Argument Cele mai inovatoare companii din România. România şi inovaţia, între potenţial şi inerţie

Autor: Ioana Matei Postat la 13 octombrie 2025 49 afişări

Argument Cele mai inovatoare companii din România. România şi inovaţia, între potenţial şi inerţie

„Într-o lume tot mai mică, inovaţia este motorul care propulsează societăţile înainte” - aceasta a fost premisa de la care BUSINESS Magazin a lansat, acum 12 ani, catalogul dedicat companiilor care inovează în România. Între timp, am trăit „revoluţii” care au schimbat cursul omenirii – energia regenerabilă începe să devină coloana vertebrală a economiilor dezvoltate, editarea genetică prin tehnologia CRISPR promite tratamente care păreau imposibile acum un deceniu, să îţi încarci maşina electrică nu mai e SF, iar misiunile spaţiale private transformă cosmosul dintr-un domeniu rezervat guvernelor într-o nouă frontieră antreprenorială. În paralel, companii româneşti precum UiPath, Bitdefender sau eMAG au demonstrat că inovaţia nu este doar apanajul Silicon Valley, ci poate lua naştere şi într-un cartier din Bucureşti sau într-un incubator din Cluj. În alte colţuri ale lumii, însă, războaiele arată fragilitatea civilizaţiei, iar resurse fundamentale, precum apa şi hrana, devin obiect al inovaţiei. România se află undeva la mijloc – şi cred că am spus asta aproape anual, în cadrul acestui catalog şi evenimentului dedicat inovaţiei – atât geografic, cât şi în ceea ce priveşte nivelul de dezvoltare.

În ultimii ani, România a început să fie privită — tot mai des — nu doar ca o piaţă de consum, ci şi ca un spaţiu cu potenţial inovator.

Cu toate acestea, poziţia ţării noastre în clasamentele globale ale inovaţiei reflectă o realitate ambivalentă, care se plasează între performanţe promiţătoare în unele domenii şi blocaje în altele. Cea mai recentă ediţie a Global Innovation Index (GII) plasează România pe locul 49 din 139 de economii în 2025. Analiza arată că performăm mai bine în „output”-ul de inovaţie (rezultate) decât în „input”-uri (resurse, infrastructură, instituţii). În raportul European Innovation Scoreboard 2025, România figurează ca „Emerging Innovator”, cu o performanţă de 37,7% din media UE, ocupând locul 27 între statele membre UE. Aşadar, nu suntem în coada clasamentului global, dar nici în zona de performanţă consistentă sau, cu alte cuvinte, avem potenţial, dar şi inerţie. Mediul privat reuşeşte să aducă idei şi soluţii noi pe piaţă, însă inovaţiile capabile să „revoluţioneze lumea” sunt rare. De 12 ani, acest catalog are rolul de a arăta că, dincolo de cifre şi statistici, există companii şi oameni care fac lucrurile altfel, care găsesc soluţii acolo unde părea imposibil, care nu aşteaptă ca schimbarea să vină de la alţii. Din experienţa noastră, inovaţia românească există, creşte, dar are nevoie de recunoaştere, capital şi curaj pentru a trece graniţele. Aşteptăm cu nerăbdare proiectele voastre şi sperăm că nu va mai fi nevoie de încă un deceniu pentru ca inovaţiile româneşti să îşi găsească locul, la fel de natural, în rândul celor care schimbă lumea.


România şi inovaţia – cifre cheie:

• Locul 49 din 139 de economii în Global Innovation Index 2025

• Locul 27/27 în UE, categoria „Emerging Innovator”, cu 37,7% din media UE (European Innovation Scoreboard 2025)

• Sub 0,5% din PIB pentru cercetare şi dezvoltare (vs. media UE de 2,3%)

• Top centre de inovare: Bucureşti, Cluj, Timişoara

• Principale provocări: instituţii slabe, investiţii reduse în R&D, lipsa colaborării universităţi–industrie


Metodologie

BUSINESS Magazin a lansat a 12-a ediţie a catalogului „Cele mai inovatoare companii din România”, ce cuprinde proiecte inovatoare, concepute sau aplicate de companiile din România în varii domenii: în ediţia din acest an le-am clasat în direcţiile – inovaţii tehnice, de marketing, de produs. Proiectul a fost lansat pornind de la premisele că inovaţia este, într-o lume tot mai mică, cheia dezvoltării viitoare. În vederea selectării proiectelor, BUSINESS Magazin a trimis solicitări companiilor din mediul românesc de afaceri, cu care am lucrat în ultimul an, şi a ales, de asemenea, inovaţii apărute pe parcursul anului 2025 în paginile revistei. Pentru a fi eligibilă, o inovaţie trebuia să respecte următoarele criterii: să fie dezvoltată în România sau piaţa locală să fi fost printre primele unde aceasta a fost implementată şi să fi generat rezultate cuantificabile până în prezent şi/sau să existe previziuni referitoare la rezultate.


Ioana Matei este editor-şef, BUSINESS Magazin

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.