Real estate. Real talk.

6 întrebări pentru Andreea Hamza, Senior Director Living în cadrul JLL România

11 oct 2022 Autor: Ioana Matei

În cadrul celui mai recent webinar Real Estate. Real Talk, realizat de Storia.ro în parteneriat cu Business MAGAZIN, Andreea Hamza, Senior Director Living în cadrul JLL România, a vorbit despre factorii care influenţează preţurile locuinţelor din Capitală şi împrejurimi, precum şi despre perspectivele de evoluţie a acestora. Care au fost principalele curiozităţi ale celor care ne-au urmărit?

 

1. Am listat o locuinţă spre vânzare şi nu găsesc cumpărător, deşi preţul nu este foarte ridicat. Care este explicaţia?

Piaţa trece printr-o perioadă de tranziţie şi de reaşezare, astfel că vom vedea o evoluţie mai lentă a cererii şi a tranzacţiilor în această perioadă. Probabil apartamentele vor sta mai mult pe piaţă şi singurul sfat pe care pot să îl dau în această situaţie este fie să mai aşteptaţi, fie să reevaluaţi preţul - până la urmă, preţul este cel care dictează - există un cumpărător pentru orice proprietate, la un anumit preţ. 

Actualul context îi determină pe oameni să fie într-o stare de expectativă - unii dintre ei s-au şi confruntat direct cu impactul de pe piaţa de creditare; au văzut că nu mai pot lua aceeaşi sumă de la bancă, iar ratele au fost mai mari decât şi-ar putea permite - există şi aspecte concrete care nu ţin numai de frică. 

2. Într-o piaţă în care sunt fluctuaţii, de ce preţurile chiriilor nu scad niciodată simţitor?

Cererea pe piaţa chiriilor a crescut, iar nivelul chiriei este şi acesta un raport între cerere şi ofertă. Atât timp cât oferta este limitată şi există acelaşi număr de apartamente care rămân în acest circuit, iar cererea este în creştere, vom avea o creştere a chiriilor. 

3. Cum vezi evoluţia pieţei imobiliare în 2023, în special în cazul locuinţelor noi?

Cred că fiecare segment din piaţa imobiliară rezidenţială va evolua diferit. Segmentele de jos, categoriile de bugete de sub 2.000 euro/mp (economy, business, comfort), vor fi afectate destul de mult de înăsprirea condiţiilor de creditare, aici vom vedea o stagnare a cererii sau chiar o scădere. Segmentul high-end va fi cel mai puţin afectat, acesta este cel mai rezistent în situaţii de economice incerte. Aşadar vom vedea o evoluţie diferită, pe segmente, vom vedea o evoluţie diferită a tranzacţiilor, cel puţin până când se mai clarifică situaţia economică şi geo-politică. Pe segmentul high-end vor exista întotdeauna cumpărători aflaţi în căutare de trofee imobiliare, pe care unele categorii de clienţi îşi doresc să le deţină pur si simplu. 

4. Care sunt preţurile de vânzare pentru terenurile de parcare?

Şi aici preţurile difera în funcţie de zone. Pentru un loc de parcare subteran, preţurile pot oscila între 12.000 Euro în cartierele traditionale din Bucuresti şi pot ajunge şi la 20.000 - 30.000 Euro în zona de high-end; locurile exterioare de parcare sunt mai ieftine - undeva la 6.500 - 7.000 de euro în cartierele traditionale şi pot ajunge la 10.000 - 15.000 de euro în zone foarte centrale. Locurile de parcare se pot vinde fie separat de apartamente, fie pot fi incluse în pretul de vânzare al apartamentului, în funcţie de decizia fiecărui dezvoltator în parte.

5. Ce părere ai despre achiziţionarea prin rate la dezvoltator?

Cred că dezvoltatorii ar fi bine să fie deschişi şi să găsească soluţii alternative de finantare pe care să le ofere cumpărătorilor, mai ales în contextual actual. Va fi nevoie de acest produs şi cred că va fi foarte apreciat. Este destul de dificil să faci acest lucru ca dezvoltator - ai nevoie de acreditare, nu este chiar aşa de uşor. Există foarte putini dezvoltatori care oferă acest produs.  Ce presupune acesta mai exact? Cumpărătorul plăteşte un avans de 20%-40% - care diferă de la dezvoltator la dezvoltator, iar apoi plăteşte rate eşalonate pe 5-10 ani,  rate care includ şi o marjă pe care dezvoltatorul şi-o ia pentru a-şi acoperi costul de finanţare. 

6. Când putem aprecia că anumite preţuri sunt speculative?

Din nou, preţul este un raport între cerere şi ofertă. Atât timp cât există oameni care vor plăti aceşti bani pentru respectivele apartamente, preţurile vor rămâne într-un anumit interval. Când cererea va scădea şi apartamentele vor sta mult mai mult timp pe piaţă goale, probabil că şi vânzătorii vor reduce preţul. Cred că preţurile vor stagna o perioadă, nu vom mai vedea creşteri semnnificative până la sfârşitul anului. 

Citiţi mai multe despre perspectivele de dezvoltare a pieţei imobiliare în contextul actual, precum şi despre evoluţia preţurilor în sectorul rezidenţial, în următoarele articole rezultate webinarului Real Estate. Real Talk by Storia.ro, care a avut-o ca invitată pe Andreea Hamza, Senior Director Living în cadrul JLL România.

Storia.ro este platforma de imobiliare cu cele mai multe anunţuri din piaţă – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primeşte peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât şi prin aplicaţiile de iOS şi Android. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniştilor pentru a identifica cea mai bună soluţie de credit ipotecar şi nu numai.

JLL (NYSE: JLL) este o firmă de servicii profesionale de top, specializată în gestionarea proprietăţilor imobiliare şi a investiţiilor. JLL modelează viitorul sectorului imobiliar pentru o lume mai bună, folosind cea mai avansată tehnologie pentru a crea oportunităţi, spaţii uimitoare şi soluţii imobiliare durabile pentru clienţii noştri, oamenii noştri şicomunităţile noastre. JLL este o companie Fortune 500, cu venituri anuale de 19,4 miliarde de dolari, operaţiuni înpeste 80 de ţări şi o forţă de muncă globală de peste 100.000 de angajaţi la 31 martie 2022. JLL este numele de marcă, şi o marcă înregistrată a Jones Lang LaSalle Incorporated. Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi jll.com.  

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.