Iulian Stanciu, Preşedinte Executiv eMag: Un antreprenor trebuie să aibă planuri de afaceri pe 5-10 ani şi să continue să investească şi în perioadele dificile, când cei din jur se retrag. Aici sunt marile oportunităţie ale crizelor

Autor: Roxana Rosu Postat la 05 mai 2022 255 afişări

Iulian Stanciu, Preşedinte Executiv eMag: Un antreprenor trebuie să aibă planuri de afaceri pe 5-10 ani şi să continue să investească şi în perioadele dificile, când cei din jur se retrag. Aici sunt marile oportunităţie ale crizelor

Un antreprenor trebuie să construiască planuri de afaceri pe 5-10 ani şi să continue să investească şi în perioadele dificile, atunci când majoritatea celor din jur se retrag, pentru că aici sunt marile oportunităţie ale crizelor, a spus Iulian Stanciu, Preşedinte Executiv eMag, la evenimentul de lansare a competiţiei EY Entrepreneur of the Year 2022.

Iulian Stanciu este preşedinte al juriului la ediţia din acest an.

”Din crizele trecute am învăţat, am accelerat dezvoltarea în criză, am văzut pericolele pe  termen scurt, le-am rezolvat şi am mers mai departe, gândind pe termen lung. Nu poţi schimba ceva fundamental în produsul, în serviciul tău, dacă nu investeşti pe termen lung. Este vorba de o investiţie mare, în soft, în hardware, într-o fabrică, în ceva care îţi reduce costurile, care să te diferenţieze în piaţă. Asta e marea oportunitate, să menţii nişte planuri pe termen lung în perioade dificile”.

Antreprenoriatul este o meserie grea şi foarte riscantă, a adăugat Iulian Stanciu.

În acelaşi timp, perioadele de criză generează provocări în ceea ce priveşte finanţarea businessului, în condiţiile în care băncile sunt prima sursă la care apelează un antreprenor, dar disponibilitatea lor are limite. O altă variantă sunt investitorii din piaţă, derularea unor serii de finanţare.

”Investitorii sunt mai precauţi în această perioadă. De exemplu, evaluările au scăzut puţin la companiile de tech. Este important să arăţi o execuţie foarte bună, nişte planuri clare, cu obiective clare, argumentate. Fonduri există, dar trebuie încredere în business şi fondatori dedicaţi”.  

Iulian Stanciu a dat ca exemplu de supravieţuire pe o piaţă dificilă propria companie, eMag, care a trecut în urmă cu 10 ani printr-un amplu proces de transformare, dintr-un model de business în care produsele erau aduse şi vândute doar de eMag într-un model deschis, de tip marketplace, în care jumătate din vânzări sunt produse de alţi antreprenori, direct spre clienţii platformei.

”Avem acum pe Marketplace 30.000 de comercianţi români şi 20.000 din alte ţări. Avem 3.000 de antreprenori români care deja vând internaţional şi vrem ca mare parte dintre ceilalţi să facă acest pas.  Noi facem această internaţionalizare a afacerii foarte uşoară. Pentru a ieşi pe alte pieţe trebuie să depăşească bariere de transport, de legislaţie, de limbă, să traduci contentul. Ideal este ca ele să se întâmple rapid, cu un sigur click.”, a precizat preşedintele eMag.

Din punct de vedere al consumului, Ungaria reprezintă circa 75% din volumele vândute în România, iar Bulgaria 25%. ”Împreună fac cât piaţa din România. Este o oportunitate foarte mare pentru antreprenori”.

În paralel, eMag a investit în alte 10 business-uri în ultimii 6-7 ani, precum Zitec, Tazz, Sameday, Flip şi recent Atlas, o aplicaţie în medicină. Iulian Stanciu a subliniat că aceste investiţii cresc foarte rapid, susţinute şi de eMag, dar ele au la bază tot antreprenorii, oameni care au curajul să ţintească sus.

Dincolo de eforturile şi planurile antreprenorilor români, există probleme pe care nu le pot rezolva singuri, precum infrastructura, care afectează puternic companiile de transport sau curierat, cu efecte asupra retailerilor şi a altor sectoare, dar şi deficitul de specialişti pe piaţa muncii.

”Cred că fiecare companie are propriile programe de dezvoltare a talentelor. Efectul lor este limitat totuşi. Este nevoie ca şi statul să accelereze procesul de schimbare a sistemului educaţional, pentru ca tinerii să înveţe competenţe pentru antreprenoriat, cum să fie dispuşi să greşească şi să inveţe din greşeli, ajungând astfel la inovaţie”, a mai spus Iulian Stanciu.

El atrage atenţia că România are încă un număr mic de antreprenori per capita faţă de restul ţărilor din UE, fiind nevoie de o schimbarea structurală la nivelul societăţii, pentru a crea o masă de antreprenori.  

eMAG este cel mai mare jucător din retailul online românesc, având operaţiuni importante şi pe pieţele vecine. Compania Dante International, care administrează businessurile eMAG România şi Fashion Days România şi care realizează vânzări pentru eMAG Bulgaria şi Ungaria, este evaluată la 3,6 mld. euro, potrivit anuarului ZF Cele mai valoroase companii din România. Dante International este deţinută în proporţie de 20% de Iulian Stanciu, restul de 80% fiind controlate de fondul de investiţii Naspers prin intermediul unei divizii a gigantului.

Cea mai recentă investiţie a grupului este Freshful, un hipermarket online care mizează pe produse proaspete şi pe livrare rapidă.

Antreprenorii români care doresc să participe la competiţia EY Entrepreneur of th Year se pot înscrie în perioada 4 mai-30 septembrie, iar în luna octombrie au loc interviurile candidaţilor. Gala de premiere va fi în martie 2023, urmând ca gala internaţională să fie organizată în iunie 2023, la Monte Carlo.

Pentru a candida, afacerea trebuie să fie operaţională de minim 3 ani, cu excepţia antreprenorilor din secţiunea Emerging in Tech unde este de minim 1 an. Antreprenorul trebuie să fie implicat direct în afacere, să aibă minim 10 angajaţi şi să deţină cel puţin 20% din acţiunile firmei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenori,
emag,
piata,
criza

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.