Comertul inghite 1 mld. euro investitii

Postat la 23 ianuarie 2007 1 afişăre

Doar investitiile din energie si domeniul bancar pot rivaliza cu cele din comert, care vor depasi un miliard de euro in intervalul 2006-2007, conform calculelor BUSINESS Magazin.

Doar investitiile din energie si domeniul bancar pot rivaliza cu cele din comert, care vor depasi un miliard de euro in intervalul 2006-2007, conform calculelor BUSINESS Magazin.

 

Cursa contra cronometru a inaugurarilor in care s-au lansat retelele de magazine va atinge apogeul in 2007. Pana la sfarsitul anului, aproape 100 de noi hipermarketuri, supermarketuri, discountere si spatii cash & carry promit sa coloreze harta comertului romanesc specializat in bunuri de larg consum. Care sunt companiile care au facut cele mai mari investitii in 2006 si ce planuri au pentru anul in curs?

 

Lider al clasamentului realizat de BUSINESS Magazin, cu investitii totale de circa 140 de milioane de euro, este reteaua real, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro. Intrat pe piata abia in luna martie a anului trecut, real a deschis pana acum nu mai putin de opt magazine, adica mai multe decat principalul sau concurent - Carrefour - care are deja o istorie de sase ani pe piata si a carui retea numara acum sapte hipermarketuri. Cu sapte inaugurari programate pentru anul acesta, real isi va pastra ritmul de extindere, iar "investitiile programate vor fi cam la acelasi nivel ca si anul trecut, respectiv 140 de milioane de euro", declara John Rix, directorul general al real Romania. Tot el spune insa ca la final de an s-ar putea ca acestea sa fie chiar mai mari. Cu aceasta suma, reteaua germana isi va mentine si in 2007 prima pozitie in topul celor mai mari investitori din comert si va ajunge sa detina 21 de magazine pana la sarbatorile de Craciun din 2008, spune Rix, care paraseste pozitia de director general al companiei de la 1 februarie. Locul sau va fi luat de olandezul Tjeerd Jegen care a fost, in ultimii trei ani, vicepresedinte de vanzari pentru Europa Centrala la Ahold, companie care ocupa locul 11 in 2006 in topul celor mai mari comercianti europeni, conform unui studiu realizat de Planet Retail.

 

John Rix a detinut fraiele real vreme de doi ani, fiind nu doar artizanul expansiunii companiei pe piata, ci si cel care a convins board-ul grupului german Metro ca dezvoltarea formatului de hipermarket pe aceasta piata nu poate da gres. In martie 2004, isi aminteste Rix, a venit in Romania pentru prima oara si a stat aici vreme de o luna pentru a se familiariza cu piata. Sarcina sa din acel moment era sa intocmeasca o lista cu cinci tari in care sa se extinda real. E usor de banuit ca in capul listei s-a aflat Romania, iar ceea ce l-a convins pe Rix a fost, in afara de factorii palpabili - numarul de locuitori, evolutia retelei Metro Cash & Carry si concurenta redusa pe segmentul de hipermarket - faptul ca la ora 10 seara un hipermarket era plin de cumparatori. In decembrie 2004, Rix a primit girul conducerii grupului pentru extinderea in Romania, dupa 15 luni deschidea primul magazin la Timisoara (martie 2006), apoi inca sapte in urmatoarele noua luni.

 

Ritmul inaugurarilor si investitiile aduse in piata de real rivalizeaza acum in mod direct doar cu reteaua germana Kaufland, care a investit in 2006 circa 110 milioane de euro pentru a deschide 14 magazine. Planurile pentru 2007 vizeaza o suma similara, pentru ca reteaua se va mari cu "cel putin 10 noi magazine, iar investitia pentru fiecare unitate se plaseaza intre 5 si 10 milioane de euro, in functie de pretul terenului", spune Günter Grieb, director general al Kaufland Romania. Bugetul pentru acest an prevede si cheltuielile dedicate extinderii sediului logistic al companiei, spune Grieb.

 

Kaufland s-a pozitionat pe piata romaneasca drept hipermarket de tip discount, avand magazine cu o suprafata intre 3.000 si 5.000 mp si o gama redusa de produse la preturi mici. Pe termen mediu, Kaufland doreste sa aiba o retea de 50 de magazine, dar Grieb afirma ca nu stie cand se va incheia faza de expansiune rapida. In definitiv, comenteaza directorul general al Kaufland, pe piata de origine (Germania) reteaua continua sa deschida si acum magazine, la 75 de ani de la prima inaugurare.

 

Pe locul al treilea in topul investitiilor din 2006 se plaseaza Auchan, care a deschis pana acum doar un singur hipermarket in Capitala, in urma unei investitii de 40 de milioane de euro. In 2007, Auchan candideaza la un loc fruntas in top, avand planificata o investitie de 160 de milioane pentru patru noi magazine - in Bucuresti (cartierul Berceni), Targu-Mures, Cluj-Napoca si Pitesti, conform directorului general al Auchan Romania, Regis Mougel. Cu toate acestea, Auchan nu este singurul investitor in spatiile unde este prezent, spre deosebire de "seniorul" pietei romanesti, Carrefour, care este proprietar al spatiilor in care functioneaza. Prin urmare, si investitiile directe sunt mai consistente, iar povara acestora apasa doar pe umerii retailerului, spre deosebire de Auchan, care a inaugurat primul magazin intr-un spatiu inchiriat.

 

Reteaua Carrefour numara acum sapte magazine, la sase ani de la intrarea pe piata, moment care a marcat si primul contact al cumparatorului roman cu reteta hipermarketului - magazin definit, pe scurt, ca avand "totul sub un singur acoperis". Francezii care au avut vreme de cativa ani avantajul primului venit pe piata anunta acum ca-si accelereaza ritmul de extindere, planuind sa deschida "cel putin trei magazine pe an", conform directorului de marketing al Carrefour, Andreea Mihai. Astfel, destinatiile pentru anul in curs sunt Iasi (cu doua magazine) si Cluj, investitia dedicata fiecarui hipermarket al retelei franceze fiind de aproximativ 20 de milioane de euro. Francezii vor apasa si mai adanc de-acum pe pedala extinderii, "pe de-o parte datorita puterii financiare a grupului", spune Mihai si, in al doilea rand, "datorita potentialului Romaniei, ritmului sau de crestere economica si integrarii sale in UE".

 

In 2006, reteaua lor a crescut cu doar doua magazine, dar chiar si asa Carrefour ramane liderul pietei de hipermarketuri in termeni de vanzari. Cifra de afaceri a companiei a depasit anul trecut 600 de milioane de euro, ceea ce inseamna o crestere de 39% fata de 2005. Astfel, conform ultimelor informatii oficiale, Carrefour s-a incadrat in previziunile facute la jumatatea anului trecut: desi cifra de afaceri pe Romania anuntata pe site-ul grupului francez (www.carrefour.com) a fost de 536 de milioane de euro, ea se referea "doar la rezultatele pe primele 10 luni ale anului trecut", a anuntat grupul intr-un comunicat de presa.

 

Febra deschiderilor nu este rezervata doar operatorilor de magazine de mari dimensiuni, ci a cuprins si companiile care au in portofoliu supermarketuri sau magazine cu discount. Reteaua Plus a deschis anul trecut 22 de magazine noi, investitia dedicata acestora fiind de 35 de milioane de euro. Bugetul alocat pentru anul in curs este si mai mare (45 de milioane de euro), deoarece compania vrea sa deschida 30 de magazine, investitia medie fiind de circa 1,5 milioane de euro. Compania, intrata pe piata in toamna anului 2005, marseaza pe strategia extinderii agresive "pentru a obtine in cel mai scurt timp o acoperire nationala si pentru a mari cota de piata", afirma Ioana Marginean, directorul de marketing al retelei. Dezvoltarea rapida a retelei are sens cu atat mai mult cu cat Plus poate exploata acum situatia primului venit, avand in vedere ca "in majoritatea oraselor mici si mijlocii comertul modern lipsea cu desavarsire", spune Marginean, referindu-se la zonele in care Plus a intrat deja. Extinderile ar trebui sa permita, conform reprezentantilor companiei atingerea pragului de break-even (cand compania devine profitabila) "la trei ani de la intrarea pe piata, adica in 2008".

 

Reteaua de supermarketuri Billa, membra a grupului german Rewe, aflata deja de ani buni pe profit - peste 11 milioane de euro in 2005 fata de 6,5 milioane in 2004 - s-a prins si ea in hora extinderii. Lantul numara acum 22 de magazine, din care patru deschise in 2006, iar pentru anul in curs, Wolfgang Janisch, director general al Billa Romania, se asteapta sa inaugureze "intre 8 si 10 magazine, dintre care trei sunt deja in constructie si patru sunt in faza de proiectare". Conform informatiilor din piata, investitia medie necesara pentru un supermarket este de 5 milioane de euro, ceea ce plaseaza bugetul Billa dedicat expansiunii intre 40 si 50 de milioane de euro pentru 2007.

 

Membra a aceluiasi grup german Rewe, si reteaua de magazine cash & carry Selgros isi continua expansiunea, desi 2007 nu marcheaza o accelerare vadita. Trei noi magazine, care se traduc in investitii de 45 mil. euro, urmeaza dupa un an in care lantul s-a marit cu doua magazine. Unul dintre cele mai importante avantaje ale extinderii rapide tine de "disponibilitatea terenurilor in zone potrivite, la preturi care - desi au crescut mult fata de anii trecuti - inca nu au ajuns la nivelul din Europa de Vest", spune Pia Krauss, director de marketing la Selgros Romania.

 

Dar strategia de extindere agresiva pune in umbra echilibrarea costurilor cu veniturile, iar accentul cade pe investitii - cat mai multe in timp cat mai scurt. De aceea, pe aceasta carte pot miza doar companiile cu forta financiara mare. De acest avantaj nu pot beneficia, spre exemplu, companii romanesti ca Pic sau Trident care - oricat de ambitioase ar fi planurile lor de extindere - nu au resursele financiare necesare. Cu atat mai dificila este dezvoltarea pentru o companie mica din comert cu cat nu doar banii sunt o problema. Dublarea numarului de magazine in cativa ani implica o cerere de forta de munca pe masura. "Gasirea si educarea oamenilor potriviti pentru magazine" este, in opinia directorului general al Billa Romania, cea mai mare dificultate a companiei.

 

Dar reversul medaliei este suficient de promitator pentru a gasi solutii in toate piedicile expansiunii: "dezvoltarea rapida asigura unei companii cele mai bune amplasamente", spune Janisch. Or, rolul jucat de amplasare este atat de important in retail, incat poate face diferenta intre pierdere sau profit. Un alt plus in favoarea extinderii rapide este dat de pretul platit pe terenul necesar unui magazin - pret cu atat mai redus cu cat un lant de magazine vine mai devreme sa solicite terenul respectiv. Reteaua real, spre exemplu, are deja "rezervate" spatii pentru inca 13 magazine, principalul avantaj al acestei strategii fiind, sustine John Rix, "faptul ca am obtinut cele mai bune spatii pentru magazine la cele mai bune preturi". Orice alta companie care se pregateste acum sa intre in orasele in care real si-a asigurat deja pozitiile va avea "o locatie mai putin buna, la un pret mai mare".

Urmărește Business Magazin

/actualitate/comertul-inghite-1-mld-euro-investitii-1008020
1008020
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.