Real estate. Real talk.

Ce tipuri de locuinţe caută clienţii Capitalei?

7 oct 2022

Cerinţele clienţilor în materie de locuinţe sunt influenţate de vârstă şi buget, ele fiind modificate în contextul pandemiei. Cum arată casa de vis – fie că este aceasta închiriată sau cumpărată – pentru locuitorii Bucureştiului şi împrejurimilor?

Cea mai recentă cercetare desfăşurată de Storia.ro şi JLL România în rândul celor care prospectează piaţa imobiliară din Bucureşti şi Ilfov şi-a propus să identifice criteriile care stau în spatele deciziei de achiziţie, respectiv închiriere, înfunctie de caracteristicile socio-demografice şi de stil de viaţă, precum şi de modul de repartizare a bugetelor.

„La închiriere, se caută locuinţele mai mici, garsonierele şi apartamentele de două camere, în timp ce, pentru achiziţie, se caută şi apartamentele mai mari, de 3-4 camere, dar şi casele”, răspunde în cea mai recentă ediţie a webinarului Real Estate. Real Talk, realizat de Storia.ro în parteneriat cu Business MAGAZIN, Andreea Hamza, Senior Director Living în cadrul JLL România, referindu-se la preferinţele clienţilor Capitalei în materie de locuinţe. 

Preferinţele clienţilor sunt corelate şi cu vârsta: „Majoritatea celor care au până în 24 de ani se orientează spre închiriere, nevând posibilitatea financiară de a face o achiziţie imobiliară, dar şi pentru că îşi doresc mai multă flexibilitate. Pe de altă parte, cei cu vârste de peste 35 de ani se orientează spre achiziţia unei locuinţe.

Pandemia a fost cea care a accelerat modificarea anumitor comportamente şi preferinţe ale celor în căutarea unei locuinţe, fie ei chiriaşi sau cumpărători. A crescut interesul pentru case şi vile, spaţiile exterioare (grădină, curte / terasa / balcon) au devenit indispensabile, în timp ce compartimentările interioare care permit amplasarea unui birou se regăsesc din ce în ce mai des ăn oferta dezvoltatorilor. Amplasamentul este, de asemenea, relevant, dar dorinţele referitoare la acesta diferă în funcţie de categoria de vârstă: cei tineri vor să fie mai aproape de metrou şi de centrul oraşului, cei de peste 35 de ani se orientează şi înspre suburbii. Aceştia din urmă au determinat o creştere a atractivităţii zonei Ilfov, unde a crescut interesul pentru case.

In faţa alegerii Bucureşti versus Ilfov, un procent covârşitor din respondenţi – 93% dintre potenţialii chiriaşi – şi-a exprimat interesul pentru o locuinţă amplasată în Capitală, în timp ce procentele diferă când vine vorba de achiziţie, unde observăm o creştere a interesului pentru Ilfov – 23% dintre respondenţi fiind interesati de achiziţia unei locuinţe în suburbii.

„Casele din centru sunt destul de scumpe faţă de cele din suburbii, pot costa chiar dublu, în funcţie de suprafaţă, de teren, de stadiul în care se află. Există case de 800.000 Euro în centrul Bucureştiului, comparativ cu 200.000 Euro - în Ilfov. În plus, dacă e vorba de case vechi, acestea necesită investiţii surpriză pentru renovarea şi recondiţionarea lor”. 

Oferta din Ilfov este în creştere, în trimestrul acesta sunt de trei ori mai multe livrări decât trimestrul II al anului trecut: „este un efect şi al autorizării mai facile, al lucrărilor de infrastructură care ajută zona şi uşurează accesul înspre centrul oraşului, suprafata terenurilor disponibile  este mai mare facilitând dezvoltarea de proiecte cu funcţionalităţi mixte ce includ spaţii de agreement şi spaţii comerciale”

Dacă ne referim la decizia de a cumpăra vs. a închiria, principalul factor care orientează clienţii fie spre achiziţie, fie spre închiriere este venitul lunar al gospodăriei. Astfel, cu cât venitul gospodăriei este mai ridicat, cu atât intenţia de a cumpăra în defavoarea închirierii este mai ridicată. „Suntem un popor de proprietari, am fost obişnuiţi să deţinem apartamentele în care locuim, încă din comunism, şi s-a menţinut această mentalitate, ea se va schimba în timp, însă foarte greu. Probabil generaţiile care vin acum din urmă vor avea nevoie de mai multă mobilitate, sunt mai deschise şi mai orientate spre alte feluri de investiţii, spre experienţe, nedorindu-şi să fie legate de o locuinţă sau de un credit. Dacă ne uitam la Polonia, acest trend de achiziţie  s-a inversat deja. Polonia era o piaţă similară celei de aici acum 7-8 ani, iar acum vedem un număr semnificativ de ansambluri destinate exclusiv închirierii, cred că aceasta este o direcţie către care ne îndreptăm şi noi, însă este un proces care durează”, crede Andreea Hamza.   

Citiţi mai multe despre perspectivele de dezvoltare a pieţei imobiliare în contextul actual, precum şi despre evoluţia preţurilor în sectorul rezidenţial, în următoarele articole rezultate webinarului Real Estate. Real Talk by Storia.ro, care a avut-o ca invitată pe Andreea Hamza, Senior Director Living în cadrul JLL România.

Storia.ro este platforma de imobiliare cu cele mai multe anunţuri din piaţă – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primeşte peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât şi prin aplicaţiile de iOS şi Android. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniştilor pentru a identifica cea mai bună soluţie de credit ipotecar şi nu numai.

JLL (NYSE: JLL) este o firmă de servicii profesionale de top, specializată în gestionarea proprietăţilor imobiliare şi a investiţiilor. JLL modelează viitorul sectorului imobiliar pentru o lume mai bună, folosind cea mai avansată tehnologie pentru a crea oportunităţi, spaţii uimitoare şi soluţii imobiliare durabile pentru clienţii noştri, oamenii noştri şicomunităţile noastre. JLL este o companie Fortune 500, cu venituri anuale de 19,4 miliarde de dolari, operaţiuni înpeste 80 de ţări şi o forţă de muncă globală de peste 100.000 de angajaţi la 31 martie 2022. JLL este numele de marcă, şi o marcă înregistrată a Jones Lang LaSalle Incorporated. Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi jll.com.  

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.