Câtă cafea se consumă în România

Autor: Ioana Matei Postat la 31 octombrie 2017 3000 afişări

Piaţa cafelei în România a ajuns la circa 435 milioane euro în 2016, o valoare în creştere fată de anii anteriori, determinată de o putere de cumpărare mai mare a populaţiei, de eliminarea accizei în 2016 şi de dezvoltarea lanţurilor de cafenele în ultimii ani, potrivit informaţiilor companiei de consultanţă şi audit PwC România.

Câtă cafea se consumă în România

Conform Euromonitor, 60% din valoarea cafelei consumate este cafea naturală (din care 90% măcinată şi 10% boabe), restul fiind consumat ca şi cafea instant. Potrivit aceleiaşi surse, brandurile de cafea cel mai cumpărate de români sunt Jacobs (Jacobs Douwe Egberts) – cu o cotă de piaţă în retail de 27,1%, Doncafé (Strauss Group) - 23,6%, Nescafé (Nestlé) - 10%, Tchibo (Tchibo) - 6,8%, Amigo - 4,4%. Cafeaua ocupă de departe cea mai mare felie din rândul băuturilor calde în România, iar specialiştii organizaţiei spun că, întrucât această băutură este cel mai des consumată în context de socializare şi relaxare, vânzările domeniului (deopotrivă ca volum şi valoare) au fost stimulate de revenirea economiei şi de creşterea încrederii consumatorilor români. Totuşi, consumul de 2 kg per capita este scăzut, prin comparaţie cu alte ţări din Uniunea Europeană; şi creşterea puterii de cumpărare a rămas în urma avansului economic.

 

„Consumul de cafea per capita în România este cu aproximativ 60% mai mic decât media UE. Dacă în trecut consumul de cafea a fost afectat de perioada crizei, în viitor creşterea relativă a puterii de cumpărare în România, sentimentul de încredere în rândul consumatorilor, educarea consumatorilor, dezvoltarea cafenelelor specializate şi a segmentului “to go” sunt aşteptate să antreneze o creştere anuală medie a consumului per capita de aproximativ 2% în anii următori”, descrie tendinţele observate pe piaţa cafelei Diana Ionescu, manager în departamentul de consultanţă pentru management al PwC România.

Ionescu observă cum cantitatea de cafea consumată a scăzut după anul 2009 pe fondul crizei economice, s-a stabilizat începând cu anul 2012 şi şi-a reluat tendinţa crescătoare începând cu anul 2015. Creşterea volumului de cafea consumat în România în 2016 a fost estimată la mai mult de 2% faţă de anul anterior.

„Creşterea consumului a fost influenţată de creşterea puterii de cumpărare, scăderea TVA şi eliminarea accizei, de îmbunătăţirea încrederii consumatorilor şi de aparitia cafenelelor de tip nişă care oferă o mai bună educaţie clienţilor prin produsele şi experienţa oferite”, explică Ionescu.

Ea sesizează cum piaţa se bazează în continuare pe consumul de cafea acasă, pe când cea “out of home” este marcată de preţurile relativ mari. „Cu toate acestea, în viitor creşterea pieţei cafelei este aşteptată să vină din segmentul “out of home” care prinde amploare, atât în privinţa numărului de locaţii, cât şi în varietatea ofertei de produse”, explică Diana Ionescu.

De asemenea, specialista de la PwC observă că segmentul capsulelor a început sa fie explorat de consumatori, acest segment fiind marcat de existenţa unui număr din ce în ce mai mare de competitori şi de produse. Această tendinţă contribuie într-un mod activ la stabilirea unui standard mai înalt de calitate pentru consumator prin porţionarea şi metoda de preparare a acestui produs. Deşi volumul acestui segment rămâne încă mic relativ la volumul întregii pieţe (sub 1%), creşterea lui este de aproximativ 20% anual, potrivit PwC.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.