Grow faster
Cristian Coman, Plat & Tech Director Operations, eMAG: „Cred că este adevărat că pe măsură ce înţelegem mai multe, ne dăm seama cât de puţin ştim. Avem astfel datoria să nu stăm pe loc şi să devenim versiuni ale noastre mai bune. Cheia este să găseşti combinaţia potrivită pentru tine între lucrurile la care eşti bun şi lucrurile care îţi fac plăcere, iar asta nu se întâmplă stând pe canapea, ci experimentând.”

Arhitectul operaţiunilor precise​

4 apr 2022 Autor: Ioana Matei

Cristian Coman s-a ghidat mereu, în viaţă şi carieră, după principiul că, pe măsură ce înţelegem mai multe, realizăm cât de puţin ştim, de fapt. Căutând mereu între lucrurile la care este bun şi cele care îi fac plăcere, a ajuns la un echilibru în rolul din care îmbină abilităţile sale de programator, cu experienţa de manager în IT -  cel prin care se asigură de dezvoltarea şi funcţionarea produselor software ce susţin toate operaţiunile eMAG.

 

Mediul de business actual înseamnă viteză, flexibilitate, inovaţie, cu atât mai mult în industria de e-commerce. Ca să poţi ţine pasul cu acest dinamism trebuie să îţi adaptezi constant abilităţile sau să descoperi unele noi. Dacă reuşeşti asta, ţi se deschid şi alte oportunităţi pe care altfel nu le-ai fi conştientizat sau prevăzut”, spune Cristian Coman, pentru care învăţarea continuă a devenit sinonimă cu succesul profesional. El este în prezent Plat & Tech Director Operations al eMAG, rol din care coordonează echipele de tehnologie responsabile de dezvoltarea şi de mentenanţa produselor software ce susţin operaţiunile retailerului online.

Echipa sa are peste 140 de membri, cu diferite roluri (project manageri, product owneri, developeri, software arhitecţi sau QA testeri). Ei lucrează alături de departamentele din business pentru a oferi servicii cât mai bune şi fiabile clienţilor lor. Spre exemplu, printre procesele care sunt realizate cu ajutorul acestor produse software se numără cele de comenzi, operaţiuni logistice din depozite, livrări sau retururi. Bugetul gestionat de el din acest rol este de peste 32 de milioane de lei pe an. 

Cum a ajuns aici? Cristian Coman povesteşte că a avut mereu o înclinaţie puternică spre zona ştiinţelor exacte, motiv pentru care a ales şi un liceu tehnic, Alexandru Ioan Cuza din Bucureşti, unde a urmat profilul de informatică.

„Informatica era ceva destul de nou în România la acel moment (1998-2002), dar m-a ajutat în a dobândi o gândire structurată/algoritmică şi atunci am pus bazele mai multor cunoştinţe care mi-au fost de folos apoi pe parcurs”, îşi aminteşte el.

Spre finalul liceului a fost tentat să urmeze drumul arhitecturii pentru că în copilărie a fost pasionat şi de desen, partea sa mai pragmatică a câştigat şi a urmat Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti.

„Uitându-mă în urmă cred că a fost alegerea corectă, bănuiam de atunci că IT-ul va fi un domeniu de bază în viitor, dar nu îmi închipuiam chiar dimensiunile la care a ajuns în prezent”, spune el. Primul job în domeniu a fost de QA tester la o firmă românească de software, pentru câteva luni. Pe acelaşi rol a început de altfel şi în eMAG, în 2007, cu obiectivul clar de a ajunge programator. A schimbat rolul în programator prin 2009, a început să dezvolte aplicaţii, iar apoi i s-a oferit şansa să construiască o echipă de testare şi suport. Acela a fost primul pas către people management şi de atunci s-a ocupat de diferite echipe şi arii din tehnologie.

Îşi aminteşte că atunci când a ajuns la eMAG, în 2007, nu ştia foarte multe despre companie – care nu avea dimensiunile de acum, cu doar 150 de angajaţi şi câteva sute de comenzi pe zi. „Aveam 23 de ani atunci, deci pot spune ca am crescut mână-n mână cu eMAG-ul şi sunt recunoscător pentru principiile sănătoase pe care le-am însuşit aici. Am înţeles ce înseamnă să înveţi din greşeli, dar având o abordare sistemică în acest sens (e un exerciţiu pe care îl perfecţionăm de la an la an, în special pre şi post evenimentul de Black Friday, dar şi în activităţile de zi cu zi). De asemenea, am înţeles cât de valoroase pot fi datele în procesul de luare a unei decizii sau cum echipele formate din oameni cu seturi de abilităţi şi viziuni/păreri diferite pot genera un impact mai mare, într-o cultură deschisă a dialogului şi colaborării.”

 

3 întrebări pentru managementul eMAG

Œ  Care a fost cea mai mare realizare din cariera dvs. de până acum?

Cel mai mândru mă simt când mă gândesc la oamenii în al căror drum în carieră am avut o contribuţie şi care acum sunt fie experţi în domeniile lor, fie au roluri strategice sau de conducere. Dacă ne referim la proiecte, refacerea completă a procesului de retur este iniţiativa care îmi apare prima în minte şi pentru că a fost printre cele mai mari provocări, însemnând multă muncă şi obstacole de depăşit, dar şi pentru că a avut rezultate vizibile atât pentru clienţi, cât şi pentru business. Este un proiect de care sunt mai apropiat şi pentru că m-am implicat în acesta personal, de la etapa de generare idei până la finalizare.

  Cum aţi descrie atmosfera de lucru şi colegii de la eMAG?

Este o atmosferă în care se pune accentul pe performanţă, unde se lucrează într-un ritm alert şi unde trebuie să gestionezi mai multe subiecte diferite în paralel. În acelaşi timp este locul în care vezi rapid rezultatele muncii tale şi ideile argumentate corect nu trebuie să treacă printr-un lung şir de aprobări ca să devină realitate. Acestea cred că sunt unele dintre aspectele care îi atrag şi motivează pe oamenii din eMAG, ai toate şansele ca prietenii sau cunoştinţele să îţi povestească despre o experienţă bună avută din perspectiva de client şi tu să răspunzi cu „am contribuit şi eu la acel proiect”.

►Ž  Care este calitatea principală pe care o apreciaţi la un coleg? Dar defectele pe care nu le toleraţi?

Îmi plac oamenii care conştientizează că succesul e un rezultat al echipei şi îşi ghidează eforturile după această mentalitate. Pe măsură ce gradul de complexitate creşte, rezultatele pot apărea doar dacă lucrul împreună merge bine, oamenii se ajută reciproc, trec peste agendele personale şi au discuţii constructive spre atingerea unui scop comun. Nu rezonez deloc cu atitudinea „lasă-mă să te las”, cred că e începutul drumului spre mediocritate atât individual, cât şi pentru o companie.

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.