Real estate. Real talk.

Ce calităţi trebuie să aibă un bun agent imobiliar?

3 mai 2023

Dincolo de pregătire teoretică, de o bună cunoaştere a legislaţiei în domeniu, precum şi a altor aspecte care ţin de această profesie, este nevoie de anumite aptitudini, abilităţi şi competenţe pe care Ioana Oltean, expert & CEO al Napoca Imobiliare, consideră că ar trebui să le aibă un bun agent imobiliar. Care sunt acestea?

„Noi în momentul de faţă nu mai suntem într-o perioadă în care să facem imobiliare după ureche. Ne-a ajutat până acum acest aspect, că fiecare a putut intra în această breaslă. Vor rămâne oamenii care s-au profesionalizat, care au investit în educaţie”, a spus Ioana Oltean în cea mai recentă ediţie a webinarului Real Estate. Real Talk., realizat de Storia.ro în parteneriat cu Business MAGAZIN. 

Ea observă că, în timp ce peste 50% dintre companiile din România dau faliment în primii 3-5 ani ai unei afaceri, iar abia 2-3% dintre acestea ajung să aibă cifre de afaceri de peste 1 milion de euro, este nevoie de multă muncă pentru a reuşi în acest domeniu în care oricine poate începe să lucreze relativ uşor. Pentru a avea succes, un agent imobiliar are nevoie de asumare, responsabilitate şi de muncă în echipă. De asemenea, în piaţă există nevoia ca între agenţiile imobiliare să nu mai existe concurenţă neloială. 

Potrivit datelor neoficiale, existau aproximativ 1.000 de agenţi imobiliari în Cluj anul trecut, „un număr relativ optim pentru tranzacţiile care se încheie în judeţul Cluj”, însă, spune ea, loc va fi întotdeauna pentru oameni care dau dovadă de standarde ridicate şi de profesionalism. „Nu cred că ar trebui să existe ideea că, dacă vor fi mai mulţi agenţi, ni se va lua o felie din piaţă. Este cel mai uşor factor prin care putem asigura în mod organic dezvoltarea noastră prin prisma standardelor profesionale, mai ales în momentul în care intrăm în piaţă.” 

Pentru ea, de altfel, competiţia este un element motivator. „În momentul în care vrei să ajungi la cele mai înalte standarde, deja trebuie să deţii şi competenţele necesare. Competenţele înseamnă specializări şi certificări. Aptitudinile şi abilităţile ţin de un nivel nativ şi de experienţă. În momentul în care le ai pe acestea te descurci la nivel empiric, fără nicio problemă. În momentul în care piaţa este în creştere, ai rezultate bune.” De altfel, acesta este şi motivul pentru care leoferă şi consultanţă celor care vor să îşi dezvolte un business în domeniu: „Dacă îl vedem pe celălalt că este la un anumit standard, la un anumit nivel, că face un anumit număr de tranzacţii, asta ne motivează în continuare şi pe noi să creştem.”

Pentru situaţiile atipice, este esenţială şi disciplina. „Am trecut prin diverse situaţii, mă autodisciplinez astfel încât în fiecare zi să am o rutină până devine un obicei. După ce a devenit un obicei, ai rezultate, când ai rezultate, vine şi motivaţia.” De altfel, disciplina poate să facă diferenţa şi în situaţiile mai atipice ale pieţei – cum ar fi cele legate de scăderi ale numărului de tranzacţii, cum s-a întâmplat în prima parte a anului curent. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă muncă pentru a identifica oportunităţile din piaţă în aceste perioade: „Agentul trebuie să mărească volumul de muncă. Cu un volum mai mare de muncă, putem echilibra tranzacţiile şi vânzările anterioare.”

O altă calitate esenţială a agenţilor de succes este autonomia, care să îi ajute, de pildă, să facă propriile analize de piaţă, chiar şi atunci când primesc informaţii contradictorii dinspre piaţă. „Autonomia şi disciplina reuşesc oarecum să pună pe picioare un om din toate punctele de vedere, şi psihoemoţional, dar şi la nivel de business şi de performanţă financiară.” De asemenea, extrem de importantă este educaţia: „Oricât de mult am încerca să alegem calea cea mai uşoară, fără educaţie, chiar şi autoeducaţie, lucrurile nu merg în direcţia potrivită”. 

Premisele unei direcţii mai bune pentru breaslă pare că vor fi mai bune odată cu implementarea Legii Agentului Imobiliar, aflată în prezent în dezbatere în Parlament, despre care Ioana Oltean spune că este caracteristică ţărilor mai dezvoltate. „În toate ţările civilizate, agenţiile imobiliare prestează această activitate la un anumit standard spre care noi, agenţiile, tindem, dar până acum, din păcate, nu ne-am asumat eforturile necesare ca să ajungem la acele standarde. Chiar dacă există un Cod Civil, chiar dacă există o reglementare fiscală, anumite părţi din Protecţia Consumatorului prin care noi în momentul de faţă funcţionăm şi semnăm contracte, obligaţiile agenţiilor în relaţia cu clienţii nu sunt în prezent foarte clare.” Ea consideră că efectele unei astfel de legi pot fi benefice dacă legea va fi implementată corect – spre exemplu, dacă acele cursuri de formare prevăzute prin lege chiar vor fi tratate cu seriozitate de cei care aspiră la succes în această profesie, iar mentorii lor vor fi specialişti bine pregătiţi şi nu se vor emite diplome pe bandă rulantă. 

În încheiere, îi sfătuieşte pe cei care vor să dezvolte un business în domeniu să se axeze pe disciplină şi pe educaţie: „Să înveţe piaţa pe care activează foarte bine. Este până la urmă cheia succesului. În momentul în care vrei să identifici o nevoie a clientului şi nu cunoşti piaţa în cel mai mic detaliu, şansele să închizi o tranzacţie scad foarte mult. Suntem într-o perioadă în care, dacă înainte media de închidere a unui client era după aproximativ cinci vizionări, acum aproape s-a dublat. Este nevoie de un volum mult mai mare de muncă.”

În următoarele articole despre webinarul Real Estate. Real Talk by Storia.ro,  vom prezenta potenţialul de dezvoltare pe care îl are piaţa imobiliară în afara Bucureştiului. Ioana Oltean, expert şi CEO Napoca Imobiliare va împărtăşi din experienţa ei profesională şi va povesti despre traiectoria de succes a business-ului său.

Storia.ro e platforma de imobiliare cu cele mai multe anunţuri din piaţă, putând fi accesată atât de pe desktop, cât şi prin aplicaţiile de iOS şi Android. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniştilor pentru a identifica cea mai bună soluţie de creditare. Storia.ro îşi propune să îi ajute pe români în găsirea acelei case pe care o pot transforma în acasă. Repede, uşor, informat, prin intermediul unei platforme complexe, ce răspunde tuturor cerinţelor din piaţă şi simplifică, totodată, procesul de căutare. În 2022, Storia.ro a lansat T.R.A.I. Index, o iniţiativă ce vine în întâmpinarea unor nevoi încă neacoperite ale românilor în găsirea unei locuinţe: standardul de viaţă, dincolo de cei 4 pereţi ai casei. T.R.A.I preia date relevante de la specialişti, precum nivelul de poluare a aerului, intensitatea traficului, varietatea punctelor de interes şi costul mediu pe metru pătrat, oferind o viziune de ansamblu asupra bunăstării fiecărui cartier în parte.

 

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.