Doi industriaşi români: Vrem strategii industriale de la statul român, axate pe domenii strategice, unde putem pune valoare adăugată mare, cum ar fi în petrol, gaz şi industria chimică. Statul, fără mediul de afaceri, nu are cum să industrializeze România

Autor: Mirabela Tiron Postat la 27 noiembrie 2025 18 afişări

Doi industriaşi români din domenii şi generaţii diferite, unul care abia a înfiinţat o com­panie de automatizări industriale, care face linii de asamblare pentru fabricile Tesla şi celălalt care deţine ultimul mare producător de echipamente energetice de mari dimensiuni, cu exporturi în Nigeria, Orientul Mijlociu şi Europa, spun că aşteaptă de la stat o strategie industrială şi definirea unor domenii prioritare de dezvoltare.

♦ Anton Ioan Măzărianu, proprietarul COMES din Săvineşti, producător de utilaje de gabarit mare pentru industria chimică şi petrochimică, care vinde 70% din producţie în Nigeria, Orientul Mijlociu şi Europa: Statul fără mediul de afaceri nu are cum să industrializeze România. ♦  Florin Sabou, fondatorul Neotronik Automation, producător de linii automatizate şi robotizate de producţie pentru Tesla: Performanţa în industrie „se naşte“ din direcţii clare, structurate şi din anumite prioritizări

Doi industriaşi români din domenii şi generaţii diferite, unul care abia a înfiinţat o com­panie de automatizări industriale, care face linii de asamblare pentru fabricile Tesla şi celălalt care deţine ultimul mare producător de echipamente energetice de mari dimensiuni, cu exporturi în Nigeria, Orientul Mijlociu şi Europa, spun că aşteaptă de la stat o strategie industrială şi definirea unor domenii prioritare de dezvoltare.

„Trebuie stabilite nişte planuri, nişte priorităţi. Este nevoie de o gândire unitară: statul fără mediul de afaceri nu are cum să indus­trializeze România, dar nici mediul de afaceri fără suportul statului român nu poate să facă acest lucru.

(...) România a avut un cuvânt de spus şi poate să-l aibă în continuare în petrol, gaz şi industria chimică“, a spus la ZF Live Anton Ioan Măzărianu (43 de ani), proprietarul COMES din Săvineşti, producător de utilaje sub presiune de gabarit mare şi piese de schimb, pentru industria chimică şi petro­chimică, cu afaceri de 124 mil. lei anul trecut.

Compania, fosta uzină meca­nică a Combinatului Chimic Săvineşti, deschisă în 1977 şi privatizată în 2003, a investit în creşterea capabilităţilor de pro­ducţie şi are contracte pe pieţele din Europa, Orientul Mijlociu, chiar şi în Africa.

Dacă până în 2016 producea echipamente până în 50 de tone gabarit, astăzi a ajuns să producă până la 250 de tone.

 

Mai mult, cu retehnologizare pe linia de echipamente destinate execuţiei de reactoare şi schim­bătoare de căldură va ajunge până la 400 de tone gabarit pe echi­pament.

Un atuu îl reprezintă faptul că de anul viitor s-ar putea circula pe autostradă de la Roman spre portul Constanţa, ceea ce „conferă un avantaj în a creşte capabilitatea şi capacităţile de producţie“. Antreprenorul aşteaptă şi execuţia drumului expres Piatra Neamţ- Bacău, în condiţiile în care cea mai mare parte a producţei pleacă la export.

România ar trebuie să îşi promoveze capacităţile de producţie, să îşi facă produsele cunoscute la export.

„În ultimii ani firmele de pe platforma Săvineşti au dispărut dar bucuria noastră este că uşor atragem noi companii, întrucât facilităţile pe care le conferă platforma sunt avantajoase pentru orice tipologie de business“.

El a mai subliniat că de-a lungul anilor companiile din industrie au ieşit din pieţele internaţionale, dar este nevoie de soluţii care să susţină aceste companii, „astfel încât să creştem din nou, să putem conta şi noi în economia din Europa şi bineînţeles, din lume. Este foarte greu, dar cu voinţă şi cu posibilităţi de finanţare putem totuşi să dezvoltăm“.

Performanţa în industrie este susţinută de direcţii clare, structurate şi din anumite prioritizări.

„Ţara ar trebui să treacă într-o abordare antreprenorială, exact cum face o companie în domeniul ei. Adică să aibă un SWAT, ne orientăm spre anumite sectoare care sunt trend. Din perspectiva plus-valorii şi a pieţei actuale, trebuie să măsori şansele pe trendurile respective şi să faci strategii pe diferite termene, scurt, medii şi lungi. (...) Este nevoie de o strategie industrială“, a spus inginerul Florin Sabou, fondator al Neotronik Automation, producător de linii sau staţii automatizate şi robotizate de producţie. Compania livrează linii de fabricaţie pentru Tesla.

În industrie lipseşte însă aceasă claritate şi o definire a priorităţilor naţionale ale României, potrivit lui.

„Asta este o temă care planează asupra noastră în ultimii 10-20 de ani. Nu avem o claritate la nivel de antreprenoriat care sunt priorităţile, încotro se îndreaptă România? Vorbesc aici ca şi tematici şi ca şi priorităţi clare: vrem să dezvoltăm companii în direcţia respectivă, fiindcă este o direcţie de trend, este o direcţie pe care România, cu resursele pe care le are la dispoziţie, infrastructură, resurse umane sau energie se poate plia pe ele şi sunt oportune“.

El a mai susţinut că este nevoie şi de programe de susţinere simplificate, fără prea multă birocraţie pentru ca firmele să poată intra în zona de dezvoltare şi în zona de a dezvolta produse proprii competitive pe piaţa globală.

„În China, deşi nu este foarte aproape de noi, sectoarele cu capacitate de export sunt prioritizate şi la nivel de stat se oferă diferite avantaje, de la infrastructură de producţie, la diferite avantaje fiscale sau efectiv fonduri nerambursabile targetate pentru a dezvolta business cu capacitate de export“

El a subliniat că firmele ar trebui să fie susţinute pentru activităţile de export, fiindcă plus valoarea vine din export. România va trebui să devină mult mai articulată în direcţia dezvoltării companiilor şi în direcţia calităţii de conţinut.

Antreprenorul a revenit în România în urmă cu 9-10 ani, iar în primă fază a activat într-o multinaţională germană şi a fost responsabil pentru activităţi în România, China şi în SUA. Compania pe care a fondat-o este activă pe piaţă de patru ani.

„Acoperă mai multe discipline şi grupează mai multe discipline în produsul finit pe care îl livrează pe piaţă, aspect care oarecum nu este tipic României. Este oarecum companie tipică ca şi domeniu pentru industriile avansate din vestul Europei, cu o tradiţie clară, neîntreruptă, nebulversată“.

Dezavantajul îl reprezintă însă, în opinia lui,că România nu are o marcă în tehnologie, adică nu este recunoscuă ca furnizor de produse tehnologice high-tech.

„(...) Ca şi companie românească în această zonă trebuie să-ţi croieşti şi să-ţi găseşti un drum al tău“.

Datele publice arată că Neutronik Automation din Cluj a finalizat anul trecut cu afaceri de 9,7 milioane de lei, în creştere faţă de anul anterior, potrivit mfinante.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.