Cumpărăturile online, creştere de 20% în 2019. Ce au cumpărat românii

Autor: Andra Stroe Postat la 06 februarie 2020 185 afişări

Cumpărăturile online, creştere de 20% în 2019. Ce au cumpărat românii

Potrivit estimărilor ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a depăşit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decât în 2018 când valoarea comerţului online a fost estimată la aprox. 3,6 miliarde de euro.

Ritmul de creştere 2019 vs. 2018 a fost mai redus comparativ cu 2018 vs. 2017, când rata de creştere de la un an la altul a fost de aprox. 30%.

Valoarea de peste 4,3 miliarde de euro face referire la toate tranzacţiile generate din România atât către comercianţii autohtoni, precum şi către magazinele online din afara graniţelor ţării.

„Dacă facem o medie, înseamnă că românii au cheltuit pentru cumpărături online aprox. 12 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creştere de la 9,86 milioane euro – media zilnică înregistrată în 2018”, spune Andrei Radu, CEO & founder GPeC.

„Însă, potrivit Eurostat, doar 23% din populaţia României a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce ne situează pe penultimul loc din Uniunea Europeană, devansând doar Bulgaria cu 22% - fapt care ne arată că e-commerce-ul românesc mai are mult loc de creştere”, adaugă el.

Cifra de 4,3 miliarde euro reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, plata facturilor la utilităţi, conţinutul download-abil etc.

Potrivit estimărilor principalilor jucători, comerţul online va continua să crească şi în 2020, cel mai probabil urmând să depăşească pragul de 5 miliarde de euro la finalul acestui an.

„Sectorul de comerţ electronic din România confirmă trendul pozitiv din ultimii ani, astfel că şi în 2019 a înregistrat o creştere de două cifre. Pentru prima dată a fost depăşit pragul de 4 miliarde de EUR, ceea ce înseamnă o evoluţie de 20-22% faţă de 2018. Există posibilitatea ca în 2020 să depăşim pragul de 5 miliarde de EUR”, spune Florinel Chiş, Director Executiv ARMO.

GPeC este, de 15 ani, reprezentantul e-commerce-ului din România, adunând în jurul său cea mai mare comunitate de magazine online şi organizând principalele evenimente de comerţ online. Printre altele, GPeC centralizează datele şi publică în fiecare an raportul comerţ electronic românesc. Iată care sunt principalele cifre, statistici şi estimări pentru anul recent încheiat (sursele sunt menţionate în text, precum şi la finalul raportului).

Potrivit statisticilor 2Performant, valoarea medie a tranzacţiilor online a crescut semnificativ în 2019 comparativ cu 2018 atât în cazul achiziţiilor făcute de pe Desktop, cât şi în cazul celor efectuate de pe telefonul mobil.

În medie*, în 2019 românii au cheltuit 273 lei pentru cumpărăturile făcute de pe Desktop, comparativ cu 204 lei în 2018. Aceeaşi creştere considerabilă a valorii coşului mediu o întâlnim şi în cazul cumpărăturilor făcute de pe Mobil – de la 170 lei în 2018, la 208 lei în 2019 (*valorile medii de mai sus nu conţin TVA).

O caracteristică importantă a anului 2019 a fost creşterea valorii medii a cumpărăturilor online pe majoritatea verticalelor de piaţă. Chiar şi în cazul în care valoarea medie s-a diminuat, scăderea a fost nesemnificativă, iar numărul de comenzi a fost mai mare – ceea ce a condus la o creştere generală a întregii pieţe de e-commerce cu 20-22% faţă de 2018. (*Notă: valorile medii de mai jos nu conţin TVA)

Potrivit 2Performant, cea mai mare creştere a coşului mediu s-a înregistrat pe categoria Electro-IT&C, de la 738,27 lei în 2018 la 875 lei în 2019.

Creşteri ale coşului mediu s-au înregistrat şi pe categoriile:

-Fashion – de la 175,34 lei în 2018 la 185,58 lei în 2019

-Articole pentru copii – de la 242,12 lei în 2018 la 256,28 lei în 2019

-Pet Shop – de la 165,10 lei în 2018 la 186,91 lei în 2019

-Cărţi, Muzică şi Film – de la 104,09 lei în 2018 la 118,58 lei în 2019

Categoriile unde s-au înregistrat scăderi (de cele mai multe ori, nesemnificative) ale valorii medii a tranzacţiei au fost:

-Home & Garden – de la 528,07 lei în 2018 la 525,67 lei în 2019

-Beauty – de la 174,73 lei în 2018 la 172,29 lei în 2019

-Auto & Moto – de la 348,3 lei în 2018 la 342,55 lei în 2019 (sursa: GPeC)

-Adult – de la 155,7 lei în 2018 la 136,66 lei în 2019

71,9% din traficul magazinelor online din reţeaua 2Performant a fost generat de dispozitive mobile, în timp ce 29,1% de Desktop. Comparativ cu 2018, tot mai mulţi utilizatori de internet folosesc telefonul mobil atunci când navighează pe site-urile magazinelor online, procentul crescând de la 65,9% în 2018, la 71,9% anul trecut.

În cazul marilor magazine online consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile ajunge şi chiar depăşeşte uneori pragul de 80%.

2018 a fost primul an în care numărul cumpărăturilor online făcute de pe telefonul mobil a depăşit Desktop-ul astfel: 54,8% au fost achiziţii de pe telefonul mobil, respectiv 45,2% cumpărături de pe Desktop.

În 2019 tendinţa s-a accentuat, tot mai mulţi români preferând să cumpere online de pe telefon în detrimentul Desktop-ului, respectiv: 63,6% cumpără de pe Mobil comparativ cu 36,4% care au rămas fideli Desktop-ului.

Şi din punct de vedere al valorii totale a vânzărilor online, Mobilul este pe primul loc cu 57,1% comparativ cu 42,9% Desktop.

„Concluzia principală în urma acestor statistici este că vizitarea website-urilor, precum şi cumpărăturile online se fac majoritar de pe telefonul mobil, drept urmare magazinele online trebuie să îşi optimizeze website-urile cu prioritate pentru device-urile mobile, lucru pe care multe încă îl neglijează şi riscă să piardă clienţi”, spune Andrei Radu (GPeC). 

„Am observat că multe magazine online pornesc cu optimizările de la Desktop spre Mobile şi nu invers, cum ar fi normal. Inclusiv în campaniile de marketing şi în realizarea ad-urilor neglijează afişarea acestora pe mobil – iar strategia ar trebui să fie Mobile First, Desktop Second”, explică Andrei Radu.

Potrivit ANCOM, la jumătatea anului 2019 existau 19,6 milioane de conexiuni internet mobil şi 5,1 milioane conexiuni internet fix.

Românii cumpără anumite tipuri de produse cu preponderenţă de pe telefonul mobil – mai ales atunci când este vorba de cumpărături de impuls, care nu necesită neapărat o documentare minuţioasă asupra produsului sau un timp îndelungat în luarea deciziei de achiziţie.

De exemplu, 77% din tranzacţiile magazinelor care comercializează articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil şi doar 23% de pe Desktop. De asemenea, produsele cosmetice sunt cumpărate în proporţie de 71% de pe telefon, precum şi produsele din categoria Fashion – 72% Mobil vs. 28% Desktop.

Chiar şi produsele destinate publicului adult sunt cumpărate mai degrabă de pe Mobil (66%) în detrimentul Desktop-ului (33%), precum şi produsele din categoria Pet Shop, unde 58% dintre tranzacţii se fac de pe Mobil.

Şi procentul cumpărăturilor online făcute de pe mobil din cadrul categoriei Auto & Moto a crescut de la 51% în 2018 la 56% în 2019.

În schimb, acolo unde este necesară o documentare detaliată asupra specificaţiilor produselor sau preţul acestora este mai mare ori sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzacţiilor Mobile vs. Desktop este echilibrată:

-Electro-IT&C: 48% Mobile vs. 52% Desktop

-Home & Garden: 49% Mobile vs. 51% Desktop

Atât traficul, cât şi numărul de tranzacţii efectuate de pe telefonul mobil sunt mai ridicate seara, începând cu ora 18:00 până la miezul nopţii.

În schimb, în cursul zilei (cu preponderenţă în intervalul orar 10:00 – 15:00), românii preferă Desktop-ul pentru a face cumpărături online.

Decizia de cumpărare se ia în aproape jumătate dintre cazuri (46,5%) în prima oră de când cumpărătorul ajunge în magazinul online, iar acest procent este în creştere de la un an la altul: 42,6% în 2017 şi 45,2% în 2018.

Potrivit studiului GPeC şi iSense Solutions, 87% din cumpărătorii online compară preţurile pe 5 website-uri diferite înainte de a face achiziţia.

În mai 2019, GPeC împreună cu compania de cercetare de piaţă iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eşantion reprezentativ la nivel urban în funcţie de vârstă, sex, mărimea localităţii şi regiune. Studiul a avut loc pentru al treilea an consecutiv.

Dacă la nivel naţional, doar 23% din populaţia României a făcut cumpărături online în 2019 (sursa: Eurostat), potrivit studiului iSense cu reprezentativitate la nivel urban şi exclusiv în rândul utilizatorilor de internet, 56% din internauţi au cumpărat online cel puţin lunar, în creştere de la 53% în 2018.

Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvenţă de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvenţă mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar şi de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în ultimii 3 ani.

Ca şi în ultimii 3 ani, cumpărătorii aleg să cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piaţă, care au preţuri cât mai mici şi livrare cât mai rapidă, aceştia fiind principalii factori în luarea deciziei de cumpărare – neschimbaţi începând cu 2017.

În schimb, în 2019 s-au evidenţiat alţi doi factori care câştigă teren în luarea deciziei de cumpărare:

-Recomandările prietenilor (Word Of Mouth)

-Uşurinţa procesului de cumpărare (User Experience)

Potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC, la finalul lunii decembrie 2019, în platforma eMAG Marketplace erau înregistraţi 20.119 comercianţi online activi, în creştere semnificativă de la 14.749 în decembrie 2018.

Trebuie menţionat, însă, că nu toţi comercianţii care aleg să vândă online prin platformele de tip Marketplace sau de Anunţuri deţin şi un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numărul magazinelor online de sine stătătoare din România.

Diferite cercetări arătau că la finalul anului 2018 existau deja aprox. 35.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcţie de „adaugă în coş” şi pagină de „checkout”, aşadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le fac nesemnificative în peisajul e-commerce autohton.

Conform informaţiilor furnizate de oficialii eMAG Marketplace, cele mai importante categorii de produse din punct de vedere al numărului de tranzacţii generate pe parcursul anului 2019 au fost, în ordine descrescătoare:

-Electrocasnice

-Tablete, Telefoane şi Accesorii

-Home & Deco

-Bricolaj (Do It Yourself)

-Auto

-Articole pentru copii / Pet Shop / Articole pentru curăţenie

-Electronice

-PC, Periferice & Software

-Jucării

-Îngrijire personală & Cosmetice (Beauty)

Top 10 categorii din punct de vedere al valorii comenzilor generate pe eMAG Marketplace, în ordine descrescătoare:

-Electrocasnice

-Home & Deco

-Bricolaj (Do It Yourself)

-Tablete, Telefoane şi Accesorii

-Auto

-PC, Periferice & Software

-Electronice

-Articole pentru copii / Pet Shop / Articole pentru curăţenie

-Jucării

-Sport & Activităţi în aer liber

Din tendinţele analizate de reprezentanţii eMAG Marketplace, verticalele cu potenţial semnificativ de creştere în 2020 sunt:

-Home & Deco

-Bricolaj (Do It Yourself)

-Fashion

-Auto

-Jucării

Potrivit procesatorului de plăţi PayU, aprox. 20% din comenzile online sunt plătite online prin card, restul de 80% fiind achitate cash la livrarea produselor. Procentul este estimativ ţinând cont că există şi alte modalităţi de plată (ex.: micro-plăţi prin SMS, online banking etc.), dar care rămân, în continuare, nesemnificative din punct de vedere procentual.

Trebuie luat în considerare şi faptul că cifrele furnizate de orice procesator de plăţi fac referire la toate tranzacţiile online (servicii, plăţi de facturi, bilete la spectacole etc.) şi nu doar la e-tail (produse fizice). Conform cifrelor furnizate de PayU din punct de vedere al plăţilor online prin card pentru cumpărăturile online, valoarea medie a tranzacţiei a scăzut cu 9 puncte procentuale comparativ cu 2018, fiind de 39 de euro.

Potrivit PayU, topul categoriilor pentru care românii au făcut plăţi online prin card în 2019 (atât e-tail, cât şi servicii) a fost:

-IT&C

-Travel

-Plăţi de facturi la utilităţi

-Fashion

-Home & Deco

-Asigurări

Potrivit Upswing Visibility Report – tool de analiză a vizibilităţii în Google, volumul de căutări pe diferite categorii de produse creşte considerabil odată cu campania de Black Friday susţinută de magazinele online în luna noiembrie a fiecărui an. Astfel, iată care sunt creşterile volumului de căutări în luna noiembrie pe diferite verticale, comparativ cu media volumului de căutări pe fiecare lună din an:

-IT&C – creştere cu 33%

-Home & Deco – creştere cu 24%, identic cu categoria Electronice

-Articole pentru copii – creştere cu 22%

-Fashion – creştere cu 17%

-Sport & Activităţi în aer liber – creştere cu 8%

-Cosmetice / Beauty – creştere cu 6%

Conform ARMO, în campania de Black Friday din noiembrie 2019, românii au făcut cumpărături online în valoare de 253 milioane euro, deşi au fost vehiculate în spaţiul public şi cifre care au depăşit pragul de 300 de milioane euro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
crestere,
online,
miliarde
6 luni în care solidaritatea a fost cuvântul cheie şi în business 6 luni în care solidaritatea a fost cuvântul cheie şi în business

Trecuseră ani buni de când vorbisem cu un cunoscut om de afaceri. Şi totuşi, în seara de 12 martie, în care ne pregăteam „să ne facem bagajele” din redacţie şi să lucrăm de acasă – pe termen nedefinit – m-a sunat personal.

vezi continuarea
ZF.ro
Cum au reuşit doi antreprenori să readucă la viaţă apa de colonie şi să o transforme într-un produs de lux cu prezenţă în toată lumea Cum au reuşit doi antreprenori să readucă la viaţă apa de colonie şi să o transforme într-un produs de lux cu prezenţă în toată lumea
Noua realitate din piaţa muncii. Ce trebuie să ştiţi
Mediafax
Ce au spus Trump şi Biden despre pandemia COVID-19, economia SUA, schimbările climatice şi conflictul rasial Ce au spus Trump şi Biden despre pandemia COVID-19, economia SUA, schimbările climatice şi conflictul rasial
Diferenţă de investiţii în infrastructură de 1.150 de miliarde de euro între Europa de Est şi cea de Vest
MonitorulApararii
China celor „patru primăveri” şi a intereselor strategice în Iran China celor „patru primăveri” şi a intereselor strategice în Iran
Construcţia a şase corvete Gowind suspendată de Malaezia. Motive să ne îngrijorăm?
MonitorulPartidelor
Clotilde Armand: Matematic am învins. Primul lucru pe care-l vom face va fi o ”primărie de sticlă” Clotilde Armand: Matematic am învins. Primul lucru pe care-l vom face va fi o ”primărie de sticlă”
Gabriela Firea CONTESTĂ rezultatul alegerilor
MonitorulSiguranteiCetateanului
Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban
COMENTARIU Valeriu Şuhan Interviu cu un strigoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.