Bucureşti în clădirile moderne de birouri lucrează circa 300.000 de angajaţi, iar cei mai mulţi dintre ei lucrează în zona staţiei de metrou Aurel Vlaicu - cea mai aglomerată staţie de metrou din Bucureşti, cu peste 8 mil. călătorii anual. O analiză recentă a ZF arată însă că traficul în staţia de metrou Aurel Vlaicu era în iulie 2020 la 40% din traficul de anul trecut.
În cazul clădirilor de birouri ale Globalworth din România, compania are un grad de ocupare de aproximativ 100% pentru cele 13 proiecte finalizate, iar în prezent au terminat şi structura pentru cea de-a 14-a clădire din portofoliu, Globalworth Square, unde au spaţii spre închiriere.
Printre măsurile implementate pentru creşterea gradului de siguranţă se numără măsuri pentru eficienţa sistemului HVAC şi sporirea protocolului de igienizare prin dezinfectarea zonelor comune (lobby ascensoare, căi de acces, scări, toalete). „Ne-am asigurat şi ne asigurăm constant că toţi furnizorii-cheie ai clădirii, atât ai noştri, cât şi ai chiriaşilor, respectă instrucţiunile de igienă a mâinilor şi cerinţele de Sănătate, Siguranţă, Securitate şi Mediu (HSSE) cu echipament personal de protecţie (măşti, mănuşi). Am dispus la intrările clădirilor instrucţiunile de igienă pentru limitarea răspândirii COVID-19, iar accesul vizitatorilor este permis doar dacă aceştia poartă măşti“, a spus Andrei Boca.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro