Milionar din SMS

Postat la 02 iunie 2008 395 afişări

Nimic nu este imposibil cand iti doresti propria afacere. Sacrificiile isi pierd din intensitate, iar pentru propriul business multi spun ca nu exista "nu pot". Chiar daca asta inseamna sa lucrezi 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana. Dan Boabes, fondatorul Simplus, companie furnizoare de servicii de interactivitate pentru televiziune, a avut parte de o astfel de perioada pe care, paradoxal, o numeste "cea mai frumoasa".

Intr-o zi de 6 decembrie, pe cand copiii il asteptau cuminti pe Mosu?, iar adultii isi faceau planuri de vacanta, Dan Boabes isi lansa serviciul de interactivitate prin SMS. A fost luat prin surprindere de interesul pe care l-au aratat romanii pentru un lucru atat de nou: in data de 5 decembrie a avut loc un test pentru a vedea daca totul functioneaza din punct de vedere al graficii.

Testul a durat 15 secunde, timp in care pe ecranul televiziunii cu care Boabes avea contract a aparut numarul de telefon la care oamenii puteau trimite mesaje scrise. "In secundele urmatoare s-a umplut interfata de mesaje, incat am crezut ca este ceva gresit. Am sunat la centrul care asigura suportul tehnic pentru a vedea daca este o problema. Reactia a fost instantanee si ne-a luat prin surprindere; in cateva secunde primisem peste 80 de mesaje."

Un pumn de dolari imprumutati

Activitatea Simplus (care inainte se numea Parlatel) a inceput in anul 2002. Boabes a pornit de la ideea de a furniza interactivitate pentru televiziune, pentru ca observase ca in strainatate serviciile de interactivitate prin SMS erau lansate deja de doi ani si aveau un mare succes. Primul pas a fost sa contacteze operatorii de telefonie mobila pentru a le spune despre proiectul pe care dorea sa il lanseze.

Apoi a luat legatura cu un post de televi-ziune specializat pe muzica, Atomic TV, foarte popular printre tineri la vremea aceea. "La Atomic a fost mai simplu. Prima intrebare a fost: ne costa ceva? Nu, chiar veti castiga din asta, le-am spus eu. Si astfel am batut palma. La operatori a fost putin mai complicat, pentru ca, fiind ceva nou, trebuiau rezolvate niste proceduri."

Sa intri primul pe o piata poate fi si foarte riscant, pentru ca s-ar putea ca lumea sa nu fie receptiva sau sa nu fie pregatita pentru un produs "revolutionar".

Fondatorul Simplus nu a avut aceste temeri, dar testul facut cu o zi inainte de lansare l-a luat totusi un pic pe nepregatite. Nu aveau angajati, singurii care se ocupau de aceasta afacere fiind el si sotia sa. Pentru ca era vorba de un serviciu non-stop, ei erau cei care trebuiau sa acopere serviciul 24 de ore pe zi. "Primeam mesaje non-stop, iar eu cu sotia mea trebuia sa le citim pe toate si sa le filtram. A fost dificil, pentru ca era perioada sarbatorilor, iar noi aveam un copil de 6 luni. Cand ne-am dat seama ce se intampla, era prea tarziu sa mai gasim pe cineva care sa vrea sa se angajeze in apropierea sarbatorilor. Astfel, timp de doua luni de zile am asigurat noi procesul de preluare a mesajelor. Nu am mai avut sarbatori, lucram cu schimbul, dar a fost foarte interesant si asta ne-a motivat."

Practic, mecanismul de functionare consta in primirea mesajelor pe un server la care cei din Simplus se conecteaza printr-o interfata web.

Apoi, mesajele sunt citite si filtrate, pentru a nu aparea pe post mesaje care contin injurii, dupa care sunt transmise pe televiziune unde exista instalata o masina grafica ce le afiseaza. Cand se gandeste la inceputuri, Boabes spune ca poate a fost vorba si de putina inconstienta cand a decis sa inceapa un business pe cont propriu. Investitia nu a fost semnificativa - s-a ridicat la cateva mii de dolari pe care i-a imprumutat, dar dintr-o data toata familia sa depindea de succesul acestei afaceri. "Poate am fost putin nebun, dar am crezut foarte mult in acest proiect."

Investitii in extindere

Businessul s-a dezvoltat rapid, iar Boabes a stiut sa valorifice orice situatie favorabila afacerii. La 1 ianuarie 2003, piata de telecomunicatii s-a liberalizat, astfel ca si alte companii puteau concura Romtelecom. "Noi am fost primii care am solicitat surse de numerotatie, in ianuarie 2003, ca sa avem propriile noastre numere de telefon, iar in vara lui 2003 am fost printre primele companii operatori alternativi care au reusit sa se interconecteze cu Romtelecom."

A investit veniturile in centrale telefonice de operatori si in oameni care sa stie sa le opereze pentru a putea lansa si serviciul de telefonie fixa. Pana la sfarsitul anului 2003, Boabes avea deja operatiuni in zona de Internet, telefonie si servicii cu valoare adaugata, atat voce, cat si SMS. Toate aceste servicii au stat o vreme sub umbrela Parlatel. Separarea in Parlatel si Simplus a fost facuta in momentul in care operatiunile au luat amploare, iar in cadrul aceleiasi afaceri existau practic doua modele de business diferite. "Am hotarat sa avem doua business-uri separate, dar cu aceiasi actionari." Ulterior Parlatel a fost cumparat de Digital Cable Systems, anul trecut, pentru suma de aproximativ un milion de euro. Pentru compania romaneasca de telecomunicatii s-au mai batut si alti jucatori cu greutate pe piata mondiala, precum Magyar Telekom si Telekomunikacja Polska.

Un antreprenor se gandeste mereu la idei de afaceri in care sa-si investeasca banii, pentru a-i inmulti.

Proaspatul milionar nu a gandit altfel, iar toti banii pe care i-a incasat dupa vanzarea Parlatel i-a investit. "Unii ar spune ca i-am cheltuit, eu spun ca i-am investit, depinde cum privim." Prima investitie se refera la un spatiu de birouri in care se va muta toata echipa - cei 10 oameni - din luna august. Apoi, cea mai importanta este investitia in extinderea pe piata internationala.

"Vrem sa intram pe piata din Republica Moldova, in Belarus si poate Ucraina. Avem deja discutii in aceste tari. Aceasta extindere este costisitoare, pentru ca la inceput vor fi cheltuieli destul de mari cu infiintarea firmelor in tarile respective." Boabes va incheia parteneriate locale si cu firme inregistrate in tarile respective pentru a putea lucra mai usor cu televiziunile locale si cu operatorii de telefonie mobila de acolo.

Multi bani din user-generated content

Pe langa Simplus si Parlatel, Boabes avea si o firma de transfer de bani, Simplus Transfer, care opera in Italia si Spania si care functiona intr-un mod similar cu Western Union. Anul trecut a efectuat transferuri de 10 milioane de euro, dar a renuntat la aceasta idee cand a hotarat sa se ocupe de o singura companie.

"Ajunsesem la un moment dat sa am 7-8 firme si sa nu mai am timp nu numai de viata personala, dar nici sa ma ocup de toate firmele asa cum trebuia. Atunci am decis sa ma concentrez doar pe un anumit domeniu." Simplus are proiecte media in zona canalelor muzicale dezvoltate de un partener care detine 3 posturi TV, iar firma lui Boabes asigura toata partea tehnica pentru aceste televiziuni.

"Am considerat ca este bine sa avem asigurat tot lantul in zona aceasta de interactivitate, adica sa avem un anumit control si asupra canalului media, pentru ca piata se misca foarte puternic, iar tu ai nevoie de vizibilitate, lumea trebuie sa cunoasca aplicatiile tale. Si cum costurile de publicitate au crescut foarte mult, sunt furnizori care au inchis operatiunile."

Parteneriate are cu aproape toate televiziunile din Romania pentru solutiile complete de afisare. In plus, a incheiat contracte cu toate casele de discuri din Romania si cu Universal Music pe partea internationala, pentru a putea oferi ringtone-uri. In viitor, fondatorul Simplus mizeaza pe activitatea de user generated content, care aduce foarte multi bani in mediul online - exemplul cel mai elocvent fiind YouTube ? dar care se va muta si pe partea de mobil.

Zona in care activeaza Simplus este greu de definit, pentru ca este vorba de mai multe solutii. La fel de greu este de definit si piata si de estimat valoarea acesteia. "Noi ne miscam in multe zone de activitate ? adica sunt servicii diverse, atat sms, cat si voce, cat si content de mobil. Este greu de spus care este valoarea pietei, dar strict pe zona pe care activam noi as estima-o undeva la valoarea de 20 de milioane de euro. Companiile sunt multe de asemenea, dar valorile sunt destul de concentrate, in sensul ca primii 5-6 competitori detin 70% din piata."

Pe piata domina jucatorii locali, dar sunt prezente si firmele extinse la nivel regional, precum Telemedia. Simplus este al treilea jucator de pe piata, cu o valoare a cifrei de afaceri de aproximativ 2 milioane de euro. Fiind o piata foarte dinamica, nici cresterile nu pot fi estimate foarte usor. In cazul lui Boabes, procentele adaugate la cifra de afaceri pentru 2008 vor depinde in mare masura de felul in care proiectele de la nivel international, pe care le pregateste, vor avea sau nu succes. Astfel cresterea poate varia intre 30% si 100%.

MBA pe banii statului

Boabes este de profesie inginer in telecomunicatii. Inainte de a porni pe cont propriu a lucrat la o firma de stat, iar dupa liberalizarea pietei de telecomunicatii, a lucrat o perioada scurta de timp intr-o firma privata. A fost unul dintre cei mai tineri absolventi de MBA Asebus, platit de firma de stat in care lucra. Isi aduce aminte ca directorul de atunci a inmarmurit cand a auzit despre ce suma este vorba pentru cursuri.

La o firma de stat, cursurile costau 100 de dolari, iar Boabes cerea 12.000 de dolari. Boabes incearca sa echilibreze balanta intre viata profesionala si cea personala. Timpul liber si-l petrece mai ales cu copiii - o fetita de 6 ani si un baietel de 2 ani. Calatoreste foarte mult ? pana in prezent a fost in aproximativ 40 de tari. Anul trecut a fost in Malaiezia si Singapore.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Milionar,
din,
SMS
/lideri/milionar-din-sms-4074228
4074228
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.