Cum a reuşit o companie din Băicoi să cucerească întrega lume. Are profit de milioane de euro, export în 40 de ţări şi este lider de piaţă în Germania

Autor: Alex Ciutacu Postat la 03 aprilie 2021 29814 afişări

Cum a reuşit o companie din Băicoi să cucerească întrega lume. Are profit de milioane de euro, export în 40 de ţări şi este lider de piaţă în Germania

Producătorul pufuleţilor Gusto va investi peste 10 milioane de euro în 2021 şi 2022 în extin­derea capacităţilor de pro­ducţie din fabrica situată în Băicoi, Prahova, în vederea lansării de noi sortimente, în contextul în care companiei i-a fost aprobat şi un ajutor de stat de peste 4,6 milioane de euro la finalul anului trecut.

♦ Compania a primit un ajutor de stat de peste 4,6 milioane de euro pentru investiţii ♦ Pufuleţii Gusto ajung în 2021 în circa 40 de pieţe internaţionale, iar debutul pe piaţa japoneză a fost un succes ♦ Phoenixy a obţinut afaceri de peste 32 de milioane de euro în 2020, cu o marjă de profit de 11%. 

Producătorul pufuleţilor Gusto va investi peste 10 milioane de euro în 2021 şi 2022 în extin­derea capacităţilor de pro­ducţie din fabrica situată în Băicoi, Prahova, în vederea lansării de noi sortimente, în contextul în care companiei i-a fost aprobat şi un ajutor de stat de peste 4,6 milioane de euro la finalul anului trecut, a explicat Eliodor Apostolescu, director general şi acţionar, Phoenixy, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Ni s-a aprobat un proiect de investiţii de peste 10 mil. euro, pe care vrem să îl pu­nem în practică în 2021 şi 2022. Bine­în­ţeles ca întotdeauna este vorba de teh­no­lo­gii noi, dar datorită acestui proiect în special am îndrăznit să fim mai curajoşi de această dată şi ne-am dus spre tehnologii pe care poate până acum nu ni le-am fi permis. Vrem să creăm produse speciale cu o va­loare adăugată mai mare pentru a schimba puţin dinamica de creştere a companiei“. 

Eforturile de dezvoltare ale com­paniei din spatele brandului Gusto se concen­trează constant pe lansarea de sortimente, iar producătorul vrea să capitalizeze inclusiv trendul bio prin aceste investiţii. 

„E vorba de produse mai sofisticate, ne orien­tăm spre pufuleţi cu ciocolată, cu di­verse umpluturi, lucruri pe care le-am făcut şi până acum într-o anumită măsură, dar la alt nivel. Cu una din investiţii ne orientăm spre tehnologii de expandare care nu im­plică doar mălai, ci pot implica diverse alte materii prime, ne gândim la ingrediente bio, o piaţă în plină dezvoltare care se potri­veşte foarte mult cu politicile brandului nostru. Mereu am spus că suntem o com­panie de inginerie sau de marketing care face pufuleţi“. 

Cofondatorul companiei Phoenixy este de părere că producătorii locali au avantajul dinamismului în cursa cu marile grupuri din piaţă. Noile direcţii pot aduce creşteri valorice de cel puţin 30% pentru companie până la finalul anului 2022. 

„Mă refer la cele valorice pentru că produsele respective sunt dintr-o gamă mult mai scumpă. Ne îndreptăm spre produse ale căror costuri cu materiile prime ar fi la 7-8 per kg versus 30 de cenţi per kg cât avem acum. Chiar dacă valoarea adăugată procentual rămâne la fel, dacă e de 20 de ori mai scumpă materia primă vorbim de alte valori şi pe produse“. 

Conform datelor consultate de ZF, ajutorul de stat implică adăugarea de încă 115 locuri de muncă în cadrul companiei, dar invitatul a explicat că acele condiţii se referă la următorii şapte ani. Cu toate acestea, Phoenixy consideră că va creşte deja de la 438 de angajaţi la peste 500 până la finalul anului viitor. 

Compania fondată în urmă cu aproape trei decenii de Eliodor Apostolescu şi Cătălin Nour a obţinut afaceri de peste 32 de milioane de euro în 2020, în creştere cu 9,4%, la o marjă de profit de 11%. 

„Cu efort mult, cu multă muncă şi cu multe modificări în planurile pe care le-am avut am reuşit să închidem anul bine, cu o creştere de 9,4% a cifrei de afaceri. (…) A existat o scădere a cererii în piaţă. Tot aud la televizor în toate interviurile creşteri, nu înţeleg de unde sunt acestea atâta timp cât sunt domenii unde activitatea s-a redus la 10% sau s-a închis complet, oameni care au rămas în şomaj, eu nu văd un peisaj prea fericit în piaţă la ora actulă. Practic, creşterile pe care le-am obţinut au fost dintr-o luptă uriaşă de diversificare şi atragere de contracte noi. Dacă nu ar fi fost criza probabil că dublam vânzările, dar eforturile s-au concretizat printr-o creştere de doar 9%“. 

Vânzările Gusto se împart între 60% la export şi 40% spre piaţa internă, ca volum, iar valoric Eliodor Apostelscu a explicat că acest raport se apropie mai degrabă de 70-30%. Produsele de la Băicoi au ajung constant în 36 de pieţe în 2020, iar anul acesta vor ajunge în circa 40 de ţări. 

„Ne-am extins şi consolidat poziţia în pieţele internaţionale în care lucrăm, au venit contracte noi o surpriză foarte plăcută pentru noi a fost deschiderea pe piaţa japoneză, o piaţă extrem de dificilă, de pretenţioasă, cu care mă mândresc. Am început cu succes vânzările, avem deja trei sortimente listate şi urmează al patrulea. Am avut comenzi şi în Irak, iar acum primim cereri chiar şi din Bangladesh“.

Produsele Gusto se vând de mulţi ani cu succes în Germania şi în alte ţări din vestul Europei, iar de la fabrica din Băicoi Phoenixy a explicat că deserveşte la costuri avantajoase clienţii pe o rază de 800-1000 de kilometri. Ca urmare a acestei realităţi, compania anunţa anul trecut în emisiunea Investiţi în România!, că vrea să investească 7-10 milioane de euro într-o fabrică ce va fi situată în Germania. 

Astăzi, compania este din ce în ce mai aproape de proiectul primei fabrici internaţionale, dar a privit cu prudenţă în contextul în care noul an a început cu fluctaţii la nivel de cerere. 

„Ne apropiem din ce în ce mai mult de momentul acsta. Planurile arată bine, nu ni se pare dificilă implementarea şi deschiderea capacităţii de producţie acolo, trebuia să stabilizăm un număr de contracte în piaţă şi anumite volume care să justifice investiţia. Dacă socotim că trimitem cam 7.000 de camioane pe an către Germania-Austria, putem spune că devine eficientă deschidere producţiei acolo. (…) Anul a început cu o lipsă de constanţă a vânzărilor, te trezeşti trei zile cu comenzi uriaşe, iar apoi trei zile te gândeşti dacă mai ai de lucru“. 

Cu toate acestea, directorul general al Phoenixy este de părere că nu poţi sta în aşteptare, iar în ceea ce priveşte prima fabrică internaţională aceasta ar putea fi în altă ţară sau chiar pe alt continent, înainte de a fi deschisă în Germania. 

„Probabil în 2022 (n.red: în Germania), dar poate până atunci putem deschide în altă parte. Avem contracte noi negociate pe alte pieţe care par a duce la dublarea capacităţii actuale fără a fi doar un vis, se materializează după un start bun pe care l-am avut şi nu se ştie dacă va fi altă piaţă. Vorbesc de alte continente dar nu aş vrea să spun înaintea finalizării contractelor. (…) Am început să semnăm contracte şi pe Franţa care se pot aduna la piaţa germană, o capacitate de producţie în vestul Germaniei poate deservi foarte bine ţări precum Olanda, Belgia, deci nu cred că ne va sta ceva în care să deschidem cât mai repede“. 

Compania a menţinut anul trecut ritmul de investiţii obişnuit, de 3-4 milioane de euro pe an, iar acestea au vizat în principal extinderea capacităţii de producţie, sortimente noi şi deschiderea de pieţe noi. 

Eliodor Apostolescu controlează 50% din Phoenixy, în timp ce cealaltă jumătate a acţiunilor sunt la Cătălin Nour, cei doi dezvoltând această companie într-un nume internaţional în ultimii 29 de an. 

Compania nu ia în calcul în prezent listarea la bursă şi nici cedarea controlului către un potenţial cumpărător. 

„Regulat primit oferte de preluare a companiei, momentan ne simţim capabili să continuăm, dacă vreodată vom simţi că complexitatea problemelor cu care ne confruntăm ne depăşeşte, de ce nu şi asta ar fi o opţiune, listarea la bursă, sau vânzarea acţiunilor pe care le avem în companie, dar pe moment indiferent cât de dificile au fost provocările de care ne-am lovit, am reuşit să facem faţă şi să găsim soluţii. În clipa de faţă aş vrea să păstrez modul în care funcţionăm“, a răspuns directorul general al companiei, întrebat dacă ia în calcul o eventuală listare pe bursă.

Întrebat ce i-ar plăcea să facă dincolo de producţia de industria alimentară, Eliodor Apostolescu a arătat spre managementul sportiv ca o activitate frumoasă, în care crede. 

„Fetiţa mea face sport cu rezultate bune şi am constatat că indiferent cât de talentat eşti sau cât de bune sunt rezultatele tale competiţionale, un sportiv poate ajunge mare sau se poate pierde în funcţie de managementul sportiv. Şi cu un mic ajutor pe care am putut să i-l dau în privinţa unor decizii manageriale legate de cariera sportivă, rezultatele ei au explodat“. 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.