O companie din România a inventat o rachetă de croazieră autonomă cu inteligenţă artificială
O companie din România a anunţat că a inventat o rachetă de croazieră autonomă cu inteligenţă artificială. Aceasta poate să reacţioneze în funcţie de diferite scenarii. Primele teste au fost trecute cu succes, iar demonstraţiile vor avea loc anul viitor.
OVES Enterprise, o companie de dezvoltare de software cu sediul în Cluj-Napoca, a anunţat că a dezvoltat prima sa rachetă de croazieră autonomă, ce include inteligenţă artificială.
Racheta a primit numele SAHARA Autonomous System şi a fost concepută ca un ansamblu complet, în care elementele hardware şi de IA sunt proiectate împreună, anunţă techrider.ro.
Racheta foloseşte Nemesis AI, o platformă AI dezvoltată de companie dedicată etichetării şi pregătirii datelor din zonele de conflict.
Nemesis AI permite configurarea rapidă a modelelor de inteligenţă artificială, a profilurilor de zbor şi a parametrilor operaţionali în facilităţile care operează sistemul.
Practic, racheta poate fi dotată cu un model AI diferit pentru fiecare misiune, având capacitatea de a-şi adapta traiectoria şi reacţia în timp real.
„Am construit acest proiect ca un sistem complet, pentru că autonomia reală nu poate fi obţinută altfel. Modul în care funcţionează Nemesis AI este strâns legat de arhitectura hardware pe care o controlăm integral: electronica, unităţile de procesare, flight controller-ul şi structura pe care rulează algoritmii. Acest nivel de integrare este esenţial în scenarii în care navigaţia prin satelit este perturbată prin jamming (bruiaj intenţionat) sau spoofing (trimiterea de semnale false).
În astfel de situaţii, racheta trebuie să-şi păstreze stabilitatea, direcţia şi capacitatea de a îndeplini misiunea. Primele teste ne arată că această abordare este corectă, iar demonstraţiile din 2026 vor evidenţia maturitatea tehnologiei”, sa declarat Mihai Filip, CEO OVES Enterprise.
SAHARA este proiectată să zboare la altitudini joase, la aproximativ 50 de metri. Ea îşi poate adapta traiectoria în funcţie de relief şi pentru a încerca să scape de detecţia radarului.
Cu excepţia motorului şi a unor senzori, toate componentele au fost realizat de compania din Cluj-Napoca.
Totodată, racheta utilizează un sistem avansat de fuziune a datelor numit Super Sensor Fusion.
Cu ajutorul acestuia, Nemesis AI corelează permanent informaţii provenite din mai multe sisteme globale de navigaţie prin satelit şi din senzorii de bord.
La intervale de aproximativ 200 de milisecunde, AI-ul verifică integritatea semnalelor pentru a identifica tentativele de bruiaj sau de trimitere de semnale false.
Dacă apar probleme de navigaţie, racheta comută automat pe un mod de zbor care foloseşte datele oferite de sistemul intern de măsurare a mişcării şi orientării (IMU), menţinând stabilitatea şi direcţia de deplasare.
Racheta cântăreşte 50 de kilograme, dintre care 10 kilograme reprezintă încărcătura utilă şi are o autonomie estimată la aproximativ 200 de kilometri în versiunea actuală.
Viteza proiectată poate atinge 0,85 Mach, în funcţie de configuraţia finală a fuselajului. În etapele următoare sunt planificate versiuni cu distanţă medie de operare de aproximativ 500–600 km şi o distanţă lungă de aproximativ 900–1100 km.
Investiţia OVES Enterprise depăşeşte un milion de euro, iar pentru următoarele faze de optimizare şi testare mai sunt prevăzute aproximativ două milioane de euro.
Demonstraţia iniţială este programată pentru prima parte a anului 2026, iar racheta va fi complet pregătită până la finalul anului viitor.
Reprezentanţii companiei au anunţat că proiectul a fost lansat după discuţii cu potenţiali clienţi internaţionali şi după analiza pieţei internaţionale din domeniul apărării.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













