Croitorii din mall. Românii mizează pe vânzări de un milion de euro în acest an

Autor: Ioana Matei Postat la 12 octombrie 2016 1222 afişări

Croitorii din mall. Românii mizează pe vânzări de un milion de euro în acest an

Un tânăr din Bacău mizează pe atenţia la ţinută a bărbaţilor care vizitează Băneasa Shopping City, unde a deschis magazinul fanion al afacerii London Tailors. Cu această strategie mizează pe vânzări de un milion de euro până la finalul anului.

„Ar putea părea nefiresc domeniul în care activez acum, faţă de educaţia pe care am urmat-o, dar mă bucur că m-am regăsit aici”, descrie Adrian Boană parcursul său profesional. În prezent, afacerea pe care a fondat-o în urmă cu aproximativ şapte ani este formată din flagship store-ul London Tailors aflat în centrul comercial Băneasa, dintr-o unitate outlet (în Fashion Outlet Militari) şi un magazin online. Acestea au generat anul trecut afaceri de 3,2 milioane de lei; iar în cadrul firmei lucrează 14 angajaţi.

Magazinul a fost creat în jurul conceptelor one stop shop şi ready to wear. În prezent 10% din vânzări sunt reprezentate de vânzarea de costume made to measure, iar restul, de costume premium. Made-to-measure se află la graniţa dintre retail şi bespoke, croitoria de la zero. În sistemul made-to-measure, clientul are posibilitatea să îşi aleagă ţesătura, căptuşeala etc., iar costumul este realizat pe baza unui etalon, ajustat în funcţie de măsurile clientului. Articolele vestimentare pot fi executate astfel într-un timp relativ scurt şi cu costuri scăzute, prin comparaţie cu procedeul bespoke.

Pregătirea profesională a antreprenorului băcăuan nu ar fi oferit niciu indiciu în privinţa domeniului ales pentru a-şi dezvolta afacerea; Adrian Boană a studiat Chimie şi Fizică la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, iar după licenţă a obţinut o diplomă de la Open University Business School London şi a urmat şi un program masteral în marketing şi comunicare în afaceri.

Şi-a început traseul în domeniul retailului de modă aducând pe plan local şi dezvoltând trei branduri: mărcile de îmbrăcăminte pentru bărbaţi Ramsey şi Cerruti, cât şi pe cel de parfumuri Tiffi. Spune că această etapă l-a învăţat cum să se adapteze cerinţelor publicului şi să facă pasul către altceva. „Poate contraintuitiv, dar London Tailors a apărut la debutul crizei, când partenerii externi, pentru care dezvoltaseră destul de mult pe piaţa din România, ne-au spus mai pe ocolite că suntem pe cont propriu”, descrie Boană punctul de cotitură pentru aventura sa antreprenorială. Deşi vestea, în mod evident, nu l-a bucurat, spune că l-a făcut să decidă că orice investiţie va mai face în retail sau în oricare alt domeniu va fi printr-un brand pe care îl deţine.

Cunoştea domeniul, înţelegea necesitatea unei poziţionări foarte bune, iar cea mai dificilă etapă în dezvoltarea afacerii a fost alegerea numelui, despre care povesteşte că trebuia conectat la ceea ce urma să se vândă sub umbrela brandului şi ceea ce reprezintă acesta. „Întâi am ştiut cum va arăta colecţia, apoi cum vor arăta magazinele şi după ceva timp am găsit şi numele potrivit”, explică antreprenorul etapele dezvoltării acestui business. A început afacerea printr-o investiţie proprie de aproximativ 250-300 de mii de euro, pe care spune că a reuşit să o amortizeze în aproximativ doi ani.

În discuţiile cu clienţii săi, Adrian Boană spune că se bucură să vadă care este efectul asupra stării de spirit pe care li-l dau acestora achiziţiile pe care le fac; ţinuta poate chiar să schimbe modul în care oamenii vorbesc, negociază sau se comportă la evenimente. În ce priveşte profilul clienţilor, Boană spune că ei fac parte mai ales din zona de business şi a celor liber‑ profesionişti. „Aş spune că sunt oameni care ştiu ce vor, orientaţi spre value for money şi spre calitate mai mult decât spre cel mai mic preţ. În egală măsură ne bucurăm şi de clienţii care ne aleg pentru evenimente deosebite din viaţa lor”, descrie tânărul profilul clienţilor săi. Bonul mediu din magazinele London Tailors se situează în jurul valorilor de 1.200 – 1.300 de lei.

„Totuşi, spre deosebire de alte industrii, la noi variază destul de mult în funcţie de sezon. Cum cele mai multe nunţi au loc vara, în această perioadă vedem şi cea mai mare creştere a valorii medii investite de clienţi în vestimentaţie”, explicăel.

Dacă în trecut a avut şi două magazine stradale, deschise în Cluj‑Napoca şi în Bucureşti, în prezent se axează pe centrele comerciale, care aduc o poziţionare optimă. Astfel, în 2014 a mutat magazinul în centrul comercial Băneasa: „Ştiu că acest tip de prezenţă este un concept care pare să funcţioneze, cel puţin dacă ne uităm la filme americane sau britanice, dar pe piaţa din România am decis să abordăm situaţia diferit”.

Antreprenorul clujean spune că etapele cele mai dificile din dezvoltarea afacerii se leagă de începuturile pe cont propriu. „Apar constant probleme la care trebuie să găseşti soluţii şi un business nu poate fi mereu în stare de echilibru. Noi propunem o colecţie de o calitate competitivă pentru orice piaţă şi acest lucru are costurile sale implicite.” Astfel, Adrian Boană spune că a fost nevoie de timp pentru a câştiga încrederea clienţilor pe care îi are astăzi, crucială într-o astfel de afacere.

Fondatorul London Tailors nu mai crede în reţete ideale pentru reuşită, dar îi sfătuieşte pe tinerii asemenea lui să persevereze în demersurile lor antreprenoriale.

„Există însă muncă şi necesitatea de a vedea dincolo de primul concept, primele luni, chiar primii ani şi primele investiţii. Un tânăr antreprenor trebuie să calculeze de zece ori, rezultatul să îl împartă la trei şi dacă din acest calcul rezultă că nu pierde bani, atunci e un semn suficient de bun ca să se apuce de un business”, explică el. Totuşi, crede că oportunităţile cele mai numeroase vin din zona de online, unde s-ar concentra şi el dacă ar fi la început de drum sau dacă ar vrea să pornească o altă afacere.

Printre planurile London Tailors pentru perioada următoare se află consolidarea afacerii din Bucureşti, dar Boană ia în calcul şi extinderea în alte oraşe. Totodată, este interesat de o prezenţă mai puternică în mediul online în viitor.

Fanii hainelor făcute exact pe măsura lor au posibilitatea de a alege dintr-o piaţă a hainelor bespoke şi made to measure care câştigă din ce în ce mai mult teren în România; alături de London Tailors, pe această nişă activează şi Sarto made to measure – o afacere condusă de tinerii Alex Drăgan şi Matei Ladea, formată atât dintr-o afacere de vestimentaţie made to measure, cât şi dintr-o ramură de distribuţie de pantofi Loake, cu afaceri de peste un milion de euro; Marsay, fondată de Vlad Mariş, cu afaceri de circa 40.000 de euro anul trecut; Tudor Personal Tailor, afacere fondată de Marius Dan, cu afaceri anuale de circa patru milioane de lei, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Potrivit interviurilor acordate de ei anterior revistei Business Magazin, piaţa locală de made-to-measure este într-o continuă expansiune, atât la nivel naţional, cât şi internaţional; iar cei din domeniu se aşteaptă ca în zece ani din cinci costume, doar unu să fie cumpărat din retailul clasic.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.