STUDIU DE CAZ: Ce au în comun cafeaua, IT-ul şi avioanele

Autor: Anca Barbulescu Postat la 13 martie 2013 267 afişări

Antreprenorul, managerul şi investitorul Marius Ghenea redeschide cafenelele Testa Rossa, un business la care a renunţat în 2009 după un an de existenţă pe piaţă. Ce s-a schimbat?

CONTEXTUL: Din peisajul bucureştean au dispărut în ultimii patru ani peste 60 de cafenele. Domeniul a fost afectat de criză şi de scăderea puterii de cumpărare a românilor, dar s-a lovit şi de probleme precum chiriile prea mari sau preţurile neadaptate noii realităţi economice. Centrul istoric a răsturnat însă situaţia în ultima perioadă - peste 150 de localuri generează anual afaceri de 150-200 de milioane de euro, cifre estimate doar să crească.

DECIZIA: După ce a închis în 2009, după nici un an de existenţă, cafenelele Testa Rossa, un pariu făcut aparent într-un moment nepotrivit, omul de afaceri Marius Ghenea redeschide prima cafenea sub acest brand în centrul istoric al Capitalei, cu o investiţie de jumătate de milion de euro.

EFECTELE: Conceptul reinventat al cafenelelor Network Lounge Bar & Club by Testa Rossa Caffe, care aduc în plus un lounge bar şi club, vor atinge pragul de profitabilitate cel mai probabil începând cu debutul sezonului cald, dacă nu chiar mai devreme, după cum apreciază Marius Ghenea.


OMUL DE AFACERI MARIUS GHENEA, cunoscut în România ca antreprenor prin lanţul de magazine online sub umbrela Fit Distribution, ca investitor în serie şi de-a lungul timpului ca manager al unor companii precum Flanco şi Flamingo sau, mai recent, ca membru al consiliului de administraţie al operatorului aerian Tarom, revine pe piaţa cafenelelor. Decizia vine la trei ani după ce a închis cele două cafenele deţinute în România pe fondul problemelor din economie şi al poziţionării mai puţin potrivite, dar noul spaţiu are acum toate şansele să atingă pragul de profitabilitate în nici jumătate de an de la deschidere.

Conceptul reinventat Network Lounge Bar & Club by Testa Rossa Caffe al cafenelelor Testa Rossa pe care le-a deschis prima dată în 2008, chiar înaintea crizei, şi le-a închis apoi aproape un an mai târziu, este acum pariul pe care-l face Marius Ghenea pe o piaţă care nu numai că dă semne de revenire, dar pe alocuri se poate spune chiar că duduie.

MAI PRECIS, OMUL DE AFACERI A INAUGURAT LA ÎNCEPUTUL ACESTUI AN SPAŢIUL DIN CENTRUL ISTORIC AL CAPITALEI, principalul pol de atracţie pentru jucătorii din domeniul restaurantelor, cafenelelor sau barurilor, cu 150 de localuri care generează afaceri anuale de aproximativ 150-200 de milioane de euro. Nu este doar cafenea, ca parte a francizei Testa Rossa deţinute dinainte de Ghenea, ci şi lounge bar şi club, business propriu al antreprenorului împreună cu partenerul Cristian Iorga. "Este un concept nou, integrat", explică el despre localul amplasat pe două etaje în spatele Hanului lui Manuc, care a necesitat o investiţie de 500.000 de euro. Componenta de caffe-bar are o capacitate de 60 de locuri, dintre care 30 la masă, Network Lounge Bar & Club are 200 de locuri, dintre care 80 la masă, iar în sezonul cald urmează să fie deschisă şi terasa cu 100 de locuri. De precizat că dincolo de concept, una dintre schimbările notabile aduse fostelor cafenele sub acest brand este faptul că în meniu se regăsesc inclusiv preparate culinare din bucătăria de tip fusion între cea europeană şi cea asiatică, noul model fiind adaptat pentru toate opţiunile de divertisment în orice moment al zilei. Deocamdată, planurile pentru Testa Rossa se limitează la acest proiect pilot, însă este luată în calcul extinderea şi în alte zone, reţeaua putând să depăşească 10 cafenele în următorii cinci ani. Cafeneaua actuală "va atinge cu siguranţă pragul de profitabilitate odată cu debutul sezonului cald, dacă nu chiar mai devreme", spune Ghenea, oferind o dimensiune a afacerii şi a potenţialului de creştere pe care îl are, cu amendamentul că este încă prea devreme de dat cifre exacte.

CE L-A DETERMINAT ÎNSĂ PE MARIUS GHENEA SĂ REPORNEASCĂ AFACEREA BAZATĂ PE FRANCIZA GRUPULUI AUSTRIAC WEDL? Răspunsul vine în primul rând din faptul că existau deja o serie de active pentru care investiţiile fuseseră realizate în trecut, iar aici e vorba nu doar de contractul de masterfranchise, dar şi de anumite echipamente. În al doilea rând, criza în această industrie pare să se mai fi disipat, cu atât mai mult în centrul istoric al Capitalei, unde, în weekend, nu mai e loc nici să arunci un ac, iar abordarea antreprenorului este de astă dată cu totul alta. Iarna, de exemplu, zona atrage 15.000 de persoane în cursul săptămânii şi 20.000 în weekend, pe când vara cifrele urcă la 30-40.000 în zilele lucrătoare şi 60.000 la sfârşit de săptămână.

Despre prima încercare cu cafenelele Testa Rossa, Marius Ghenea spune că "au fost locaţii nepotrivite la momentul nepotrivit". Deschiderea s-a petrecut chiar în perioada de debut a crizei, iar cafenelele erau amplasate în două malluri bucureştene - Băneasa Shopping City şi Liberty Mall, de unde a plecat în trecut şi Starbucks - un obstacol în a atinge un public larg şi constant cum se întâmplă cu cafenelele stradale bine amplasate. Încă de la închiderea celor două cafenele, omul de afaceri şi-a dezvăluit intenţia de a căuta spaţii stradale pentru acest concept, plan care s-a concretizat însă de-abia acum.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
studiu de caz,
finantare,
antreprenori,
tineri
/analize/studiu-de-caz-ce-au-in-comun-cafeaua-it-ul-si-avioanele-10663795
10663795
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.