Top BM: Cele mai mari investitii in comert (GALERIE FOTO)

Postat la 09 iunie 2009 41 afişări

Cei mai mari zece operatori din comertul romanesc au realizat pana acum investitii ce depasesc 3 miliarde de euro, conform calculelor BUSINESS Magazin. Retelele lor reunesc peste 300 de magazine, iar planurile de expansiune vizeaza inca 100 de magazine.

Motorul cresterii economice din anii anteriori, consumul, a intrat la relanti, iar cifrele de vanzari inregistrate in comert in primele luni ale anului indica o atitudine mai rezervata a clientilor. Mari perdanti sunt retelele de electronice si electrocasnice, dar cumparatorii sunt mai rezervati acum si cand vine vorba de amenajari, de redecorarea casei sau chiar de bunuri de larg consum. “In special electrocasnicele mari, ale caror vanzari sunt puternic dependente de creditare, inregistreaza stagnari importante”, declara Ciprian Moga, managing director al firmei de consultanta in retail iQuest Consulting. Conform lui, criza isi spune cuvantul si in vanzarile de mobilier, articole de amenajare a casei si produse textile.

Mesajul are corespondent si in domeniul comertului alimentar modern, unde volumele vanzarilor au stagnat in primul trimestru, inregistrand un plus (de 5%) doar in valoare, conform unui studiu realizat de MEMRB pe un esantion constant de magazine, care a inclus 181 de categorii de produse din sectorul bunurilor de larg consum.

Ca urmare, preturile mari la terenuri - piedica principala cu care se confruntau pana de curand marile retele la capitolul expansiunii - au trecut in plan secund. Situatia economica generala si apetitul de consum sunt acum elementele-cheie din planurile de dezvoltare ale marilor comercianti. “Restrangerea consumului, la care ne putem astepta in continuare, face ca anul 2009 sa fie foarte dificil pentru intreaga piata de retail”, spune Michael Krahn, directorul general al Praktiker. El crede ca acest lucru se va vedea in mod firesc si in evolutia investitiilor viitoare din acest sector.

Un numar mai mare de magazine ofera, de regula, o pozitie mai sigura in piata. “Retelele care reusesc sa se consolideze la nivelul unor regiuni extinse au posibilitatea ca in perioade mai putin favorabile pentru piata sa reactioneze mai bine la presiunile economice”, spune Krahn. Motiv pentru care retelele ce au investit deja sute de milioane de euro, in loc sa-si faca griji pentru pierderile ce le-ar putea afecta afacerile, se gandesc mai degraba cum sa-si mentina marjele. Astfel, grupurile Metro, Rewe si Carrefour, cei mai mari trei jucatori din comertul romanesc, au rulat anul trecut afaceri cumulate de 5 miliarde de euro la nivel local, in crestere cu 20% fata de 2007. Aceasta valoare inseamna circa o cincime din vanzarile realizate de tot domeniul comertului cu bunuri de larg consum, estimat de MEMRB la 23-25 miliarde de euro si care include aproape 90.000 de magazine, de la chioscuri la hipermarketuri.

Situatia de confort in care se plaseaza marii comercianti fata de cei de dimensiuni mici are insa un pret masurat cu multe zerouri. In topul cheltuielilor cu investitiile se plaseaza, conform calculelor BUSINESS Magazin, retailerul francez Carrefour, cu un volum total estimat la 535 de milioane de euro, suma ce cuprinde investitiile pentru deschiderea magazinelor, preluarea retelei Artima, investitiile pentru rebranduirea supermarketurilor cumparate in Carrefour Express. Cheltuielile includ si investitiile necesare pentru operarea a trei magazine, prin parteneriatul incheiat cu Winmarkt (pentru spatii din Cluj, Bistrita si Turda), dar si inaugurarea unui nou tip de magazin, Carrefour Market, deschis in urma cu doua luni la Bacau. Cu o suprafata de vanzare de 1.500 mp, de doua ori mai mare decat media retelei Carrefour Express, magazinul este un test pe piata din Romania, potrivit companiei.

Retailerul este in prezent cel mai mare operator din segmentul hipermarketurilor, cu un portofoliu de 23 de magazine, din care 12 au fost deschise in perioada martie 2008 - martie 2009. La nivelul anului trecut, Carrefour a avut cel mai agresiv ritm de expansiune, cu investitii de peste 240 de milioane de euro numai pentru noile inaugurari.

Veteranul comertului modern pe piata romaneasca, Metro Cash & Carry, a deschis pana acum 24 de centre de distributie, in 13 ani de activitate, investitiile totale ajungand la 520 de milioane de euro. Cheltuielile pentru deschiderea unui nou magazin sunt de circa 20 de milioane de euro, spun reprezentantii companiei, dar volumul total al investitiilor cuprinde si bugetele destinate remodelarii magazinelor. Pentru procesul de reamenajare, inceput in 2006, comerciantul german a investit sume cuprinse intre 3,5 si 6 milioane de euro, adica aproape 40 de milioane de euro.

Pe pozitia imediat urmatoare in topul investitiilor din comert se plaseaza Real, care a investit pana acum in jur de 430 de milioane de euro pe piata romaneasca pentru inaugurarea a 21 de magazine. “Pentru anul in curs avem planificata deschiderea a patru magazine”, declara Adriana Pita, director de comunicare la Real Hipermarket Romania. Dintre cele patru magazine noi programate pentru anul in curs, primul a fost deja deschis la Constanta, oras care are acum doua spatii Real. Dintre toti operatorii de hipermarketuri, germanii sunt cei mai rapizi in expansiune, daca numarul de magazine este raportat la istoria lor pe piata: 21 de magazine deschise in mai putin de cinci ani. Pentru comparatie, reteaua Carrefour a ajuns la 23 de magazine in 10 ani, iar ceilalti operatori au in continuare doar cateva magazine: Auchan - 6, Cora - 3.

Cu 18 magazine de tip cash&carry, Selgros ocupa pozitia a patra in topul BUSINESS Magazin, cu o valoare estimata a investitiilor de 360 de milioane de euro, in conditiile in care suma necesara pentru inaugurarea unui spatiu se plaseaza in jur de 20 de milioane de euro. Nemtii de la Selgros sunt urmati de conationalii lor de la Kaufland care au investit pana acum, conform estimarilor, circa 300 de milioane de euro pentru a dezvolta o retea ce a ajuns acum la 37 de magazine. Compania si-a anuntat recent pe site intentia de a cumpara “terenuri cu suprafete incepand de la 8.000 de metri patrati, cu localizare favorabila centrala sau periferica, in orase cu cel putin 40.000 de locuitori”. Reprezentantii companiei nu au dorit sa faca niciun comentariu pe marginea investitiilor, dar Kaufland a obtinut recent un credit BERD pentru un proiect de extindere in Romania si Bulgaria, in valoare totala de 300 de milioane de euro. In proiect nu se precizeaza suma destinata investitiilor in fiecare dintre cele doua tari, dar in ansamblu este vorba de circa 30 de magazine, ce ar putea fi destinate in principal oraselor de dimensiuni mici si medii. Retailerul german opereaza magazine de discount de mari dimensiuni, ce pot intra in competitie directa cu Carrefour si Real. Kaufland a raportat in 2007 afaceri de 642 de milioane de euro, valoare tripla fata de cea declarata in 2006.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/topurile-business-magazin/top-bm-cele-mai-mari-investitii-in-comert-galerie-foto-4518506
4518506
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.