Alarmă în inima industriei germane: Mega-planul VW de tăiere a 35.000 de joburi întâmpină rezistenţă, ameninţând redresarea constructorului într-o eră dominată de tarife, pierderi şi războaie tehnologice

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 26 noiembrie 2025 22 afişări

Alarmă în inima industriei germane: Mega-planul VW de tăiere a 35.000 de joburi întâmpină rezistenţă, ameninţând redresarea constructorului într-o eră dominată de tarife, pierderi şi războaie tehnologice

Volkswagen se confruntă cu o încetinire dramatică a ritmului în care angajaţii acceptă să îşi părăsească voluntar locurile de muncă în uzinele din Germania, o lovitură serioasă pentru planul vast al constructorului auto de a reduce masiv costurile, scrie Financial Times.

Grupul, aflat într-o fază dificilă, încearcă să micşoreze numărul de angajaţi ai mărcilor VW din Germania cu 35.000 de persoane până în 2030, raportat la nivelul de la începutul anului 2024. Însă compania este încă la 10.000 de plecări distanţă de atingerea acestui obiectiv, după ce numărul celor care au acceptat concedierea voluntară sau pensionarea anticipată s-a prăbuşit în trimestrul al treilea, potrivit unui memo intern consultat de Financial Times.

Din cei 25.000 de angajaţi care au semnat acorduri de plecare începând cu 2024, doar 1.000 au făcut acest pas în trimestrul trei al acestui an. În perioada de 18 luni până în iunie 2025, plecările voluntare au avut o medie de 4.000 la fiecare trei luni, însă documentul nu detaliază câte dintre aceste plecări erau planificate pentru fiecare trimestru.

Ţinta de 35.000 de reduceri de personal, stabilită într-un acord cu sindicatele anul trecut, reprezintă aproximativ un sfert din totalul angajaţilor mărcii Volkswagen la începutul lui 2024.

Potrivit lui Stefan Bratzel, directorul institutului german independent Center of Automotive Management, reducerea suplimentară a personalului va fi „din ce în ce mai dificilă”, însă programul de economii al VW este „pe drumul cel bun”, în condiţiile în care compania are nevoie să devină „mult mai suplă şi mai eficientă” pentru a supravieţui transformării industriei auto.

Volkswagen a refuzat să comenteze progresul exact al reducerilor de personal. O sursă apropiată companiei a precizat că ritmul de planificare a noilor plecări a scăzut în timpul verii, când mulţi angajaţi se aflau în concediu. Totuşi, numărul de voluntari ar putea creşte odată cu extinderea programului de pensionare anticipată pentru salariaţii mai tineri.

Consiliul angajaţilor VW subliniază că, datorită garanţiei locurilor de muncă până în 2030, „nimeni nu este forţat” să facă parte din acest proces de reducere a personalului, însă structura programelor de pensionare anticipată permite înscrierea cu ani buni înainte de data reală a plecării.

Directorul VW, Thomas Schäfer, a recunoscut recent că „mai este mult de lucru” pentru a atinge obiectivul reducerilor, dar a insistat că programul este „implementat consecvent”. Şeful de resurse umane, Arne Meiswinkel, a reiterat că VW face „progrese bune” în reducerea efectivelor.

Încetinirea plecărilor voluntare apare într-un moment sensibil pentru companie, care se confruntă simultan cu tarife americane mai ridicate şi cu pierderi substanţiale la marca de lux Porsche. Presiunile financiare limitează drastic capacitatea grupului de a investi în proiecte noi.

Directorul financiar al VW, Arno Antlitz, avertiza luna trecută că este necesară „intensificarea eforturilor de reducere a costurilor”, în condiţiile în care compania se aşteaptă la un impact negativ de 5 miliarde de euro din cauza tarifelor americane în 2025.

Dintre cele 25.000 de acorduri de plecare semnate până acum, 11.000 de angajaţi au părăsit deja compania, iar alţi 14.000 urmează să o facă în următorii ani. La sfârşitul lui 2023, marca Volkswagen avea 115.000 de salariaţi în Germania.

Aproape trei sferturi dintre plecări au avut loc prin programe de pensionare anticipată, restul prin concedieri voluntare.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.