CEO peste minute

Postat la 28 mai 2006 3 afişări

Peste 21% dintre manageri au o formare tehnica (ingineri, matematicieni), media de varsta este de 56 de ani, iar mandatele de CEO dureaza circa 4 ani, potrivit studiilor internationale. Nikolaos Tsolas, seful Cosmote Romania, a absolvit Matematica, are 53 de ani si trebuie sa eficientizeze fostul Cosmorom, ceea ce va dura 3-4 ani.

Prin natura mea, imi place sa analizez, spune Nikolaos Tsolas, CEO al Cosmote Romania. Pana acum, in Romania nu prea a avut timp de asa ceva; grecii de la Cosmote i-au cerut sa relanseze fostul Cosmorom in doar trei luni. S-a conformat, iar acum trebuie sa aduca operatorul pe profit in ciuda competitiei dure.Matematica si reformaVorbeste incet si rar. Cand e nevoit sa destainuie unele amanunte despre viata personala, vorbeste si mai incet, si mai rar. Nu are charisma colegilor de la conducerea altor operatori de telefonie mobila. Dar asta nu e o problema; grecii de la Cosmote nu l-au adus in Romania ca sa zambeasca frumos in fata fotografilor.A trecut Dunarea vara trecuta, cand sefii sai l-au relocat din Bulgaria in Romania si l-au numit la conducerea filialei autohtone a operatorului de telefonie mobila. Aici i-a fost data in grija o misiune care cerea din plin indrazneala, imaginatie si viteza de reactie, lucruri la care mai greu te duce gandul cand stii ca omul caruia ii dai o asemenea responsabilitate este un iubitor al cifrelor, absolvent de facultate si master in matematica.Ce i s-a cerut se cunoaste: sa schimbe la fata defunctul Cosmorom, companie cu o imagine dezastruoasa in ochii consumatorilor romani, si sa-l transforme intr-un operator suplu si atractiv. Pentru cine? Pentru tineri dar in acelasi timp si pentru oamenii de afaceri, doua nise favorite ale operatorilor de telefonie mobila din intreaga lume. Nu multa lume a fost insa la curent cu faptul ca metamorfoza Cosmote Romania trebuia pusa la punct in 3 luni. Asta in conditiile in care o astfel de operatiune dureaza, in mod normal, cel putin 9-10 luni.Pe repede inaintePrin natura mea, imi place sa analizez, risipeste Tsolas semnele de intrebare cu privire la strategia sa de a conduce un business. Nu este dintre cei care iau decizii din impuls. Daca trebuie, asteapta rezultatele complicatelor analize de piata inainte de a se hotari. Imi place sa imi rezerv tot timpul de care am nevoie.si totusi, in Romania a trebuit sa faca unele compromisuri din acest punct de vedere. Relansarea Cosmorom sub noul nume Cosmote Romania a fost trecuta pe un calendar cu mult mai putine zile decat era obisnuit. Am inceput sa lucram efectiv in septembrie (anul trecut; n.r.) si deadline-ul era in decembrie. Pierdusem mult timp in trecut si voiam sa incepem activitatea comerciala inainte de Craciun.Echipa si-a format-o tot in viteza. Pe cei 11 directori - opt greci si trei romani - cu care lucreaza direct i-a strans cu foarte putin timp inainte sa dea drumul la treaba. Au venit aici vineri si au inceput sa lucreze luni. De ce? Trebuia sa lansam compania in trei luni. In mod normal recrutezi oameni, le lasi timp de gandire, dupa aceea un timp ca sa poata sa demisioneze de la vechile locuri de munca, apoi inca o luna ca sa poata sa-si ia concediile pe care nu le-au luat acolo de unde vin si tot asa. Eu nu am avut la dispozitie atat timp.Tocmai pentru ca perioada de lansare a fost atat de scurta, lui Tsolas i-a fost mai usor sa apeleze la greci. In Bulgaria situatia era cu totul diferita. Acolo majoritatea echipei de directori era formata din localnici. Dar, bineinteles, acolo timpul nu a fost o problema atat de mare.Insa indiferent de nationalitatea subordonatilor, are acelasi stil de a comunica cu ei. Nu-i place sa transmita mesaje prin secretara. Intotdeauna comunic direct numai cu directorii care se afla imediat sub mine pe scara ierarhica. Asa ii responsabilizez si ii motivez, trebuie sa stie absolut tot ce se intampla in departamentele lor si sa simta ca am incredere in ei.Asa este si mai simplu pentru el. Ideea este sa pot influenta ceea ce se intampla in orice departament, dar fara sa fiu nevoit sa vorbesc cu mai mult de un om. Faptul ca ii place comunicarea directa nu inseamna ca scoate din ecuatie e-mail-ul, care este o unealta de zi cu zi. Rezultatul este ca are un birou lipsit de hartii.Cum s-au nascut cozileCelebra idee cu 2.000 de minute pe luna in schimbul a trei euro nu le-a venit managerilor Cosmote chiar din iunie 2005, cand au preluat conducerea fostului Cosmorom, ci undeva pe parcurs, inainte de lansarea din decembrie, povesteste Tsolas. A testat reactia consumatorilor prin niste studii de piata si a fost multumit. Imi place sa-i surprind pe competitori, marturiseste seful Cosmote Romania. Cat despre repetarea in viitor a ofertei cu 2.000 de minute gratuite, nu crede ca este posibila. Nici pentru Cosmote, nici pentru altcineva, pentru ca este o oferta care s-a bazat pe elementul surpriza.Datorita reliefului unic al pietei romanesti; dominata autoritar de Orange si Connex Vodafone;, Cosmote nu isi propune neaparat sa ajunga numarul unu aici. Pe alte piete din regiune, unde a intrat mai tarziu (ca al treilea sau al patrulea jucator), compania a reusit printr-o politica agresiva sa ajunga numarul unu. In Romania, cu toate ca a debutat la fel de agresiv cu faimoasa oferta de 2.000 de minute in schimbul a 3 euro, Tsolas spune ca principalul obiectiv este sa eficientizeze compania si sa aduca profit. Este dificil sa ii bati pe Vodafone si pe Orange. As fi multumit sa creez aici o operatiune sanatoasa si profitabila.Cum va reusi acest lucru? Acordand atentie egala si segmentului pre-paid, si abonatilor. si, nu in ultimul rand, aplicand aceeasi strategie care a contribuit la succesul ofertei 2.000 de minute. Adica pastrarea unor tarife foarte simplu de inteles pentru clienti; aceeasi suma pe minut, indiferent de ora la care suni sau de reteaua in care suni. Oricum, scopul principal ramane profitul. Tsolas admite ca nu vrea sa porneasca un razboi al preturilor cu concurenta. Sa iei clienti de la concurenta este usor. Dai toate serviciile pe gratis si toata lumea vine la tine. Dar n-o sa mai fii profitabil.Vacanta comprimataDupa o zi de lucru plina de sedinte, planificari si decizii, Nikolaos Tsolas prefera o seara cat mai linistita. Termina munca pe la 8-9 seara, dupa care de obicei merge direct acasa. Are de ales intre televizor si o carte. Cititul este o optiune si pentru relaxarea de weekend, bineinteles in acele week-end-uri in care nu calatoreste in Grecia pentru a fi cu familia. Imi iau o carte si merg sa beau un cappuccino pe bulevardul Dorobanti.Uneori isi petrece timpul de week-end gatind. Spune ca nu este foarte pretentios la mancare, dar prefera bucataria greceasca. Gatesc pentru ca ma ajuta sa nu ma mai gandesc la afaceri. Familia este acasa, in Grecia. Tocmai din aceasta cauza calatoreste des, cam o data la doua saptamani, catre tara natala. Membrii familiei sunt deja obisnuiti cu distanta. Din fericire, nici distanta nu este foarte mare. Nu e ca si cum as fi emigrat, iar zborul pana acasa este scurt. Uneori vin si ei aici sa ma viziteze, cand copiii au vacanta de la scoala. S-a gandit sa isi aduca familia cu totul in Romania? Nu, copiii au scoala, au prietenii in Grecia, au planuri in legatura cu facultatea. E dificil sa ii muti cu totul in alta parte, mai ales pentru o perioada limitata de timp.Ce concediu poate avea un CEO din industria telefoniei mobile? Anul trecut am avut 5 zile, in august. Poate anul acesta, cu putin noroc, va avea parte de o saptamana sau doua. Destinatia preferata de vacanta este Grecia, in insule.Mandatul lui aici va dura circa 3-4 ani. Ce va urma dupa aceea? Cat este la conducerea Cosmote Romania, nu are timp sa se gandeasca, asa ca... Dumnezeu stie.Mandat: A preluat functia in iunie 2005. Un astfel de job dureaza de obicei 3-4 ani.Joburi anterioare: A condus operatorul GloBul Bulgaria, detinut tot de Cosmote. A mai lucrat pentru Cosmote in Grecia, ca director tehnic (iunie 2000; decembrie 2002), dar si pentru TIM Hellas (filiala elena a operatorului italian de telefonie mobila TIM), ca director executiv pentru operatiuni si dezvoltarea retelei. A fost si inginer de sistem la Siemens AG in Germania si membru al echipei tehnice la AT&T Bell Laboratories in New Jersey, SUA.Studii: A absolvit Facultatea de Matematica din cadrul University of Ioannina, Grecia, detine o diploma de Master in matematica obtinuta de la State University of New York, SUA. Totodata, a urmat studii de Master si Doctorat in Electrotehnica si Informatica la University of California, Berkeley, SUA.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
CEO,
peste,
minute
/lideri/ceo-peste-minute-4073120
4073120
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.