Ce este „Spoofing-ul” şi cum să nu cazi în capcana „contractelor blocate”
Şi în România, se înregistrează o creştere alarmantă a apelurilor de marketing insistent, un fenomen similar celui care a afectat recent Italia. Prin aceste apeluri, consumatorilor li se promit oferte irezistibile sau soluţii false pentru reducerea costurilor la utilităţi.
Cotidianul La Stampa arată că principala metodaă de „marketing” fraudulos folosită este cunoscută sub numele de „spoofing” şi constă în mascarea numărului de telefon real al iniţiatorului apelului.
Astfel, pe ecranul telefonului poate fi afişat un număr de încredere, cum ar fi unul local sau chiar numărul oficial al unei bănci sau al unui furnizor de servicii.
Această practică este într-o continuă expansiune în ţara noastră, numeroşi cetăţeni raportând că primesc zilnic zeci de astfel de telefoane prin care sunt presaţi să accepte contracte pretins avantajoase.
Un scenariu des întâlnit în rândul acestor fraude implică o strategie în doi paşi. Iniţial, victima este contactată cu o ofertă extrem de atractivă.
Ulterior, un al doilea apel o informează în mod fals că vechiul său contract a fost suspendat şi că riscă să rămână fără servicii esenţiale (curent, gaz, internet) dacă nu încheie de urgenţă un nou acord.
Adevărul este că aceste presupuse blocaje sunt fictive, având ca unic scop presarea victimei pentru a furniza date personale sau a efectua plăţi.
Refuzaţi să încheiaţi orice acord verbal prin telefon. Un contract valabil necesită consimţământ informat şi, de regulă, o formă scrisă.
Cereţi ca orice ofertă sau contract să vă fie trimis în scris, pentru a-l analiza în detaliu înainte de a semna.
Blocaţi imediat numerele de telefon de la care primiţi apeluri suspecte şi sesizaţi autorităţile competente, precum ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Nu comunicaţi niciodată informaţii sensibile, precum datele cardului bancar, CNP-ul sau alte detalii personale, unor persoane necunoscute care vă contactează telefonic.
Experţii atrag atenţia că acest tip de marketing abuziv vizează cu precădere categoriile vulnerabile ale populaţiei.
Ei subliniază necesitatea adoptării unei legislaţii mai severe şi a implementării unor soluţii tehnologice capabile să identifice şi să blocheze apelurile frauduloase.
Experienţa Italiei ar trebui să servească drept un avertisment serios pentru România: în prezent, cea mai eficientă apărare împotriva acestor înşelătorii rămâne o atitudine vigilentă şi o bună informare a publicului larg.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













