Îţi fură AI jobul? Nu chiar. Dar te pot depăşi în cursă cei 5% dintre colegi care o „antrenează” zilnic
Inteligenţa artificială nu mai e o promisiune din viitor – e deja colega care nu ia pauze, nu oboseşte şi nu protestează când îi ceri să rezume un document de 20 de pagini în trei rânduri. Iar angajaţii au îmbrăţişat-o rapid: 88% spun că folosesc AI la locul de muncă, iar 37% o folosesc zilnic, arată studiul EY 2025 Work Reimagined Survey. Rata de utilizare variază de la 80% în rândul muncitorilor esenţiali până la 94% dintre lucrătorii din zona de knowledge, cu o adopţie aproape universală în rândul liderilor şi managerilor.
Totuşi, acest nivel de adopţie de suprafaţă maschează o problemă mai profundă. Deşi majoritatea angajaţilor folosesc AI pentru sarcini de bază, precum căutarea de informaţii (54%) sau rezumarea documentelor (38%), doar 5% sunt consideraţi utilizatori avansaţi, care combină mai multe instrumente pentru a obţine aproximativ o zi şi jumătate de productivitate suplimentară pe săptămână. Utilizatorii avansaţi extrag mult mai multă valoare, folosind AI ca partener de gândire, nu doar ca un simplu instrument, scrie studiul EY.
Aşadar, în realitate AI nu vine să „scoată oamenii din priză”, ci le dă un avans semnificativ celor doar 5% care ştiu să combine mai multe instrumente, să automatizeze anumite sarcini şi să câştige până la o zi şi jumătate de productivitate pe săptămână.
„Ceea ce generează acest decalaj între adopţia de bază a AI şi excelenţa în adopţia reală este un model pe care îl numim AI Advantage. Am analizat peste 15 variabile în cadrul setului nostru de date cu 15.000 de angajaţi pentru a înţelege ce îi impulsionează pe angajaţii care obţin cea mai mare valoare din utilizarea AI la locul de muncă – o măsură a succesului în adopţie de la 0 la 100, care examinează numărul median de ore câştigate pe angajat pe săptămână ca variabilă de rezultat. Am descoperit că trei factori interconectaţi – competenţele, instrumentele şi mentalitatea – alimentează acest AI Advantage”, scrie studiul citat.
Cel mai mare impact îl are formarea: angajaţii care au peste 81 de ore de training pe an câştigă 14 ore pe săptămână, faţă de doar trei ore pentru cei care au sub patru ore de instruire. Totuşi, doar 12% dintre angajaţii chestionaţi au beneficiat de acest nivel de formare în ultimele 12 luni, ceea ce explică de ce scorul global al valorii adopţiei AI este de doar 34 din 100.
Competenţa managerilor joacă, de asemenea, un rol crucial – angajaţii care sunt încrezători că managerii lor ştiu să folosească eficient AI obţin rezultate mai bune. Însă partea dificilă este că aceşti angajaţi cu competenţe ridicate au, de asemenea, cu 55% mai multe şanse să plece. Pentru ei, piaţa e deschisă şi ofertantă, iar companiile trebuie să le ofere mai mult decât un salariu – acces la tehnologie de ultimă generaţie, autonomie şi perspective reale de creştere.
Dacă ne uităm la sectoare de activitate, sectorul de tehnologie este lider la ponderea angajaţilor care folosesc AI în fiecare zi la locul de muncă, cu o pondere de 57%, urmat de managementul de business şi active, cu 53%, şi de bănci şi pieţe de capital, cu 52%.
Deci nu AI e ameninţarea, ci ameninţarea este să rămâi în urmă în timp ce alţii avansează cu viteză.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













