Digitalizarea companiilor mici şi mijlocii: calea către rezilienţă şi reconstrucţie

Autor: Mihnea Rădulescu Postat la 05 octombrie 2020 125 afişări

Digitalizarea companiilor mici şi mijlocii: calea către rezilienţă şi reconstrucţie

Este larg acceptat faptul că IMM-urile sunt “coloana vertebrală” a economiei româneşti. La nivelul României, întreprinderile mici generează 52,7% din valoarea adăugată totală şi 65,8% din locurile de muncă, ceea ce le face parte integrantă a inovării şi a creării de locuri de muncă.

Ceea ce este mai deschis dezbaterii este modul în care guvernele pot sprijini cel mai bine IMM-urile în această perioadă fără precedent de provocări în plan economic şi rolul pe care instrumentele şi soluţiile digitale îl pot juca în asigurarea unei stabilităţi şi rezilienţe sporite a afacerilor. La Vodafone, oferim o gamă largă de servicii digitale pentru întreprinderile mici din România şi, prin urmare, suntem bine poziţionaţi pentru a ajuta la identificarea soluţiilor care le vor permite acestora să realizeze transformarea digitală ce le va asigura creşterea pe termen lung.

La şase luni de la primul val de lockdown în UE, acum este un moment oportun pentru a evalua modul în care afacerile au fost afectate - şi guvernele au reacţionat - de criza Covid-19 până în prezent. Grupul Vodafone a comandat un studiu care a implicat 1.200 de IMM-uri din mai multe ţări europene, realizat de la începutul pandemiei până în iulie 2020, cu scopul de a înţelege mai bine principalele provocări cu care s-au confruntat IMM-urile şi modul în care instrumentele digitale au susţinut rezilienţa companiilor mici şi medii în timpul crizei pandemiei. Datele evidenţiate de acest studiu, combinate cu analiza suplimentară efectuată de Deloitte, oferă recomandări tangibile pentru viitoare politici guvernamentale.

Digitalizarea susţine rezilienţa şi redresarea economică

Studiul Grupului Vodafone realizat pe 1.200 de companii mici şi mijlocii a arătat faptul că acele companii care s-au digitalizat au fost şi cele care au avut cele mai mari şanse de a identifica noi oportunităţi de business în timpul pandemiei. De fapt, afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare şi-au asigurat oportunităţi cu o rată cel puţin de două ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai puţin digitalizate.

Şi este foarte probabil ca aceste schimbări digitale să conducă la schimbări pe termen lung. După cum mulţi dintre noi se aşteaptă să lucreze mai flexibil în viitor, 44% dintre companii se aşteaptă ca măsurile pe care le-au implementat în ultimele luni să fie permanente, aşa cum indică un alt studiu Vodafone realizat recent, Future Ready Report.

Cu toate acestea, multe companii mici şi mijlocii au identificat bariere semnificative atunci când vine vorba de adoptarea serviciilor digitale. Şansele ca aceste companii să profite de avantajele noilor tehnologii sunt încă mult mai mici comparativ cu cele ale organizaţiilor mai mari, chiar dacă sunt conectate la internet în aceeaşi măsură. În ciuda beneficiilor digitalizării, datele raportului DESI 2020 arată că IMM-urile rămân în urma companiilor mai mari în ceea ce priveşte adoptarea aproape a tuturor tehnologiilor. Cele mai mari decalaje sunt în digitalizarea proceselor organizaţionale interne, care asigură cele mai mari câştiguri de eficienţă.

Conform studiului Vodafone, sunt mai multe cauze pentru care companiile mici şi medii au avut dificultăţi în a se digitaliza:

  • 73% au declarat că au întâmpinat dificultăţi cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente şi cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme şi retragerea vechilor tehnologii;  
  • 51% au spus că au avut dificultăţi să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit;
  • 38% dintre companiile mici şi medii au spus că au avut nevoie de suport prin instruire.

Totuşi, în timp ce firmele de tehnologie pot face mai mult pentru a-şi face produsele şi serviciile mai accesibile şi, prin urmare, pentru a spori adopţia, nu toate companiile mici înţeleg încă importanţa unui nivel crescut de digitalizare. Prin urmare, guvernele pot juca un rol semnificativ pentru a sprijini accelerarea adopţiei, ceea ce va aduce beneficii economice şi sociale pe mai departe.

Un cadru de digitalizare adaptat companiilor mici şi mijlocii

Studiul arată în mod evident că guvernul din România ar trebui să adopte un cadru clar de politici de digitalizare a IMM-urilor care:

  • să abordeze decalajele în ceea ce priveşte disponibilitatea şi accesul la conectivitea de mare viteză. Pentru a facilita digitalizarea companiilor mici şi mijlocii, politicile ar trebui să urmărească creşterea accesului per ansamblu şi în rural, cu eventuale scheme pe termen scurt de vouchere pentru a sprijini accesul la conectivitate de mare viteză şi a reduce barierele în calea continuării procesului de digitalizare;
  • să ofere vouchere flexibile, subvenţii sau credite fiscale pentru investiţii digitale, astfel încât IMM-urile să aibă capacitatea de a găsi soluţii pe baza nevoilor lor individuale; şi
  • să ofere măsuri suplimentare de sprijin, cum ar fi un ghişeu unic, accesibil, care să ofere în special îndrumare şi instruire specifice pentru sectoarele cheie.

Aceste recomandări nu numai că vor ajuta România să îşi îmbunătăţească scorul general DESI, ocupând în prezent locul 26 între statele membre ale UE, dar vor permite, totodată, IMM-urilor să se digitalizeze pe deplin.

Pe măsură ce facem eforturi să ieşim din criză, avem ocazia să modelăm redresarea economică într-un mod care să ofere schimbări durabile şi cu impact. Planul de reconstrucţie al UE prezintă o oportunitate istorică de a contribui la această transformare. Investiţia în companiile mici şi sprijinirea acestora să-şi atingă potenţialul digital vor asigura o Românie mai puternică şi pregătită pentru viitor.

Studiul integral al Grupului Vodafone poate fi descărcat de aici.

Mihnea Rădulescu, Enterprise Business Unit Director, Vodafone Romania

Articolele de tip advertorial publicate pe site-ul www.zf.ro sunt marcate cu (P), Advertorial, Articol cu continut publicitar sau Opinia specialistului”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
criza,
furnizori

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.