Opinie Mihaela Feodorof: dezvoltare „Tailor Made"

Postat la 25 iulie 2013 275 afişări  

Modelele de succes ale unora pot fi oricând urmate, dar asta nu garantează şi reuşita la acelaşi nivel pentru succesor.

Opinie Mihaela Feodorof: dezvoltare „Tailor Made"
Opinie Mihaela Feodorof: dezvoltare „Tailor Made"

MIHAELA FEODOROF (EXECUTIVE COACH, YOURWAY COUNSELING)



Mi-am pus întrebarea deseori, mai întâi din scaunul de client, ce model de dezvoltare organizaţională mi-ar garanta rezultatele aşteptate. Mai ales că rolul pe care îl aveam era unul exclusiv dedicat dezvoltării prin oameni, necunoscutele se multiplicau pe măsură ce avansam în propuneri. Fiecare membru al unei echipe are nevoile sale. La T0 (zero), să zicem la angajare şi în primul an de la aceasta, salariatul se aşteaptă ca angajatorul să vină în întâmpinarea lui cu o parte din programele standard şi astfel să i le satisfacă. La rândul său, angajatorul are sistemele sale de compensaţii şi beneficii, training şi salarizare  de cele mai multe ori bine puse la punct, care să răspundă nevoilor majoritare ale salariaţilor.

Rememorând variantele alese, fără îndoială cei mai mulţumiţi angajaţi rămâneau însă tot cei gestionaţi individual.
Din perspectiva consultantului extern am găsit şi mai multe argumente pentru programe de dezvoltare organizaţională ajustate pe nevoile clientului. Toate discuţiile pleacă de la oamenii din companie, de la sentimentul CEO-ului, GM-ului sau chiar acţionarului că „se poate mai mult, mai bine„ şi că „parcă nu mai ştim pe ce butoane să apăsăm ca să funcţionăm eficient„. Printre nemulţumiri şi tensiuni, toţi ştim că în spatele tuturor mecanismelor stau oamenii care îşi fac loc în casetuţele organigramei.

Fiecare locuitor al pătrăţelului, de la orice nivel ierarhic, de sus în jos, dar şi invers, are cu siguranţă câteva procente din potenţialul său neutilizate.De ce? Cine ar face o asemenea risipă când tocmai ce am discutat despre eficienţă? Ca să nu mai aducem vorba de profitul net, atât de cântărit la închiderea anului!

Povestea acestei „pierderi„ greu de cuantificat stă în modelul standard pe care toate organizatiile caută să-l îmbrace. Acela în care fiecare potenţial locuitor al pătrăţelului, din varii considerente, renunţă de bună voie la o parte din aşteptările sale bazându-se pe principiul „nu le poţi avea pe toate„. Răspuns corect, până la un punct.Ce ar fi însă dacă aceste nevoi puse „în aşteptare„ ar fi reevaluate după un răstimp rezonabil, astfel încât neîmplinirea lor să nu se transforme în frustrări?

Flexibilitatea şi armonia unei structuri sunt asigurate de ingredientele unice ale oamenilor-cheie pe umerii cărora se susţine. Altfel spus, oamenii împliniţi, personal şi profesional, care se simt „ca peştele în apă„ pe locul lor din organigramă. Pare un vis frumos. În esenţă este un model concret de redesign organizaţional pe care lucrez de la un client la altul, indiferent de cultura acestuia. Pentru că atunci când materia primă pe care o prelucrezi este potenţialul oamenilor din companii, orice model validat teoretic prin lucrările de management publicate în decursul timpului se poate clătina.

Natura umană este supusă permenant schimbărilor, iar capacitatea acesteia de a face faţă provocărilor pune în lumină dimensiunea dezvoltării individuale şi implicit a organizaţiei pentru care lucrează. Aşadar, cum aş putea să propun unui client un model „de haină„ în care organizaţia sa nu se va simţi confortabil, fie că e strâmtă, prea lejeră sau pur şi simplu în dezacord cu ceea ce vrea să transmită la acel moment pieţei în care activează?

Cred însă cu tot sufletul de executive coach că putem contrabalansa comportamente limitative cu un exerciţiu structurat de dezvoltare înlocuind planificarea cu inovaţia şi dând astfel organizaţiei o şansă în plus pentru a supravieţui vremurilor. Pentru că de câţiva ani avem dovada vie că orice model organizaţional anchilozat în istorie conduce la nereuşite. Mai ştiu din experienţă că atunci când oferi angajaţilor posibilitatea să-şi utilizeze întreg potenţialul, conştientizând utilitatea fiecăruia în companie, îi vei reîntâlni cu zâmbetul pe buze în pofida efortului depus. Pentru că implicarea  acestuia pentru a dovedi cine este ca plusvaloare în organizaţie nu are satisfacţii în plan financiar personal, ci în rezultate profitabile.

A nu lua nicio decizie, în locul uneia perfectibile, este cu siguranţă o alegere greşită. A bate pasul pe loc după mai bine de patru ani în care alte organizaţii au devenit mai adaptabile este un studiu de caz pentru următoarele teorii de management care vor fi scrise. Cine vrea să apară în manualele de management ale secolului XXI ar trebui să accepte pentru organizaţia pe care o conduce un model diferit, pregătit şi ajustat oamenilor cu care-şi împarte povestea care se va scrie.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/opinii/opinie-mihaela-feodorof-dezvoltare-tailor-made-11156303
11156303
comments powered by Disqus
In vino veritas In vino veritas

Licoarea lui Bacchus a cucerit de-a lungul anilor papilele gustative ale pasionaţilor de vin şi a câştigat un loc de cinste şi în portofoliile unora dintre cei mai importanţi oameni de afaceri din lume. Unii au investit în podgorii pe colinele din Toscana sau Bordeaux, în timp ce alţii au pariat pe colecţii de sute sau mii de sticle a căror valoare creşte odată cu vârsta şi al căror randament este similar cu cel al aurului sau al operelor de artă.

vezi continuarea
ZF.ro
Cei mai bogaţi fotbalişti ai planetei şi averile lor: Deşi Neymar a fost cel mai scump transfer din istorie, nu este cel mai bogat jucător. Surpriza clasamentului Cei mai bogaţi fotbalişti ai planetei şi averile lor: Deşi Neymar a fost cel mai scump transfer din istorie, nu este cel mai bogat jucător. Surpriza clasamentului
ONE.ro
"A murit o parte din mine". Giulia, despre despărţirea de Huidu "A murit o parte din mine". Giulia, despre despărţirea de Huidu
Poză de familie. Fiul Alexandrei Dinu, cu fratele cel mic în braţe
Cum arăta Mihaela Rădulescu la plajă acum aproape 20 de ani
Descopera.ro
Everest NU mai este cel mai ÎNALT MUNTE din lume. Cercetătorii au descoperit şi alte ''înălţimi'' - FOTO Everest NU mai este cel mai ÎNALT MUNTE din lume. Cercetătorii au descoperit şi alte ''înălţimi'' - FOTO
Cum au UCIS americanii mii de români în doar câteva minute. ''Nimeni nu a scăpat neatins. Priveliştea e SFÂŞIETOARE''. Imagini VIDEO în premieră
Filmul care a SCANDALIZAT Biserica ortodoxă. ''A fost un SFÂNT. Este o blasfemie'' - VIDEO
Go4it.ro
Microsoft a publicat o imagine de fundal pentru Bing.com care includea un detaliu nedorit Microsoft a publicat o imagine de fundal pentru Bing.com care includea un detaliu nedorit
Milioane de oameni le folosesc pe telefoane, dar totul este o mare ESCROCHERIE. Iată de ce sunt şanse mai mari să te îmbolnăvească prietenul cu care ieşi la bere decât telefonul tău mobil
Motorola a brevetat display-ul care se „vindecă” singur
Csid.ro
Scuze sau sex? Ce preferă bărbaţii după o ceartă Scuze sau sex? Ce preferă bărbaţii după o ceartă
De ce ajung femeile să aibă probleme în viaţa sexuală
Istoria vibratorului în imagini

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.