#LivrămAcasă

O prietenie condimentată cu business

22 apr 2020 Autor: Andra Stroe

Ambiţia şi răbdarea în faţa provocărilor alături de o prietenie trainică au fost ingredientele necesare pentru povestea de succes a brandurilor Calif şi Condimental, înfiinţate de antreprenorii Radu Tănase şi Bogdan Jantea. Compania continuă să îşi servească şi pe timp de pandemie clienţii, prin platforma foodpanda.

Radu Tănase şi Bogdan Jantea se cunosc de la grădiniţă şi au trecut deja ani buni de când au devenit şi cei mai buni prieteni. Radu Tănase este de profesie jurist, iar Bogdan Jantea s-a pregătit să devină urbanist. Cu timpul însă şi-au dat seama că ar face echipă bună conducând un business doar al lor, dar până aici au avut de trecut prin câteva schimbări profesionale.

„Nici eu şi nici Bogdan nu am schimbat prea multe companii. Pe scurt, eu am plecat de la un simplu sales operator, în timpul facultăţii, ulterior am lucrat ca sales representative, sales coordinator şi mai apoi brand manager într-una din cele mai importante companii de comercializare a ceasurilor şi bijuteriilor de lux. Aşa am realizat că, de fapt, sunt mult mai atras de lumea vânzărilor decât de holurile judecătoriilor. Cât despre Bogdan, el a avut un parcurs pe aceeaşi linie a studiilor terminate – facultatea de urbanism Ion Mincu – şi a activat ca manager de proiect în cadrul unei companii de dezvoltare imobiliară, ulterior deschizându-şi propria firmă de arhitectură”, povesteşte Radu Tănase.

Povestea Calif a început undeva spre finalul anului 2010, în Centrul Istoric al Bucureştiului, unde antreprenorii au reuşit „să prindă” un spaţiu mic, de 45 de metri pătraţi, dar foarte bine poziţionat. „Pe cât a fost de simplu începutul, pe atât de complicat. La puţin timp după deschidere, întreg Centrul Istoric a intrat în proces amplu de renovare şi practic ne-am trezit peste noapte cu toată strada transformată într-un şanţ de doi metri adâncime, şi cred că deja aici vorbim şi de prima bornă din parcursul nostru. Cumva speranţele noastre se năruiau sub puzderia de excavatoare, muncitori, betoane şi tot felul de alte minunăţii ale constructorilor care promiteau un centru istoric mirobolant”, îşi aminteşte antreprenorul.

„Scăparea” lor, adaugă el, a venit din comercializarea unor produse unice pe care le aduseseră din stadiul de „junk food”, aşa cum erau percepute atunci în piaţa, la cel de „must try&have”. „Aşadar, cu tot şantierul în faţă, clienţii continuau să vină la noi, să consume produsele noastre pe te miri ce colţisoare, guri de canal pe post de scaun şi alte locuri incomode şi teoretic improprii consumului, dar cred că gustul şi servirea primau şi toţi uitau de restul.”

Al doilea moment-cheie în parcursul afacerii a venit în vara lui 2012, când cei doi au pierdut peste 100.000 euro într-un proiect de pe litoral, unde incercaseră să promoveze brandul. Acest eşec nu i-a descurajat însă, ci i-a ambiţionat şi mai mult. Astfel, au hotărât să deschidă şi cea de-a doua unitate, în Piaţa Iancului, deschidere care a venit la rândul său cu o nouă serie de provocări. „Vânzările nu erau pe măsura aşteptărilor noastre deşi poziţia era excelentă. Ca atare, am început câteva campanii agresive de marketing cu ajutorul cărora am reuşit după o luptă de 8 luni să facem din această unitate vârful de lance al lanţului pe care îl creionasem încă din 2010.” Investiţiile în cele două unităţi s-au ridicat la aproape 200.000 euro.

Portofoliul companiei este astăzi alcătuit din trei unităţi Calif, trei unităţi Condimental, două unităţi dual brand Calif/Condimental, o unitate cloud kitchen (care funcţionează doar în sistemul de livrări. Dintre acestea, în prezent, funcţionează în sistem de livrări la domiciliu două unităţi Calif, o unitate Condimental şi unitatea cloud kitchen, urmând ca după relaxarea măsurilor de distanţare socială să reînceapă activitatea în Centrul Vechi cu o unitate Calif. În 2019 businessul a înregistrat venituri de circa 34 de milioane de lei. „Evident anul 2020 este unul al surprizelor şi aştept să ieşim de sub starea de urgenţă pentru a lucra la rectificarea bugetului”, spune Tănase.

Specificul companiei este unul oriental, „dar adaptat nouă, românilor sau europenilor în cea mai mare măsură”. Despre brandul Condimental antreprenorul spune că este singurul din România în domeniul QSR (Quick Service Restaurant) care funcţionează sub deviza „nu prăjim nimic”. „Practic este singurl brand fast food unde nu prăjim niciun ingredient, tehnologia fiind aici factorul principal iar gustul şi produsele fiind unele create special pentru noi, toţi aceia ce căutăm să mâncăm cât mai curat dar în acelaşi sistem fast food.”

Pentru unităţile Calif, preparatul-fanion rămâne în continuare„deja celebrul” Dil kebab. Falafelul cu sos de vinete şi rodii şi Zed kebabul sunt alte preparate din meniu aflate la mare căutare. În ceea ce priveşte Condimental, cea mai reprezentativă gamă produs este Kebun, „unicul kebab pus de data aceasta într-o cutie elegantă, special creată pentru a putea fi ţinută în mână cu uşurinţă de către o doamnă sau domnişoară în primul rând”, acesteia urmându-i Dil kebabul light, salată tabouleh, falafelul light şi altele.

La mijlocul lunii martie, echipa businessului număra în jur de 160 de angajaţi, dar după decretarea stării de urgenţă şi obligativitatea de a închide unele unităţi, compania a ajuns să lucreze cu un efectiv de circa 55 de angajaţi. Businessul s-a adaptat rapid la noul context de piaţă şi a pus în funcţiune livrarea de produse precum: pui întreg la grill, pulpe de pui la grill, piept de pui la grill, miel la cuptor slow cooked, aripioare şi ciocănele de pui. Preparatele pot fi comandate atât gătite cât şi marinate, asezonate cu condimente şi garnituri şi gata de a fi gătite acasă de către clienţi, dându-le astfel posibilitatea de a-şi crea singuri o experienţă culinară.

Numărul comenzilor a crescut organic în această perioadă. De altfel, vânzările în online mergeau bine şi înainte de criză. „Valoarea medie a coşului este undeva la 40 de lei, produsele fiind aceleaşi că înainte, dar, spre surprinderea noastră, şi categoria nouă s-a bucurat de un succes la care sincer nu mă aşteptăm aşa de repede”, notează Tănase. Profilul-ţintă al clienţilor a rămas acelaşi că acum 6-7 ani: corporatişti şi freelanceri, în procent egal clienţi şi cliente, cu vârste cuprinse între 18 şi 45 de ani şi venituri medii spre mari.

Schimbările aduse de această criză sunt multiple, mai observă antreprenorul, dar ritmul celor activi este acelaşi, „ba chiar aş spune că odată cu produsele noi avem noi provocări şi suntem cumva mai activi şi mai creativi, lucru pe care îl veţi vedea în continuare în parcursul nostru post-criză”. El spune că ar sumariza învatamintele trase în această perioada astfel: „să nu ne credem niciodată cei mai buni, să ne conştientizăm lacunele şi să avem un plan de salvare.”

Acest articol face parte din campania #livramacasa lansată de foodpanda, cea mai mare platformă de food delivery din România, pentru a susţine restaurantele locale, în noul context generat de pandemia de Covid-19.

Campania îşi propune şi să aducă în prim-plan poveştile afacerilor locale, ale antreprenorilor care le conduc şi echipelor din bucătărie şi să transmită un mesaj optimist, oferind totodată o imagine reală a provocărilor cu care se confruntă în această perioadă. Restaurantele sunt deschise pentru livrare, acordă prioritate sănătăţii şi siguranţei clienţilor, iar răspunzând la acţiunea lansată de foodpanda, platforma le poate ajuta să îşi susţină afacerea.

foodpanda.ro, parte a grupului Delivery Hero, este cea mai mare platformă online de comenzi de mâncare din România, colaborând, în prezent, cu peste 2700 de restaurante din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Braşov, Constanţa, Arad, Ploieşti, Oradea, Galaţi, Craiova, Sibiu, Piteşti, Târgu Mureş, Baia Mare, Bacău, Buzău, Brăila, Satu Mare, Piatra Neamţ, Râmnicu Vâlcea şi Focşani.

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.