Investitii in oameni
Conform unui set de legi celebre in lumea larga, conteaza ceea ce invatam dupa ce stim totul. E drept, norma este una dintre legile lui Murphy, dar continutul ei este cat se poate de adevarat. Ca dovada, stau cele 30 de milioane de euro pe care le incaseaza anual firmele de training din Romania.
Astfel, ajungi pe la 50 de ani si zici 'cu mintea mea de acuma, daca as avea 30 de ani, altfel mi-as trai viata'. Din pacate, o spui cu 20 de ani mai tarziu."
In 1999, Szekely a initiat organizarea de cursuri si conferinte pe teme legate de instrumentele de dezvoltare personala, ca Programarea Neuro-Lingvistica (NLP), Analiza Tranzactionala si Gandirea Creativa, pe o piata nefamiliarizata deloc cu aceste concepte. Tot el a publicat in 2003 prima carte despre aplicatiile NLP din Romania, "NLP ? Calea Succesului". "In 1996 eram student economist si am dat peste un concept psihologic ce explica foarte clar comunicarea. Din pacate, nu exista nicio carte in domeniu, asa ca am cautat pe internet si dupa trei ani am organizat primul curs pe acea tema la Iasi. De atunci, am mai organizat cateva zeci, cu traineri straini. Pentru ca faceam si organizare si traducere, am invatat enorm de la toti acei traineri. Apoi am plecat in strainatate sa devin trainer la randul meu. Am facut sase programe de formare ca trainer, iar acum fac meseria asta in fiecare zi..."
In prezent, Szekely este trainer specialist in persuasiune si tehnici de influentare, iar grupul de firme AS si asociatia ARCA pe care le-a fondat ofera servicii de training, coach si consultanta companiilor din Romania. Desi din 1999 oferta de training de pe piata a crescut si s-a diversificat foarte mult, tara noastra are de recuperat o diferenta de circa cinci ani fata de alte tari mai dezvoltate, conform opiniilor din piata. In America, locul de origine, NLP este utilizat la scara larga, in timp ce in Europa Occidentala notiunea a patruns si s-a materializat in mediul de business la scurt timp dupa creare, la inceputul anilor ?80. In Romania, primii practicieni licentiati in NLP au luat nastere abia in iunie 2002, cand s-a incheiat prima etapa de formare in NLP sub indrumarea lui Richard Bandler, cel care a inventat, impreuna cu John Grinder, conceptul de programare neuro-lingvistica. Cunoscuta si ca "ghidul de utilizare a creierului uman", NLP este astazi una dintre cele mai puternice tehnologii de dezvoltare personala si succes, bazate in principal pe cunoasterea sinelui, invatarea si comunicarea eficienta.
CAT IMI DAI SA MA DEZVOLT?
Pe de o parte un cost, pe de alta parte o investitie cu ROI garantat, trainingurile axate pe personalitatea individului capata din ce in ce mai multa importanta in evolutia unei afaceri. Concomitent, sporeste insa si atentia pe care angajatii o dau acestui beneficiu auxiliar, atunci cand decid pentru cine sa lucreze. Pe langa salariu, experienta si notorietatea angajatorului, un alt criteriu de selectie intre mai multe companii il reprezinta oportunitatile de dezvoltare personala pe care le ofera noul job. "Tot mai multi oameni sunt interesati de dezvoltarea personala. Cartile de self-help care au explodat pe piata acum cinci-sase ani au fost primul 'simptom' al acestui interes. Inca de atunci, cererea e in crestere", explica Andy Szekely.
In ceea ce priveste oferta de training pe dezvoltare personala, specialistul crede ca este supraestimata. "Mare. Prea mare. Toata lumea face training pentru ca oamenii au sesizat cererea mare si nevoia. Din pacate, mare parte din oferta e mai mult marketing decat continut."
PRETUL CORECT
In practicarea trainingurilor, un tarif prestabilit nu exista. Conteaza tema, durata, locatia, numarul de participanti, complexitatea trainingului, metodologia folosita sau numarul de traineri implicati in program, dar la fel de mult conteaza si notorietatea si nationalitatea "profesorului". De altfel, cele mai scumpe traininguri in 2007 au fost "keynote speech-urile", urmate de traingurile sustinute de specialisti straini. Daca pentru un keynote speech (sesiune de impact, de 60-90 de minute, sustinuta la conferinte cu sute de participanti), managerii au scos din buzunare pana la 5.000 de euro in 2007, tarifele practicate de un trainer strain in Romania a variat de la 1.000 de euro la 4.000 de euro pe zi, de doua-trei ori mai mult decat in cazul specialistilor romani. Diferenta de pret se datoreaza diferentei de perceptie, caci de cele mai multe ori un trainer strain este privit ca "marfa mai scumpa", chiar daca expertiza sa nu este intotdeauna superioara celei a unui trainer autohton. In plus, la nivel de piata, trainingul in Romania este de doua ori mai ieftin decat in alte tari din Uniunea Europeana.
Desi cele mai cerute cursuri de pregatire sunt cele de leadership si de vanzari, dezvoltarea personala se bucura de tot mai mult interes din partea managerilor romani. "Oamenii interesati au ocazia sa ma vada la lucru in cursurile deschise pe care le organizez. Cei care considera ca vor mai mult, vin la cursuri avansate. De multe ori, companiile imi solicita serviciile dupa ce m-au vazut lucrand. Mi se pare firesc asa", spune Andy Szekely, trainer pe dezvoltare personala. "Lantul slabiciunilor" porneste de obicei de la cursurile axate pe managementul general al afacerii, in timpul carora participantii isi constientizeaza anumite dificultati in comunicare, relationare sau in stabilirea obiectivelor. De aici si pana la "a invata sa inveti eficient" in cadrul unui training nu mai este decat un pas. Un pas care le aduce furnizorilor de cursuri specializate cateva mii de euro, in conditiile in care media pe 2007 pentru o zi de pregatire a fost de 1.800 de euro, iar pentru anul acesta au fost estimate tarife cu 20% mai mari. Pretul nu va fi insa o problema, intrucat clientii targetati de majoritatea companiilor de profil, middle si top-managerii, nu mai sunt dispusi sa faca rabat de la calitate si vor cheltui atat cat va fi nevoie pentru un plus de valoare. In plus, programele de dezvoltare personala vor deveni din ce in ce mai complexe, de durata mai mare si mai interactive incepand de anul acesta, ca urmare a atitudinii pozitive in crestere vizavi de conceptul de personal development, dar si a exigentelor pe masura.
Cine cumpara in final dezvoltarea? Clientii deja traditionali sunt companiile din IT si bancile, cu alte cuvinte, marii angajatori de top-manageri din industriile in care competitia este foarte stransa, iar piata nu se mai imparte atat de mult pe criterii de pret si produs, cat pe "cine lucreaza pentru tine".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













