Grow faster

Silviu Gugui, Country Manager, eMAG Bulgaria: „Perspectiva este totul!”

4 iul 2022 Autor: Ioana Matei

Silviu Gugui şi-a început cariera încă din anul trei de facultate, într-un magazin de Telecomunicaţii din România, logica sa de atunci fiind atât una practică, magazinul fiind foarte aproape de facultate, cât şi una strategică: era sociabil şi pasionat de tehnologie. Până la 24 de ani, obţinuse deja primul rol în management, iar până la 26, avea responsabilităţi regionale. Lecţiile învăţate în magazinul de telefonie au fost esenţiale pentru toată cariera actualului Country Manager al eMAG Bulgaria, oferindu-i o perspectivă atât asupra clientului, cât şi asupra evoluţiei – în carieră şi nu numai. 

Silviu Gugui este Country Manager al eMAG Bulgaria, coordonând o echipă de 300 de oameni care dezvoltă business-ul de retail în piaţa respectivă. Retailerul este în acest moment cea mai mare companie de comerţ românesc din Bulgaria, cu peste un milion de clienţi, peste 650.000 de aplicaţii active şi cu o ofertă pe platforma eMAG.bg ce a ajuns în prezent la 1,5 milioane de produse.  Totodată, compania şi-a bugetat investiţii de 785 de milioane de lei în dezvoltarea internaţională până în 2024, strategia de bază fiind replicarea modelului din România. 

Cum a ajuns Silviu Gugui responsabil de aceste dezvoltări?

După ce a absolvit liceul, profil Matematică-Informatică, şi-a continuat studiile la Universitatea Politehnica Bucureşti (IMST). Şi-a început cariera în anul 3 de facultate, într-un magazin de telecomunicaţii din România: „Sunt foarte pasionat de tehnologie şi sunt o persoană sociabilă. Acest job m-a învăţat să comunic şi să înţeleg oamenii”. La un an după angajare, când a putut lucra full-time ca reprezentant de vânzări, a reuşit performanţe foarte bune, având în mod recurent cele mai bune rezultate la nivel naţional. Apoi a fost implicat în mai multe proiecte: „data expert” şi „business sales advisor” numărându-se printre acestea. „Când am împlinit 24 de ani, mi-am început cariera în management. La început m-am ocupat simultan de mai multe magazine mici, mai multe proiecte legate de reţeaua de dealeri şi apoi, m-am ocupat în succesiune de două magazine flagship, printre care şi Experience Store-ul companiei. Aici am implementat proiectul «Smart bar – un shot de tehnologie». În acest timp, am fost implicat în multe procese de învăţare – timp de trei ani în programul de High Potential al companiei şi în multe cursuri de business management şi people management.”

La 26 de ani avansa deja în rolul de Area sales manager, iar trei ani mai târziu, s-a alăturat echipei eMAG. L-au atras aici, după cum spune chiar el, spiritul inovator şi tehnologia: „Ambele lucruri îmi sunt foarte apropiate şi mă fac să mă simt acasă. Sunt pasionat de tehnologie şi de nou. În acelaşi timp, eMAG a fost şi este locul în care dacă ai un plan bun, îl poţi pune în aplicare, dacă vrei să creezi, eşti ajutat să o faci. Nu în ultimul rând, oamenii cu care am colaborat la eMAG în decursul timpului sunt nişte oameni speciali! Sunt oameni care vor să aducă viitorul mai aproape de prezent şi sunt oamenii cu care, în fiecare an, în timpul Black Friday şi nu numai, transformăm imposibilul în posibil”. Parcursul său la eMAG a început prin a conduce echipa showroomurilor din Bucureşti: a deschis două noi astfel de magazine, printre care şi pe cel din Băneasa, cel mai mare showroom al retailerului. În urmă cu trei ani şi jumătate, a devenit Director de Retail al eMAG, poziţie din care se ocupa de tot businessul eMAG în „offline”. În decembrie 2020, a preluat noul rol, cel de Country Manager al eMAG Bulgaria: „Este un rol complet care cred că mi se potriveşte cel mai mult până acum”. Adaugă că, în timpul petrecut în echipa eMAG, în paralel cu ascensiunea profesională, a continuat să înveţe şi să se dezvolte absolvind diverse programe de învăţare, cum ar fi: Yale School of Management – Executive Education – „Accelerated Management Program” şi Harvard Business School – „Disruptive Strategy”: „În toată această perioadă, am cunoscut oameni extraordinari, de la care am învăţat enorm şi am deprins aptitudini foarte importante pentru mine. Sunt extrem de recunoscător tuturor oamenilor care mi-au modelat personalitatea şi mi-au îmbogăţit cunoştinţele în decursul timpului”.

Bulgaria este una dintre cele mai importante pieţe ale eMAG, fiind a doua ţară în care s-au extins. Compania are aici o strategie de dezvoltare pe termen lung, cu obiectivul de a le oferi clienţilor o experienţă mai bună online. Unul dintre pilonii de investiţii al eMAG are în vedere dezvoltarea internaţională, iar în această direcţie compania a investit doar în ultimul an  75 de milioane de lei (atât în Bulgaria, cât şi în Ungaria). La acestea, se adaugă alte 72 de milioane de lei direcţionate înspre dezvoltarea ecosistemului Marketplace. O altă investiţie importantă este reprezentată de extinderea reţelei de showroomuri (în timpul pandemiei, eMAG a deschis trei noi showroomuri – două în Sofia şi unul în Plovdiv) în cele mai importante centre de shopping din ţară. Produsele comandate de clienţii din Bulgaria sunt livrate din depozitul din România, astfel că, o bună parte din investiţia logistică din România este menită să susţină îmbunătăţirea timpului de livrare.

În ceea ce priveşte particularităţile pieţei pe care activează în Bulgaria, spune că, după aproape doi ani de folosire intensivă a shoppingului online, acest canal s-a integrat în rutina de shopping, iar clienţii sunt interesaţi de o experienţă de cumpărături personalizată, care să integreze toate beneficiile digitale cu care s-au obişnuit în această perioadă. Pentru a da un exemplu concret de particularităţi locale, Silviu Gugui menţionează lipsa cardurilor de cumpărături cu dobândă zero. Acum doi ani au introdus pe piaţa din Bulgaria cardul co-brand eMAG cu DAE zero, iar această nouă facilitate a cunoscut un grad bun de adopţie, pentru că a reuşit să rezolve o nevoie a clienţilor de pe această piaţă. „În general, ne propunem să dezvoltăm toate proiectele de succes pe care le avem implementate în România sau pe care le testăm în prezent şi se vor dovedi a fi de succes în perioada următoare. În acelaşi timp, căutăm în mod constant orice tip de investiţie care ar putea avea impact pozitiv pe piaţa locală.” Concret, şi-au fixat trei priorităţi pentru perioada următoare: să dezvolte Marketplace-ul eMAG Bulgaria, unde în prezent se află 5.000 de comercianţi activi, să introducă soluţii de smart shopping, cum ar fi Genius, abonamentul la livrări gratuite şi oferte exclusive existente în România. În acelaşi timp, un alt obiectiv de pe plan local este să le ofere colegilor din echipă mai multe oportunităţi de dezvoltare profesională. „Avem colegi foarte ambiţioşi şi hotărâţi să dezvolte businessul local cel puţin la nivelul celui din România”, descrie Silviu Gugui obiectivele companiei pe piaţa bulgărească. În ceea ce priveşte evoluţia sa odată cu acest rol, spune că „Presupune adaptarea la specificul unei noi ţări şi înţelegerea unei noi culturi. Sunt foarte mândru de echipa mea, am avut unul dintre cei mai buni ani împreună, crescând foarte mult ca echipă şi producând o creştere foarte importantă pentru businessul nostru. În acelaşi timp, am dezvoltat piaţa online din Bulgaria, sporind încrederea clienţilor în acest sector”.

Silviu Gugui are şi câteva sfaturi pentru cei mai tineri, care îşi încep cariera, pe care le grupează în două categorii. Când vine vorba despre dezvoltarea profesională, el spune că „Perspectiva este totul! Lentila prin care urmăreşti viaţa. În mod evident, există bine şi rău absolut, ce nu este însă bătut în cuie este modul în care experienţele ne modelează personalitatea. Dacă simţi că nu înveţi nimic în orice moment, întreabă-te: de ce? şi rezolvă imediat această problemă!” În mod concret, crede Silviu Gugui, poţi învăţa la fel de multe de la un manager foarte bun sau de la un manager pe care îl interpretezi a fi slab. „Tu alegi! De la un manager slab poţi învăţa ce să eviţi în viitor când vei fi manager, poţi învăţa care sunt consecinţele deciziilor greşite, poţi cunoaşte impactul pe care îl are în echipa ta o zi în care nu eşti în cea mai bună formă. Toate acestea, fără să trebuiască să treci prin asta ca manager.” Din perspectiva dezvoltării personale, îndemnul său este: „Cunoaşte clienţii! Clienţii sunt oamenii care vor fi în jurul tău orice ai face în viaţă. Ei stau la baza fiecărui business. Ei sunt viitorii tăi manageri, viitorii membri ai echipelor tale, cunoaşte tipologiile de oameni, învaţă ce îi motivează, ce îi convinge să ia decizii! Făcând asta, vei fi performant la jobul actual şi te vei pregăti pentru toate joburile viitoare”.

 

 

4 întrebări pentru managementul eMAG

►Œ Cum aţi descrie eMAG din perspectiva potenţialului de dezvoltare şi învăţare?

În eMAG poţi să te dezvolţi din toate punctele de vedere şi îţi poţi vedea visurile transformate în realitate. eMAG dezvoltă şi promovează atât ideile care au la bază planuri puternice, cât şi pe oamenii din spatele acestora (de la stadiul de iniţiativă, până la implementarea planului). În eMAG, poţi învăţa multe lucruri într-un timp foarte scurt, în acelaşi timp poţi contribui la următorul pas din dezvoltarea companiei. Astfel, creştem împreună! În eMAG nu ne este frică să greşim, suntem conştienţi că pentru a te dezvolta rapid, uneori, eşecul face parte din joc. Atât timp cât învăţăm din asta, ne asumăm această realitate şi încurajăm oamenii din organizaţie să aibă curaj, să caute constant şi să rămână curioşi!

Cât de importantă este, din punctul dvs. de vedere, evoluţia profesională continuă?

Plictiseala este inamicul inovaţiei. Din acest motiv, pentru mine, este important ca oamenii din organizaţie să evolueze în mod constant. Am apreciat mereu oamenii care îşi doresc să fie maeştri ai jobului pe care îl fac, dar şi pe oamenii care îşi doresc să înţeleagă tot ecosistemul în care se află. Este important să găsim mix-ul potrivit din ambele tipuri de oameni pentru a construi şi întreţine un business solid şi matur.

Cum aţi descrie atmosfera de lucru şi colegii de la eMAG?

Atmosfera este antreprenorială şi fresh. Suntem o familie, nu avem formule de adresare standard sau un mod vestimentar impus. Păstram spiritul de companie agilă şi încurajăm creaţia şi iniţiativa. Ne distrăm împreună de fiecare dată când găsim o oportunitate să o facem! Suntem ambiţioşi şi mândri de rezultatele noastre zilnice. Sărbătorim succesele împreună, aşa cum învăţăm şi din situaţiile în care lucrurile nu decurg conform planului.

Care este calitatea principală pe care o apreciaţi la un coleg? Dar defectele pe care nu le toleraţi?

Apreciez claritatea în gândire, iniţiativa, spiritul antreprenorial, ambiţia şi abordarea holistică a subiectelor. Nu apreciez nepăsarea şi lipsa de asumare a deciziilor sau a responsabilităţii propriilor acţiuni.

Care este, din punctul dvs. de vedere, motorul reuşitei în carieră?

Dacă viaţa ta profesională este aproape de ceea ce îţi place să faci fără să fii plătit, jumătate din ecuaţia carierei tale este deja rezolvată. Apoi, ai nevoie de un plan de ansamblu, de obiective personale pe care să le urmăreşti şi astfel, să nu laşi lucrurile să ţi se întâmple, să lucrezi pentru a le genera. Astfel, orice pas în carieră va fi o reuşită personală!

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.