Comisia Europeană a aprobat garanţia românească pentru împrumuturi de 62 mil. euro pentru Blue Air

Autor: Miruna Diaconu Postat la 23 august 2020 133 afişări

Comisia Europeană a aprobat o garanţie românească pentru împrumuturi în valoare de 62 milioane euro pentru Blue Air, cel mai mare transportator aerian cu acţionariat privat românesc.

Comisia Europeană a aprobat garanţia românească pentru împrumuturi de 62 mil. euro pentru Blue Air

♦ După şase luni, garanţia publică va înceta, iar Blue Air va prezenta un plan de lichidare sau va efectua o restructurare ♦ Compania aeriană a avut o cifră de afaceri de 2,1 miliarde lei în 2019, în scădere cu 5%, şi un profit de 72 milioane lei.

Comisia Europeană a aprobat o garanţie românească pentru împrumuturi în valoare de 62 milioane euro pentru Blue Air, cel mai mare transportator aerian cu acţionariat privat românesc.

Prin această măsură, adoptată conform normelor Uniunii Europene privind ajutoarele de stat, se urmăreşte despăgubirea companiei aeriene pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 şi acordarea de sprijin sub formă de lichidităţi. Măsura constă într-o garanţie publică de 62 milioane de euro asociată unui împrumut acordat companiei aeriene.

„Această garanţie pentru împrumuturi în valoare de 62 de milioane euro îi va permite României să despăgubească parţial Blue Air pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei. Totodată, garanţia îi va oferi companiei resursele necesare pentru a acoperi o parte din nevoile urgente şi imediate de lichidităţi cu care se confruntă“, spune Margrethe Vestager, vicepreşedinte executiv, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei.

România a notificat Comisia Europeană o măsură de ajutor de 62 milioane euro pentru a putea sprijini Blue Air, compensând compania aeriană pentru pierderile cauzate direct de pandemia de COVID-19 şi oferindu-i resursele necesare pentru a-şi acoperi nevoile urgente şi imediate de lichidităţi până în ianuarie 2021.

Din totalul sumei acordate, aproximativ 28 de milioane euro reprezintă garanţie publică menită să despăgubească Blue Air pentru daunele cauzate direct de pandemia de COVID-19 şi de restricţiile de călătorie introduse de România, iar restul de 34 milioane euro  înseamnă un ajutor sub forma unei garanţii publice asociate unui împrumut destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi acute cu care se confruntă Blue Air din cauza pierderilor mari din exploatare pe care le-a suferit în urma pandemiei de COVID-19.

România s-a angajat să se asigure că, după şase luni, garanţia publică va înceta, iar Blue Air fie va prezenta un plan de lichidare, fie va efectua o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung.

Comisia Europeană a constatat că măsura va contribui la asigurarea continuării serviciilor de zbor pentru aproximativ 400.000 de pasageri care fie au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni, fie aşteaptă să li se ramburseze biletul anulat.

“Blue Air îndeplinea condiţiile pentru a fi considerată o întreprindere aflată în dificultate la 31 decembrie 2019, înainte de pandemia de COVID-19. Mai precis, compania înregistra pierderi din cauza investiţiilor ample pe care le-a întreprins începând din 2016 pentru a-şi îmbunătăţi reţeaua de rute. Compania aeriană redevenise profitabilă în 2019 şi la începutul anului 2020, însă, ca şi alte companii din sectorul aviaţiei, a înregistrat pierderi semnificative din cauza pandemiei de COVID-19 şi a restricţiilor de călătorie pe care guvernul României şi alte guverne au fost nevoite să le impună pentru a limita răspândirea virusului. În prezent, compania se confruntă cu nevoi urgente de lichidităţi“, se arată pe site-ul reprezentanţei Comisiei Europene în România.

Sprijin pentru aviaţie

Sectorul aviatic a fost semnificativ afectat odată cu izbucnirea crizei generate de pandemie şi de restricţiile impuse de către autorităţi. Timp de câteva luni avioanele nu s-au mai ridicat de la sol, ceea ce a însemnat chiar şi intrarea în insolvenţă pentru anumite companii aeriene internaţionale. Recent, Comisia Europeană a aprobat acordarea de sprijin public în valoare de aproximativ un milion de euro pentru compensarea pagubelor cauzate de pandemie Aeroportului Timişoara. Comisia Europeană a stabilit că o subvenţie directă acordată de România, în valoare de aproximativ 4,8 milioane de lei, destinată Aeroportului Timişoara, respectă normele UE privind ajutorul de stat.

Măsura urmăreşte să compenseze pagubele suferite de aeroport ca urmare a pandemiei.

Multe state europene au oferit sprijin astfel încât companiile de zbor să nu îşi închidă activitatea. Grupul Air France-KLM a primit un ajutor de 3,4 miliarde euro din partea guvernului olandez, la scurt timp după ce guvernul francez a pus pe masă 7 miliarde euro pentru a ajuta compania să treacă prin criză, potrivit FT. Air France-KLM a înreigstrat pierderi operaţionale de 815 milioane euro într-un prim trimestru afectat doar de două săptămâni de carantină şi restricţii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
blue air,
garantie,
comisia europeana

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.