Rafturile cu ouă se golesc rapid în unele magazine. Este un deficit de producţie? Ce spun producătorii şi retailerii

Autor: Cristina Roşca, Florentina Niţu Postat la 26 noiembrie 2025 43 afişări

La finalul săptămânii trecute, în magazinul La Cocoş din Bucureşti, la raftul de ouă erau doar două cofraje de la Toneli, cel mai mare jucător din domeniu, cu o producţie anuală de 500 de milioane de ouă, din care circa 20% este exportată, conform celor mai recente date oferite de companie pentru ZF. Situaţia se repetă şi în alte magazine, de la supermarketurile Mega Image la unele hipermarketuri Kaufland şi la unele magazine de discount Lidl.

Ministerul Agriculturii asigură că România are producţie suficientă ♦ Unii retaileri spun că ouăle pleacă la export. Alţii spun că situaţiile sunt punctuale ♦ Producătorii spun că piaţa se confruntă cu cerere în creştere, dar încearcă să facă faţă ♦ Consiliul Concurenţei nu are o poziţie oficială legată de evoluţia preţului în ultima lună.

La finalul săptămânii trecute, în magazinul La Cocoş din Bucureşti, la raftul de ouă erau doar două cofraje de la Toneli, cel mai mare jucător din domeniu, cu o producţie anuală de 500 de milioane de ouă, din care circa 20% este exportată, conform celor mai recente date oferite de companie pentru ZF. Situaţia se repetă şi în alte magazine, de la supermarketurile Mega Image la unele hipermarketuri Kaufland şi la unele magazine de discount Lidl.

„E o criză la ouă? Unde au dispărut ouăle?“, întreabă o consu­matoare după ce a văzut raftul gol din cadrul Mega Image. E o întrebare la care producătorii şi comercianţii se feresc să răspundă direct, dar recunosc că cererea internă este în creştere. Consiliul Concurenţei spune că nu are o poziţie oficială, Ministerul Agriculturii dă asigurări că România are „producţie arhisuficientă“, iar retailerii declară că „problemele sunt punctuale“ sau că producţia pleacă la export.

„În ceea ce ne priveşte, avem o cerere ridicată din partea pieţei, iar toată marfa noastră, la nivelul grupului de firme, rămâne intern. Din punctul meu de vedere, România nu are probleme cu producţia, adică nu e o producţie mai mică acum, ci se vinde mai mult în spaţiul intraco­munitar, pentru că în Europa, în Vest, este gripă aviară şi au o producţie limitată din cauza aceasta“, a spus Vlad Neagu, cofondator al Regalina, o afacere de familie care a luat naş­tere în 1994 şi este integrată, având ca produs principal oul de consum. Cu o cifră de afaceri la nivel de grup de peste 50 de milioane de euro, este unul dintre cei mai mari jucători din piaţa ouălor din România.

În UE, 15 ţări din 27 sunt afectate de gripa aviară, potrivit Reuters. Din acestea, Germania are cele mai multe focare, dar şi Franţa a fost nevoită să sacrifice milioane de păsări şi chiar Olanda şi Polonia au provocări. Astfel, exporturile României au crescut, iar în unele magazine nu sunt ouă. Sau nu suficiente. Nu ca de obicei.

„Noi, în primele şase luni, am exportat 40% din ceea ce am produs şi în continuare ne bazăm foarte mult pe export. Este o conjunctură foarte bună. A fost atins preţul maxim istoric la ouă în Uniunea Europeană. Este o piaţă cu deficit, care probabil va mai ţine doi-trei ani. Este o oportunitate pentru producătorii români. Cu aproximativ 10 milioane de găini, suntem capabili să asigurăm consumul intern şi să exportăm“, a spus recent Horia Cardoş, CEO al Agroland Group. În 2025, a investit în creşterea capacităţii platformei de la Mihăileşti la 300.000 găini, unde vor avea o producţie medie lunară de 5,8 milioane de ouă, în creştere cu 18% comparativ cu producţia medie din 2024.

Antreprenorul din Timişoara a spus că Agroland şi alte companii mari exportă deja pe pieţele din Europa de Vest ouă şi contribuie în acest fel la reducerea deficitului comercial de aproximativ 5 miliarde de euro. Alţi jucători mari sunt Oul de Tinca, Avicola Focşani, Avicola Lumina (parte din Agricola Bacău) şi Super Eggs.

Potrivit datelor de la Comisia Europeană, România are 10,1 mi­lioane de găini ouătoare, echivalentul a 2,6% din totalul păsărilor de acest fel din Europa. Piaţa locală se află pe locul opt în UE, într-un top condus de Franţa, Germania şi Polonia. „În ultimii patru-cinci ani, România a crescut producţia de ouă cu aproxi­mativ 20%, ca urmare a investiţiilor noastre şi ale altor companii din ţară. Noi vrem să ajungem la un milion de păsări în producţie. La sfârşitul anului viitor este foarte posibil ca România să urce două locuri în clasamentele europene ale producătorilor. Astăzi suntem pe locul al optulea, în urma Cehiei şi Belgiei“, a explicat Horia Cardoş.

În primele opt luni din anul acesta, între ianuarie şi august 2025, România a exportat 35.000 de tone de două, în valoare de 81,3 de milioane de euro, conform datelor Eurostat. În aceeaşi perioadă a anului trecut au fost 24.2000 de tone cu o valoare de 38,4 de milioane de euro. Aşadar, creşterea e de 45% în volum şi de peste 111% în valoare, semn că preţurile au crescut semnificativ pentru producătorii care au fost aşadar încurajaţi să trimită astfel de bunuri peste graniţă. Olanda, Germania sau Italia sunt printre destinaţiile principale, conform Eurostat, biroul european de statistică. Date pentru perioada actuală, cea când ouă nu există ca de obicei pe raft, nu sunt disponibile. Aceeaşi sursă arată că preţurile pentru ouă au crescut semnificativ în acest an versus precedenţii. Acelaşi lucru e valabil şi în România, unde o sursă din retail spun că e vorba de o dublare în câţiva ani. Chiar şi aşa, piaţa autohtonă are preţuri mai mici decât Germania sau altele state din Occident.

Aşadar, ouă româneşti iau drumul exportului. Oficialii Penny, retailer activ pe piaţa din România, spun că în anumite ţări din Occident e de fapt criză de ouă din cauza unor focare de gripă aviară, motiv pentru care producătorii autohtoni au fost abordaţi de reţele din state precum Germania, care plătesc preţuri mult mai mari decât cele locale.

„Criza actuală este generată în principal de scăderea efectivelor de producţie la nivel european din cauza gripei aviare, dar şi de creşterea exporturilor din România, care în ultimii doi ani au depăşit 40% din producţia totală. În acelaşi timp, cererea pentru produse cu proteine adăugate este în creştere, iar proteina din ouă este cea mai uşor de extras, ceea ce pune o presiune suplimentară pe piaţă“, spun reprezentanţii Penny.

Horia Cardoş a mai menţionat că în Europa consumul de ouă a crescut, datorită generaţiilor tinere, care consumă mult mai multe ouă decât generaţiile anterioare. Pe de altă parte, multe ferme din Europa de Vest se închid, pentru că fermierii sunt foarte supăraţi şi se consideră dezavantajaţi de măsurile pe care le-au luat guvernele lor privind condiţiile de mediu pe care trebuie să le îndeplinească pentru a avea ferme zootehnice. În acelaşi timp, se confruntă cu gripa aviară. Astfel, pentru fermierii din Europa de Est aceasta este o oportunitate. „Noi, cei din industria avicolă din România, suntem hotărâţi să ocupăm acest gol pe care îl lasă companiile din Europa de Vest.“

Însă, acum, în România, în magazine La Cocoş, Mega Image sau Kaufland, consultate de jurnaliştii ZF în Bucureşti, rafturile magazinelor erau aproape goale goluţe la finalul săptămânii trecute. Apoi, săptămâna aceasta au apărut câteva cofraje, dar cât să umple spaţiul pe un sfert. Nicidecum nu e „abundenţa“ din vremurile obişnuite.

„La unul dintre magazinele Lidl din Câmpina, în urmă cu aproximativ două săptămâni, rafturile cu ouă de găină erau goale. Mai erau câteva ouă de prepeliţă şi albuş de ou lichid. Am pus lipsa ouălor pe seama faptului că era seară şi erau mulţi oameni la cumpărături. Miercuri, săptămâna aceasta, rafturile erau pline. Ce am observat însă este faptul că nu erau ouă bio la raft, ceea ce nu am mai văzut până acum“, a spus Nicoleta. Un ou bio, în cazul în care se găseşte, a ajuns să coste 2 lei/bucată.

ZF a trimis solicitare către Lidl, Kaufland, Carrefour, Auchan, Penny, Profi, Mega Image, Metro şi Selgros. Doar Penny şi Mega Image au răspuns, invocând o orientare a producătorilor spre export şi, respectiv, o problemă temporară.

„Dorim să va asigurăm că Mega Image întreprinde toate demersurile necesare pentru a asigura disponibilitatea produselor la raft. În anumite perioade pot apărea situaţii temporare generate de factori independenţi de noi, care pot influenţa stocurile unor categorii de produse, însă echipele noastre de achiziţii şi logistică lucrează constant pentru a remedia rapid aceste neconcordanţe şi pentru a restabili fluxul normal de aprovizionare“, spun oficiall Mega Image.

Pe de altă parte, asociaţia marilor reţele, AMRCR, a spus că „nu a fost semnalată către AMRCR o problemă în vederea capacităţii magazinelor de a acoperi cererea de ouă în această perioadă. Situatiile apărute în media nu se regăsesc la nivelul Asociatiei, sunt doar punctuale şi trebuie tratate ca atare.“

Totuşi, jurnaliştii ZF au remarcat această problemă la nivelul mai multor magazine din zone diferite şi sub brand diferit. Nu doar retailerii nu răspund sau neagă existenţa unei probleme. Oficialii Consiliului Concurenţei spun că nu au o poziţie oficială în acest context, iar cei ai Ministerului Agriculturii asigură că „nu există probleme în ceea ce priveşte producţia“.

„Producţie avem arhisuficientă. Problema tine de comercial, de comerţ.“

Totuşi, recent, producători din sectorul avicol au spus la emisiunea ZF Agropower că România trebuie să investească în ferme de găini, în contexul în care din 5 miliarde de ouă consumate anual, doar jumătate provin din producţia comercială, iar restul din gospodării. Consumul pe cap de locuitor urcă spre 270 de ouă, unul dintre cele mai mari din UE. „Trebuie subliniat că România este printre puţinele ţări care reuşesc să-şi acopere aproape integral consumul de ouă din producţia locală, în proporţie de aproximativ 98%. Cu alte cuvinte, am putea satisface întreaga nevoie de consum local doar din producţia noastră internă. Aceasta este situaţia în prezent, dar trebuie să ne gândim şi pe termen lung“, a spus Florin Panfile, commercial & CSR director în cadrul Toneli. Din datele Toneli, exportul României nu depăşea în anii trecuţi 7-8% din total producţie.

Aşadar, acum când rafturile sunt mai mult timp goale decât pline, actorii implicaţi nu răspund sau aruncă mingea de la unii la alţii.

„Este dificil de estimat exact cât va mai dura această situaţie. Intrăm în sezonul rece, când producţia din ferme scade natural, iar consumul creşte, mai ales în contextul reducerii ouălor din gospodăriile proprii. Din acest motiv, este posibil ca efectele crizei să se prelungească până în perioada sărbătorilor. Cu toate acestea, PENNY îşi menţine angajamentul de a asigura necesarul de ouă pentru clienţi şi lucrează constant la optimizarea aprovizionării“, spun oficialii retailerului.

 

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
oua,
magazine,
productie,
producatori,
retaileri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.