Bloomberg: Volkswagen este prea mare pentru ca politicienii germani să lase grupul să falimenteze

Autor: Anca Dumitrescu Postat la 02 octombrie 2015 103 afişări

Grupul Volkswagen este prea mare pentru a fi lăsat să falimenteze, fiind prea important pentru prosperitatea naţională a Germaniei ca scandalul emisiilor să fie ignorat de Guvern şi politicieni, comentează Bloomberg.

În parte, este vorba de rolul emblematic al Volkswagen, ca simbol al redresării economice a ţării, după regimul nazist şi distrugerile provocate de al doilea Război Mondial.

Angel Merkel, care a crescut în comunism în Germania de Est, a spus că prima ei maşină după căderea zidului Berlinului în 1989 a fost un VW Golf.

În cea mai mare parte, este vorba despre locuri de muncă: circa o treime din cei aproape 600.000 de angajaţi ai VW sunt în Germania, în afară de angajaţii lanţului de furnizori.

Pentru VW, pe de altă parte, apropierea de puterea politică este trecută în statut.

Când statul german a privatizat compania în 1960, landul Saxonia Inferioară, unde este localizat producătorul auto, a păstrat o participaţie minoritară de control (20%) şi un loc în consiliul de supraveghere.

Viitorii preşedinţi, cancelari şi membri ai Guvernului şi-au impus voinţa politică în acest land având alături VW.

Aceste legături politice şi economice fac ca scandalul VW să fie un pericol mult prea mare pentru prosperitatea naţională pentru ca Guvernul să fie un observator neutru.

"Este important pentru Guvernul german să analizeze scenarii pentru cel mai prost deznodământ", a declarat Stefan Bratzel, director pentru cercetări în domeniul auto la Universitatea pentru Ştiinţe Aplicate din Bergisch Gladbach, Germania.

Între opţiunile lui Merkel se află susţinerea landului Saxonia Inferioară de a-şi creşte participaţia la VW sau stimulente fiscale pentru promovarea automobilelor electrice, consideră Bratzel.

Deocamdată, Merkel s-a limitat să ceară producătorului auro să rezolve rapid problema, iar atitudinea cancelarului arată reticenţa oficialilor guvernamentali de a exercita o influenţă directă în companii private, potrivit unei persoane apropiate situaţiei.

Sursa a precizat că amploarea totală a scandalului nu este clară încă.

"Sigur că guvernele Germaniei ţin seama de interesele de afaceri. Totuşi, dacă te uiţi la Franţa, legăturile dintre companii şi pliticieni sunt mult mai apropiate decât în Germania", a declarat Marcel Fratzscher, directorul institutului DIW din Berlin.

Capitalizarea a piaţă a VW a scăzut cu 35% de la declanşarea scandalului, iar grupul ar putea să nu îşi permită acest lucru, dacă situaţia se va deteriora în continuare.

Bratzel a făcut referire la posibile asemănări cu cazul General Motors, producătorul american salvat de Guvernul american în timpul crizei financiare.

În timp ce creşterea participaţiei statului la VW, fără încălcarea legislaţiei europene în domeniul ajutoarelor de stat, este o opţiune, grupul este într-o situaţie mai bună decât General Motors, iar deocamdată nu există riscul ca producătorul auto să aibă dificultăţi financiare serioase, consideră Bratzel.

Mai degrabă criza ar putea da Guvernului oportunitatea de a promova mai puternic automobilele electrice, a adăugat analistul.

Merkel are experienţă în intervenţiile pentru industria auto. În 2013, cancelarul a diluat legislaţia europeană în domeniul controlului poluării, care avea rolul de reducere a emisiilor de dioxid de carbon ale automobilelor, acţiune pentru care a fost lăudată de asociaţia germană VDA.

Şeful Guvernului de la Berlin şi-a explicat atunci decizia prin faptul că locurile de muncă trebuie protejate, iar baza industriei germane nu trebui slăbită.

Automobilele au reprezentat aproape 20% din exporturile totale ale Germaniei de anul trecut, de circa 1.500 de miliarde de dolari.

În privinţa Volkswagen, cancelarii germani nu intervin în deciziile companiilor. Dar participaţia landului Saxonia Inferioară la VW a atras politicieni de rang înalt în board-ul grupului, inclusiv pe predecesorul social-democrat al lui Merkel, Gerhard Schroeder.

Schroeder, care a făcut parte din consiliul de supraveghere al VW timp de opt ani, ca premier al landului, era cunoscut drept "cancelarul auto", când a condus Germania în perioada 1998-2005, datorită apropierii sale de această industrie.

Sigmar Gabriel, care l-a succedat pe Schroeder ca premier al Saxoniei Inferioare şi membru în board-ul VW, este în prezent vicecancelar şi ministru al Economiei. Gabriel conduce şi Partidul Social-Democrat, partenerul de coaliţie al lui Merkel.

Un alt apropiat al lui Schroeder, Thomas Steg, fost ofiţer de presă pentru SPD în Saxonia Inferioară, a fost purtător de cuvânt al Guvernului german în timpul primului mandat al lui Merkel. Ulterior, Steg şi-a înfiinţat propria companie de PR, iar în prezent reprezintă VW.

Omologul său de la grupul Daimler, Eckart von Klaeden, s-a alăturat companiei auto direct de la cancelaria Germaniei, unde a fost consilier senior pentru Merkel.

Scandalul din jurul VW a izbucnit în această lună în Statele Unite, compania fiind acuzată că se foloseşte de un soft care reduce nivelul noxelor la unele modele diesel, în timpul testelor oficiale.

Grupul a recunoscut ulterior că circa 11 milioane de vehicule din întreaga lume sunt dotate cu acest soft şi a anunţat că le va rechema pentru înlăturarea softului şi unele modificări tehnice. VW trebuie să prezente autorităţilor din Germania un plan de rezolvare a crizei, până pe 7 octombrie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
VW,
POLITICIENI,

Citeşte pe comedymall.ro

/actualitate/bloomberg-volkswagen-este-prea-mare-pentru-ca-politicienii-germani-sa-lase-grupul-sa-falimenteze-14785703
14785703
comments powered by Disqus
Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu } Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu }

Într-un articol de copertă recent scriam despre viaţa angajaţilor în open space – observam cât de mici sunt spaţiile alocate angajaţilor în birourile din România, cât de greu este să ne adaptăm la obiceiurile colegilor şi cum, de multe ori, simţim nevoia să facem de acasă lucrurile importante pentru muncă. A trecut doar o lună de atunci, iar glumele „colegului de bancă'' au devenit amintiri, iar open space-ul pare să fi intrat la capitolul istorie. Ce înseamnă experimentul global al muncii de acasă şi care sunt posibilele urmări ale acestuia?

vezi continuarea
ZF.ro
Toate planurile au fost date peste cap. Criza care vine din China Toate planurile au fost date peste cap. Criza care vine din China
Situaţia ciudată: Cel mai nou pacient bolnav de COVID-19 dă peste cap tot ce ştiam. Cum s-a putut întâmpla asta
Mediafax
Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus
Top 10 ţări care îşi vor reveni cel mai rapid la finalul pandemiei de coronavirus, potrivit analiştilor
MonitorulApararii
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
MonitorulPartidelor
Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel” Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel”
Demisie „fulger”. Un medic chirurg va conduce Ministerul Sănătăţii. Cine este Nelu Tătaru, propus să preia funcţia după plecarea lui Costache
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo... COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo...
Dr. Tudor Ciuhodaru atentioneaza ca virusul (Covid-19) rezista minim 30 de minute in aer dupa eliminarea sursei infectiei si peste cinci zile pe piele

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.