ANALIZA: Cu pedala la podea

Postat la 10 decembrie 2005 1 afişăre

BCR Leasing: in sapte luni, mai mult decat in tot anul trecut. Romexterra Leasing, in primul semestru, 80% din intreg anul 2004. UniCredit Leasing, dublu in prima jumatate. Iar acestea nu sunt singurele firme de leasing care au anuntat in acest an rezultate peste asteptari. Pana unde va urca piata de leasing in 2005?

BCR Leasing: in sapte luni, mai mult decat in tot anul trecut. Romexterra Leasing, in primul semestru, 80% din intreg anul 2004. UniCredit Leasing, dublu in prima jumatate. Iar acestea nu sunt singurele firme de leasing care au anuntat in acest an rezultate peste asteptari. Pana unde va urca piata de leasing in 2005?

De la zero la doua miliarde de euro in doar opt ani. Trei cifre care definesc foarte pe scurt evolutia uneori exploziva, alteori cu sincope, a pietei de leasing. In 2004, valoarea totala a contractelor de leasing s-a ridicat la peste 1,8 miliarde de euro, potrivit estimarilor Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). Previziunile - deocamdata prudente - mizeaza pentru acest an pe o crestere de 30-40%, ceea ce ar face ca piata sa depaseasca semnificativ bariera celor doua miliarde de euro.

Cu o valoare de 2,3-2,5 miliarde de euro, piata de leasing ar intra astfel intr-un club destul de elitist. Nu foarte multe sectoare de activitate din economia romaneasca se pot lauda cu cifre de afaceri cumulate de doua miliarde de euro. Astfel, valoarea totala estimata a contractelor de leasing semnate in Romania ar putea fi in 2005 dubla fata de intreaga productie de mobila si mai mare decat afacerile tuturor operatorilor de telefonie mobila la un loc.

Impresionant? Nu pentru toata lumea. Chiar si aceasta valoare este departe de potentialul de 4-5 miliarde de euro pe care il avanseaza unii dintre jucatorii din piata.

Si chiar dupa rezultatele anuntate de cativa dintre cei mai importanti actori in piata de leasing, companiile din piata raman prudente in estimari. BCR Leasing, UniCredit Leasing sau Romexterra Leasing aproape si-au dublat vanzarile la jumatatea anului, alte companii mari (ca Raiffeisen Leasing sau Tiriac Leasing) si-au revizuit in sens pozitiv estimarile, dar nu vom asista in acest an la o dublare a pietei de leasing, spun analistii.

"Este o crestere peste asteptari, dar nu cred ca vom inregistra o explozie a pietei leasingului", spune Cornel Coca Constantinescu, presedintele ASLR si director general al Romexterra Leasing. Reprezentantul ASLR este chiar usor ingrijorat de eventualitatea unei cresteri fara precedent. "Tot ce creste brusc ridica un semn de intrebare. Eu zic ca va fi excelent daca piata va creste cu 30%."

Apropo de semne de intrebare - cum s-a ajuns totusi la astfel de rezultate in primele luni ale anului?De ani de zile, leasingul aproape ca se identifica cu vanzarea de autovehicule, fie ca este vorba de autoturisme sau de vehicule comerciale. Potrivit raportului ASLR, anul trecut 92,67% din contractele de leasing incheiate au vizat cumpararea de automobile.

Iar piata auto a crescut si ea mult peste asteptari in 2005. Vanzarile de masini din primele sase luni s-au apropiat de 130.000 de unitati, cat in tot anul 2003 si cu peste 60% mai mult decat in primul semestru al anului trecut. Insa, din acest an, din ce in ce mai multe companii au sesizat ca leasingul nu este doar o varianta de cumparare a masinilor, ci si o foarte buna oportunitate pentru a finanta achizitia de utilaje.

Iar leasingul de echipamente pare a fi motorul cresterii din prima parte a anului. Din totalul bunurilor finantate in acest an de Raiffeisen Leasing, echipamentele reprezinta 16,5%, dublu fata de ponderea detinuta anul trecut. Segmentul finantarii de echipamente si utilaje a crescut ca pondere si in portofoliul BCR Leasing pana la 20%, iar jumatate din contractele UniCredit Leasing sunt tot finantari de echipamente. Uneori, anumite tipuri de utilaje domina portofoliul firmelor de leasing. In cazul Romexterra Leasing, echipamentele de foraj petrolier au reprezentat in acest an circa 80-85% din totalul contractelor.

"Pe langa sectorul auto, piata de leasing a crescut pe fondul majorarii interesului pentru achizitia de echipamente", spune Cornel Coca Constantinescu.

Oficialii Motoractive Leasing considera ca, in perioada urmatoare, diversificarea cererii de echipamente va duce la cresterea ponderii acestora in portofoliul companiei. "Inasprirea conditiilor de creditare a determinat mai multe firme sa apeleze mai degraba la leasing pentru finantarea investitiilor in defavoarea creditelor", crede Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociatiei de Leasing Bancar (ALB). Aceasta asociatie grupeaza noua dintre societatile de leasing afiliate bancilor si detine, potrivit propriilor estimari, o cota de circa 50% din piata de leasing din Romania.

Ahciarliu afirma ca, de altfel, chiar membrii ALB si-au propus sa-si diferentieze portofoliile, astfel incat autovehiculele sa nu mai aiba ponderi atat de mari in numarul de contracte semnate. Iar principalul motiv ar fi ca, in cazul finantarii de echipamente, pe langa cererea in crestere, si marjele sunt mai mari.

Un alt factor important pentru avansul pietei de leasing il constituie si extinderea retelelor teritoriale ale companiilor de profil. Iar competitia in teritoriu este din ce in ce mai dura, apreciaza analistii. De fapt, leasingul calca pe urmele altor servicii financiare. Dupa dezvoltarea puternica a retailului bancar, cresterea exploziva a creditului de consum, este randul leasingului sa fie din ce in ce mai prezent pe piata romaneasca.

Mai mult, firmele din domeniu asteapta o modificare a legislatiei, care ar putea da un nou impuls pentru expansiune. In proiectul de lege aflat in discutie cu legiuitorii vor fi clarificate sau introduse noi operatiuni, precum "sub lease", "sale lease back" si "leasing sindicalizat". Acestea ar permite companiilor sa-si diversifice si mai mult gama de servicii oferite.

In plus, analistii mizeaza pe dezvoltarea unor domenii precum leasingul imobiliar, care pana acum nu a atras atentia decat printr-un caz neplacut - intrarea in incapacitate de plata a MTS Leasing, cel mai agresiv promotor al acestui tip de activitate. Chiar si cu unele probleme de natura legislativa, piata de leasing a crescut puternic in opt ani. Dupa startul relativ timid din 1998, anul urmator celui in care a fost introdusa legislatia privitoare la activitatea de leasing, au urmat trei ani cu cresteri explozive care au dus la dublarea valorii contractelor de la an la an.

Apoi, primul regres, in 2002, cand - parca speriata de posibilitatea de a depasi pragul miliardului de euro - piata de leasing a scazut cu 7%. Insa societatile de leasing si-au regasit suflul in anul urmator, cand valoarea contractelor a crescut cu peste 50%, pana la 1,4 miliarde de euro.

Anul 2004 a confirmat trendul crescator, alte 400 de milioane de euro adaugandu-se la portofoliul firmelor de profil. Aceasta evolutie a avut loc in conditiile in care leasingul a trebuit sa depaseasca un impediment psihologic, si anume preferinta pentru proprietate a clientului roman. In cadrul unui contract de leasing, finantatorul este proprietarul bunului pana la achitarea in totalitate a ratelor, beneficiarul avand doar dreptul de a-l utiliza si de a-l cumpara la final prin achitarea valorii reziduale.

Este drept ca si pe fondul unei lipse de posibilitati financiare, cei aproape 50.000 de clienti, care aveau contracte in derulare in 2004, au inteles ca profita mai mult din exploatarea unui bun decat din detinerea acestuia. Numarul de clienti este in continua crestere, valoarea contractelor creste la randul ei, pragul de doua miliarde pare ca va fi depasit, legislatia va fi, intr-un final, modificata.

Ramane o singura intrebare fara raspuns pentru moment: cand va ajunge piata de leasing la potentialul de 4-5 miliarde de euro?

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ANALIZA: Cu pedala la podea
/actualitate/analiza-cu-pedala-la-podea-1005211
1005211
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.