Val de concedieri şi restructurări în industria auto: Valeo trage semnalul de alarmă asupra unei crize care ameninţă Europa, cerând intervenţia urgentă a Bruxelles-ului pentru a salva locurile de muncă şi lanţurile valorice strategice

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 24 noiembrie 2025 33 afişări

Val de concedieri şi restructurări în industria auto: Valeo trage semnalul de alarmă asupra unei crize care ameninţă Europa, cerând intervenţia urgentă a Bruxelles-ului pentru a salva locurile de muncă şi lanţurile valorice strategice

Producătorul francez de componente auto Valeo avertizează că industria trece printr-o „transformare darwinistă” şi susţine că, în lipsa unor măsuri ferme din partea Bruxelles-ului împotriva concurenţei chineze, majoritatea concedierilor viitoare ale companiei vor lovi Europa, scrie Financial Times.

Directorul general Christophe Périllat a declarat pentru FT că declinul pieţei auto impune „o optimizare continuă şi o adaptare permanentă”. El a precizat că Valeo nu a încheiat încă procesul amplu de restructurare care a dus la închiderea a 38 de unităţi între 2022 şi 2025, perioadă în care compania a deschis doar patru noi locaţii.

Avertismentul vine în momentul în care Comisia Europeană se pregăteşte ca, pe 10 decembrie, să răspundă solicitărilor industriei — inclusiv celor venite din partea Valeo — de a reconsidera obiectivul de a interzice vânzarea motoarelor termice începând din 2035 şi de a introduce reguli mai stricte privind conţinutul de producţie europeană în automobile.

Asociaţia Clepa, care reprezintă furnizorii europeni de componente auto, avertizează că până la 350.000 de locuri de muncă ar putea dispărea până în 2030 dacă Uniunea nu intervine.

„Trebuie să revitalizăm piaţa.

Nu putem lăsa industria auto europeană să se prăbuşească, şi cred că încă putem schimba direcţia”, a spus Périllat, adăugând că este „optimist” cu privire la un eventual sprijin din partea Bruxelles-ului.

În ultimii ani, mari furnizori europeni precum Michelin şi Forvia în Franţa sau Bosch în Germania au făcut concedieri masive pentru a face faţă declinului, iar pierderile de locuri de muncă din 2024 au fost mai mult decât duble faţă de anii precedenţi.

Sectorul a fost puternic afectat şi de disfuncţiile din lanţurile de aprovizionare, în special cele legate de producătorul de cipuri Nexperia, companie cu sediul în Olanda, dar controlată de China. Preluarea temporară a controlului de către statul olandez a provocat represalii din partea Beijingului, care a limitat exporturile de cipuri către Nexperia. Intervenţia guvernului olandez a fost suspendată săptămâna trecută.

Valeo a fost afectată, însă Périllat spune că situaţia este „în curs de detensionare”, iar compania şi-a asigurat aprovizionarea necesară pentru continuitatea producţiei.

Producătorul, cunoscut pentru sistemele sale de iluminare, încălzire şi camere auto, trece de câţiva ani printr-o perioadă dificilă. Pentru 2025, Valeo estimează venituri de 20,5 miliarde de euro, cu 7 miliarde sub obiectivele stabilite în planul strategic prezentat în 2022, pe fondul unei cereri de automobile electrice mult sub previziuni.

În Europa, piaţa este „în mod deosebit anemică”, a subliniat Périllat. „Sunt realităţi pe care le putem regreta, dar există şi soluţii”, a adăugat el.

Potrivit directorului general, „majoritatea” restructurărilor viitoare vor avea loc în Europa dacă regiunea nu îşi revine economic.

Compania a anunţat joi un nou plan de strategie axat pe profitabilitate şi flux de numerar, însă acesta nu prevede creşterea veniturilor înainte de 2027. Investitorii au reacţionat negativ, iar acţiunile Valeo au scăzut cu 13% în aceeaşi zi.

Strategia include costuri anuale de restructurare de 100 de milioane de euro începând din 2026, pe lângă cele 400 de milioane deja suportate din 2022 încoace, într-un val de concedieri succesive. Périllat susţine că „o mare parte din efort” a fost deja făcută.

Totuşi, el vede şi oportunităţi: „Furnizorii sunt în dificultate peste tot în lume”, a spus el, referindu-se la falimente recente precum cele ale americanilor de la First Brands şi ale italienilor de la Marelli, ambele intrate în procedură de reorganizare în SUA.

În contrast cu reculul european, Valeo vizează extinderea pe pieţele din SUA, India şi China.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.