Din Valley pe val

Postat la 30 iunie 2008 27 afişări

La varsta de 70 de ani, majoritatea oamenilor se gandesc sa se retraga in liniste, departe de competitia profesionala sau o viata sociala prea agitata. Nu este si cazul lui Tom Perkins, legendarul investitor din Sillicon Valley care, la cei 75 de ani ai sai, inca mai face valuri cu iahtul de 150 de milioane de dolari, si-a reluat viata de burlac dupa divortul de scriitoarea Danielle Steel si a scris si o carte numita "Sex and the Single Zillionaire"...

Tom Perkins a fost primul general manager al diviziei de computere de la Hewlett Packard (unde a pus bazele cresterii enorme de care s-a bucurat firma-mamut, inainte de a-si depune demisia in 2006, pas pe care l-a regretat ulterior), investitorul din spatele unor afaceri precum Amazon, AOL si Genentech si al motorului de cautare online Google.

In 1972, Perkins impreuna cu Eugene Kleiner puneau pe picioare Kleiner Perkins Caufield & Byers (KPCB), celebra companie de investitii care a pornit cu o finantare de doar 8 milioane de dolari. Succesul lor s-a datorat abordarii inovative, adica implicarea directa in managementul firmelor din portofoliu. La un moment dat, Perkins era directorul a 14 companii, dintre care trei erau listate la New York Stock Exchange.

Vele si cai putere

La un asemenea CV, investitorul a adaugat la capitolul hobby-uri sailing, jurnalism si colectionar de masini de lux. Perkins are in garaj mai multi cai putere decat o ferma din Texas. Dupa ce a fost proprietarul unui McLaren F-1 si al unui Bugatti, conduce acum un Porsche Carrera GT, care costa 450.000 de dolari, un Bentley si un Aston Martin. In ciuda predilectiei pentru masinile sport, omul de afa-ceri nu este tocmai un vitezoman, cel putin pe apa. O mare parte a tineretii si-a petrecut-o pe apele din Long Island Sound, cu vantul in vele mai degraba decat cu motorul iahtului turat in valuri imense.

Dupa ce a absolvit M.I.T, una dintre cele mai prestigioase facultati de stiinte si tehnologie si a terminat un MBA la Harvard Business School, Perkins si-a cumparat primul velier, un model Teak Lady de doar 5 metri. Mai tarziu investitorul si-a cultivat gustul pentru barcile retro si a cumparat si restaurat ambarcatiuni vechi precum Atlantide (datand din 1915), un iaht cu motor de 37 de metri, dar si un velier construit tot in 1915. Autorul preferat al lui Perkins este, de altfel (in afara de Danielle Steel), Patrick O?Brian care a scris "Master and Commander" si alte nuvele clasice din secolul 19, de pe vremea aventurilor pe mare ale lui Napoleon si ale legendarei flote engleze din acele timpuri.

Jucarii de milioane de dolari

La varsta de 70 de ani, imbinand o cultura vasta despre istoria navala, cunostinte in tehnologie si un ego enorm care se traduce si prin ambitia de a avea ce e mai bun, investitorul s-a decis sa construiasca cea mai mare si high-tech ambarcatiune din lume. "Iahtul perfect" de 14 metri latime si 88 de metri lungime e echipat cu 3 catarge imense, cat niste zgarie-nori, si se numeste Maltese Falcon.

Proiectul le-a luat lui Perkins, designerilor sai si echipei de 300 de muncitori de la compania constructoare de iahturi Perini 5 ani de zile pentru finalizare. Perkins a invatat chiar si italiana pentru a se putea conversa cu italianul Fabio Perini (fondatorul companiei Perini Navi) si sa gandeasca impreuna ce avea sa fie, dupa spusele lui Perkins, "cel mai important proiect din istoria constructiei iahturilor". Pentru a realiza una dintre cele mai rapide si vaste ambarcatiuni, Tom Perkins a "dezgropat" si inventii precum conceptul DynaRig din 1960. DynaRig fusese dezvoltat in Germania in 1960 ca o alternativa de propulsie pentru navele comerciale, in eventualitatea unei crize energetice, insa conceptul nu a mai fost pus in aplicare pana la redescoperirea sa de catre Perkins. In 2006, iahtul era pus pe apa si stabilea doua recorduri, unul pentru cea mai lunga barca si al doilea pentru cea mai mai mare comanda de fibra de carbon lansata vreodata de catre o persoana fizica. "Este mai multa fibra de carbon in catargele iahtului decat intr-un bombardier Stealth", dupa cum spunea chiar Perkins. Bordul ambarcatiunii seamana cu cel al unei nave din Razboiul Stelelor, iar cele trei etaje care formeaza structura barcii sunt imbracate in piele si sticla si sunt ornate, in contrast, cu lucrari de arta semnate de pictori americani precum Squeak Carnwarth, Bo Bartlett si alti artisti contemporani. Nu-i de mirare ca investitorul a transformat Maltese Falcon intr-o noua resedinta.

Dupa lansarea la apa a iahtului, in 2006, omul de afaceri s-a mutat pe Maltese Falcon, renuntand pentru o perioada de timp la casa sa in stil Tudor din insula Belvedere (San Francisco Bay), amenajata in cu totul alt stil (covoare persane, vaze pretioase, picturi in ulei si machete de barci din lemn), spre deosebire de designul avangardist al ambarcatiunii. Un an mai tarziu, precum un copil care se satura repede de jucariile sale, omul de afaceri s-a hotarat sa-si vanda iahtul pentru 180 de milioane de dolari, in conditiile in care suma investita in constructie fusese de mai mult de 150 milioane de dolari.

Explicatia asupra deciziei de a vinde Falcon-ul a fost simpla: "Imi face placere sa iau parte la proiectele de constructie ale ambarcatiunilor, nu neaparat sa navighez la bordul lor. Imi voi indrepta atentia acum spre constructia unor submarine 'sport' si a unei ambarcatiuni care sa aiba 'parcare' pentru un astfel de submarin."

Starul din Silicon Valley

Tom Perkins pare sa fie un om cu multiple talente, printre care si cel de scriitor. Si are si alura potrivita, cu parul sau grizonat si costumele din stofa fina englezeasca pe care le poarta cu precadere. Ideea de a scrie un roman a aparut cand investitorul a fost invitat intr-un "reality show" pentru a juca rolul de burlac inconjurat de femei tinere si frumoase, dintre care trebuia sa aleaga una care sa-i devina sotie. Perkins a refuzat aparitia la televizor, insa s-a gandit ca ar fi un subiect bun pentru un roman si, desi initial se gandise ca ar putea fi scris de fosta sa nevasta, celebra Danielle Steel, a scris chiar el cele 288 de pagini ale romanului intitulat "Sex and the Single Zillionaire".

Primul draft al cartii i-a luat lui Perkins 10 zile pentru a-l duce la sfarsit. Eroul povestii, Steven Hudson, este un vaduv cu doi copii adulti - o fata care e interesata de arta si un baiat care e pasionat de calculatoare. Si aici spune Perkins ca se opreste partea autobiografica a cartii. Restul se pare ca e fictiune, "Hudson este un bancher, iar eu sunt investitor, doua lucruri complet diferite". Henry, fiul lui Hudson, ii fura prietenele si banii tatalui sau, spre deosebire de fiul lui Perkins care "e foarte responsabil", iar eroul principal al lui Perkins accepta sa joace in "reality show-ul" pe care investitorul il refuzase in viata reala. Urmeaza o serie intreaga de intamplari care arata cum viata echilibrata a lui Hudson scapa repede de sub control. Cartea a fost publicata in 2006 de catre Regan Books "cu ajutorul lui Danielle Steel si al lui Judith Regan, insa in principiu meritul este doar al meu", spune Perkins.

Dar "Sex and the Single Zillionaire" nu e singura carte semnata de Perkins. Legenda Sillicon Valley a mai scris o carte despre stiinta laserelor, un tratat despre masinile auto de colectie si cea mai recenta, "Valley Boy - The Education of Tom Perkins" in care vorbeste si despre experienta sa la Hewlett Packard, despre scandalul de spionaj pe care l-a dat in vileag la parasirea firmei, dar si despre faptul ca "tot ce stiu am invatat de la Dave Packard, fondatorul Hewlett-Packard care mi-a fost prieten, mentor si a avut cea mai mare influenta in viata mea".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Din,
Valley,
pe,
val,
/lideri/din-valley-pe-val-4074251
4074251
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.