Grow faster
„În plan profesional încerc să nu îmi planific viitorul în detaliu, întotdeauna mi s-au întâmplat lucruri frumoase cand am mers cu valul şi m-am concentrat pe ce făceam în acel moment. Vreau să am aceeaşi curiozitate să învăţ lucruri noi ca şi până acum şi să le combin poate în moduri care să îmi provoace creativitatea.”

Omul oamenilor din eMAG

29 nov 2021 Autor: Ioana Matei

Delia Rotaru este Vicepresident People & Organisation la eMAG, rol din care spune că se asigură că fiecare dintre colegii săi face ce îi place sau este pe punctul de a ajunge acolo, precum şi că învaţă ceva în fiecare zi. Obiective cât se poate de palpabile, dacă ne gândim că bugetul pentru trei ani în această direcţie este de peste 45 de milioane de lei.

 

Suntem o organizaţie de peste 6.000 de colegi, iar rolul meu şi al echipei mele este să ne asigurăm că fiecare are ceva nou de învăţat în fiecare zi, că face ceva ce îi place sau caută să ajungă într-un rol în care face cât mai mult din ce îi place, că are libertatea de a crea lucruri noi şi simte că are impact prin rolul lui în business şi la client. Desigur, e mult mai uşor de spus decât de făcut, pentru că, în general, rolul omului de resurse umane este atât de complex şi uneori atât de subtil, încât nu e mereu uşor, dar la modul ideal cred că asta ar trebui să ne propunem să facem din rolul nostru”, descrie Delia Rotaru responsabilităţile fixate în rolul său. Ea este Vicepresident People & Organisation eMAG, o titulatură atipică pentru peisajul autohton de business, pe care Delia Rotaru o explică: „Echipa noastră se numeşte People & Organisation pentru că eu cred cu tărie că am trecut de mult de etapa în care oamenii erau resurse într-o organizaţie, în zilele noastre ştim cu toţii că valoarea unui business vine direct din valoarea oamenilor cu ajutorul cărora îl construieşti”.

Ea conduce din acest rol o echipă formată din aproape 100 de persoane care lucrează în toate zonele de expertiză, de la recrutare, până la comunicare internă şi talent management. Este responsabilă şi de un buget generos în ceea ce priveşte programele create pentru angajaţii eMAG, respectiv 45 de milioane de lei, doar anul acesta şi în următorii doi ani.

Cum a ajuns în această poziţie? Delia Rotaru povesteşte că încă din facultate era pasionată de psihologie, deşi a studiat economia: „Desigur, pragmatici fiind, părinţii noştri ne-au îndrumat în perioada aceea spre facultăţi cât mai practice”. Primul job l-a avut în primul an de facultate, când s-a angajat part-time în call center la Connex/Vodafone, unde a început să susţină şi traininguri în echipele de relaţii cu clienţii. Mai târziu, a aplicat pentru un rol în echipa de HR şi, ajunsă acolo, spune că i-a plăcut să înveţe din cât mai multe centre de expertiză, aşadar a schimbat rolurile destul de des în cei peste opt ani în care a lucrat în cadrul companiei: „A fost o experienţă de învăţare unică pentru mine, am avut norocul să fac parte dintr-o echipă foarte frumoasă, cu oameni faini, cu care am legat prietenii de ani de zile şi împreună cu care am făcut multe lucruri pentru organizaţie. Acesta este şi motivul pentru care am stat acolo atât de mulţi ani, fără să simt nicio clipă că stau pe loc sau că mi-ar plăcea să fac altceva”. În 2015 a renunţat la rolul de Business Partner în Vodafone, în echipa de HR, şi a venit la eMAG: „Ce m-a convins să vin au fost oamenii pe care i-am cunoscut la interviu şi apoi, ce m-a convins să stau au fost toţi oamenii pe care i-am găsit aici. Este greu de descris ce anume face organizaţia asta atât de specială, dar cred că este un mix foarte bun de business centrat pe client, fiind un B2C nici nu ai cum altfel, şi în acelaşi timp o organizaţie digitală, centrată pe tehnologie, care se mişcă uenori cu viteza gândului. Este un mediu în care simţi că mereu ai ceva nou de învăţat, că nu stai pe loc, că apar oportunităţi noi de proiecte la tot pasul”.

Dincolo de responsabilităţile din „fişa postului”, Delia Rotaru şi-a dus mai departe pasiunea pentru psihologie din facultate şi este în prezent coach acreditat, având o certificare de Practitioner NLP, de la American Board of NLP. A absolvit de curând psihologia, a doua ei specializare, şi se pregăteşte pentru o formare în psihoterapie, urmând un program masteral în psihanaliză. „Întotdeauna m-a fascinat modul în care funcţionăm, acesta a fost cumva motivul central al curiozităţii mele. Încă din copilărie îmi plăcea să citesc pentru că mă fascinau personajele de ficţiune şi îmi plăcea să văd lumea din diferite perspective. La 33 de ani m-am decis că nu este timpul pierdut - şi nu este niciodată prea târziu (vă spun sigur) - şi mi-am continuat studiile cu a doua facultate, bineînţeles cea de psihologie, iar acum finalizez studiile de master în psihanaliză şi fac o formare în terapie analitică. Nu a fost uşor, mai ales în sesiune, dar dacă îţi place ceea ce înveţi este mult mai simplu decât pare.”

Profesia sa merge mână în mână cu această pasiune – mai ales în contextul actual, când majoritatea angajaţilor lucrează de acasă. În pandemie, Delia Rotaru a devenit chiar gazda unei emisiuni live pe care o transmit în fiecare marţi, pe Teams. Are invitaţi colegi din senior management şi spune că primeşte constant feedback de la colegii nou angajaţi că acest proiect i-a ajutat să înţeleagă mai bine compania şi să-şi cunoască mai bine, chiar şi virtual, colegii alături de care lucrează. „Am fost foarte surprinsă să îmi dau seama că ce învăţam la facultatea de psihologie erau lucruri pe care le puneam în practică la job, fără să ştiu neapărat care este teoria din spate sau cine descoperise acele idei şi cum se leagă între ele. Cred că psihologia este o bază teoretică foarte bună pentru oamenii de resurse umane şi cunoaşterea ei ne poate îmbogăţi gândirea şi ne poate ajuta să creăm lucruri din ce în ce mai inovatoare”, a observat ea. Spre exemplu, spune că în rolul său i-a fost mai uşor să ia decizii  care presupuneau schimbări mari - de exemplu, când a renunţat la sistemul clasic de management al performanţei  sau să implementeze proiecte noi (cum ar fi aria de people analytics) pentru că înţelegea astfel mai bine ce impact pot avea asupra oamenilor aceste procese şi ce a stat la baza lor atunci când au fost implementate.

În ceea ce priveşte „sechelele” cu care ne confruntăm în contextele de pandemie şi de work from home, spune că cea mai mare greşeală ar fi aplicarea unor soluţii standard: „Cred că fiecare dintre noi gestionează această perioadă diferit, pentru că suntem foarte diferiţi. Sunt persoane introvertite pentru care această perioadă poate a fost o ocazie să stea mai mult cu cei apropiaţi şi cu energia spre interior, sunt oameni extroverţi cărora le-a lipsit mult mai mult socializarea cu colegii. Vom ieşi fiecare din această perioadă cu nevoi foarte diferite şi cred că trebuie să ne acordăm timp şi răbdare în perioada de după să ne adaptăm la noua realitate”. În ceea ce priveşte eMAG, ei se vor întoarce după pandemie la modul de lucru hibrid, care, crede Delia Rotaru, ia cumva ce e mai bun din ambele lumi – şi a lucratului de acasă, şi a muncii de la birou cu colegii, iar mixul de zile va fi decis de fiecare împreună cu echipa sa, în funcţie de nevoile lor specifice şi de activitatea lor.


Trei întrebări pentru managementul eMAG

Œ1. În ce constau principalele obiective pe care vi le-aţi fixat din rolul curent pentru eMAG?

În eMAG avem multe planuri de viitor, care de care mai interesante şi sigur nu o să ne plictisim niciun moment. De la toate programele pe care le-am lansat pe parcursul anilor (cum sunt  Future 25, eMAG Internship şi programul de executive development pentru management) care vor continua, la proiecte noi (cum sunt Upgrade şi eMAG Backstage), pe care le-am început anul acesta, vom continua să facem lucruri mai ales în zona de dezvoltare în carieră şi învăţare pentru echipele noastre de experţi şi management.


2. Cum aţi descrie eMAG din perspectiva potenţialului de dezvoltare şi învăţare?

eMAG este o organizaţie unică din punctul meu de vedere, pentru că îmbină oportunităţile de creştere şi învăţare ale unei organizaţii mari cu spiritul unei companii antreprenoriale. Şi această combinaţie cred că oferă un mediu extraordinar de învăţare, nu doar din cursuri şi teorie, ci şi învăţare continuă pe rol, în activitatea de zi cu zi în care te poţi confrunta mereu cu ceva incitant şi nou.


Ž3. Care este, din punctul dvs. de vedere, motorul reuşitei în carieră?

Există un concept, care din experienţa mea este unul dintre cei mai importanţi factori de dezvoltare profesională, şi care se numeşte agilitate de învăţare (learning agility). Cred că asta este ceea ce au în comun oamenii care ajung să creeze ceva important pentru ei în viaţa lor profesională (nu vreau să numesc asta succes, pentru că succesul este un termen mult prea folosit în raport cu exteriorul, este deci mai degrabă o judecata de valoare, la care nu cred că trebuie să ne raportam întotdeauna). Este o dorinţă continuă de a învăţa lucruri noi, de a învăţa din greşeli, de a aplica ceea ce ai învăţat în ceea ce faci.

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.